|
|
|
|---|---|
|
Har sedan ett år tillbaka en E70 som vardagsbil.. Trevlig bil på alla sätt. Nu har jag dock fått tre elfel, har googlat men inte blivit så mkt klokare. 1: Den varnar för att motorhuven är öppen.. Var kan jag börja felsökningen(huven är stängd) ? Bilen verkar inte ha någon "tryckknapp" som givare för öppen huv... 2: Bagageluckan öppnar sig själv i tid och otid. Den kan öppna sig och sen stänga sig en bit. Detta sker både med bilen igång och bilen avstängd. Har nu dragit ur tre säkringar som gick till luckan så länge... Vad kan vara knas? Spelar ingen roll vilken av nycklarna jag använder... 3: Lyset i skärmen har slocknat.. Går det att laga belysningen eller måste hela skärmen bytas ut mot en ny? Hoppas någon sitter på info! Mvh Anton | |
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
1: Sensorn är - om jag minns rätt - inbyggd i låsmekanismen - underbart eller hur? :-) På E87 är det iallafall så, för de som har denna funktionalitet det vill säga. Min E87 120i har exempelvis inte någon sensor för öppen motorhuv - så jag kan montera båda typer av låsmekanismer (både en som har kablage för sensor och såklart en som inte har kablage för sensor). Nu ska jag inte klaga, för så har de gjort även på bagageluckan på min Volvo 855 - vilket har gjort att att lampan där bak iblant stått och lyst en hel natt och ren tur att jag fått igång bilen efter det. Så nu är den lampan avslagen hela tiden för att undvika det problemet. Jag saknar de enkla brytarna... Men innan du springer iväg och köper två nya (för jag tror det är två huvlås - eller hur) så är det ju bra att klura ut först vilket av de två som strular. Och även om problemet överhuvudtaget är i låsmekanismen! Enklast är väl att lossa båda två och brygga sedan pinnarna i kablagets kontakter. Om inga varningar dyker upp då så vet du att problemet är i något eller båda låsmekanismer. Koppla nu in en av låsmekanismerna. Kommer varningen tillbaka? Yes : Denna ska bytas, sätt tillbaka bryggningen No : Denna ska inte bytas, låt den vara inkopplad Koppla nu in den andra låsmekanismen. Kommer varningen tillbaka? Yes : Denna ska bytas No : Denna ska inte bytas Ser du att en av låsmekanismerna behöver bytas, så rekommenderar jag att byta båda två ändåså. Går inte switchen sönder så börjar de så småningom ärga och gå trögt och till slut kan du inte stänga motorhuven riktigt. Hade det problemet på min E87 så bytte den mot en bättre begagnad (som var i princip helt ny). Insåg på designen att det bara är en tidsfråga innan dessa börjar kärva. |
| Tack så mycket för att du tog dig tid att svara så utförligt. =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.