|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har sökt på forumet men inte hittat något som kan förklara mitt problem. Min 520d har sedan något mer än 1 vecka problem med att det luktar avgaser i cupén vid stillastående och lite vid körning Jag har felsökt under bilen för att se om det är flexröret men där läcker det inget och flexröret ser bra ut. (jag såg fram emot att få åka till en mekanisk verkstad och få det svetsat) När jag sedan kollade under motorhuven tyckte jag att det såg normalt ut fram tills jag plockade av motorkåpan och genast hörde ett puffande ljud från motorn som antingen kommer ifrån toppen eller någon cylinderpackning. Fel som jag kollat: - Bilen drar ingen olja vad jag kunnat se men jag kör inte så mycket att det skulle märkas på en vecka eller två. - Det är torrt under motorn så ingen olja som läcker där. - Avgassystemet från partikelfiltrets undersida och bak är helt och ingen läcka där. - Ingen motorlanpa lyser. - Ingen kylarvätska som försvinner men jag har inte kollat mer än lite snabbt på det. Notera att två veckor innan felet bytte jag olja och filter men det torde ej vara felet (Bytte till Castrol longlife 4W-50 enligt BMW rekommendation) Klipp på motorn som låter: Vad som kan tilläggas är att det ryker tydligt från hålet för oljepåfyillningslocket när motorkåpan är på och lite från cylinder 3/4 när mocket inte är på men då väldigt otydligt. Skall ringa till en verkstad direkt imorgon då det är lite för mycket för mig att göra. Någon som har en rekommendation på en billig verkstad i göteborgstrakten? Som småbanrnspappa med sjukskriven sambo har man inte supermycket pengar att lägga på en lagning bara för att det är en märkesverkstad (tar hellre en go gubbe som kan sina saker men inte kostar så mcyket). /Hellgore | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Spricka i grenröret eller trasig grenrörspackning möjligen eftersom det luktar avgaser. ? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Transocean |
Jag gissar på en läckande spridare eller rättare sagt en dålig packning på en av spridarna...kopparbricka som skall bytas...kostnad 10 öre plus arbete. |
|
Fått en första bedömning utav verkstaden. Det ser ut som om hela toppen får plockas ner då det är till cylinder 4 vilket är längst in och då går inte de lite kraftigare verktygen att använda. Har jag tur går det att få loss men verkstaden förberedde mig på at det kan sitta så hårt att toppen går sönder innan insprutaren släpper (tydligen något de varit med om innan) Så jag ser fram emot en helg utan bil och en räkning som motsvarar en månadslön eller mer... 20-30kkr enligt verkstaden... /Hellgore |
|
|
Tycker också det låter som en lös spridare. Har du kontrollerat att den verkligen är åtdragen som den ska? Kanske någon bytt / haft bort spridarna och missat att dra åt? Jag har även varit med om att de efter några månader kan sätta sig vilket till medföljd gör att bygeln som håller spridaren på plats kan börja släppa i sin skruv. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Inte så mycket lös som läckande spridare enligt verkstaden. Läcker väldigt mycket tydligen (bara varit så i någon vecka och ingen har pillat på motorn på 1 år (tiden jag haft den och då har den gått bra) Bilen har ju bara gått lite på helgerna men det räcker tydligen för att få en läcka. Nåja, jag sitter och väntar på en mer exakt prisuppgifft nu iaf. /Hellgore |
|
|
Dåså, Bilen tillbaka från verkstaden och jag är 4410 kr fattigare. Det var en trasig bricka för spridare nummer 4. Jag hade lite tur då det, efter att verkstaden hade verifierat med mig att det var ok att i värsta fall byta toppen (något som de har behövt göra tidigare då spridaren satt fast som bomben), gick att dra loss med lite mera våld och sedan kunde brickan ersättas enkelt. Så nu rullar den igen och avgaslukten av borta. Tur detta då jag säkert hade avlidigt på väg ner till Trelleborg som är planerad framöver. Tack för alla smarta tips och stödet i felsökningen! /Hellgore |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ok bra med feedback tycket inte det lät som en läckande spridare på videon dessutom brukar det bli söligt runt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.