AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.464

BMW 320i e46 2004 års modell byte av bromsar och skivor

ha
7
hamdahl
320i touring 04 års modell
Hej
Någon som kan ge bra beskrivning hur jag byter belägg + skivor??
Stopp&Belägg !

Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ett par kommentarer kring Autodoc's byte av frambromsar:

#1 : Det brukar alltid vara en 7mm insex för att ta bort glidpinnarna (inte en "borrspets-6" här failade nog Google Translate rejält), denna 7 mm storlek är lite ovanligare än den 6 mm som Autodocs uppger.

#2 : Lossa bromsskivans skruv INNAN du tar bort bromsokshållaren. Då kan du köra ned en skruvmejsel i bromsskivans ventilationskanaler och använda som mothåll när du tar bort skruven (den kan sitta fast ibland).
Får du inte loss skruven lätt, sluta och stanna upp!
Gå direkt över och använd en slagskruvmejsel - har man inte en sådan så ska man införskaffa det - Biltemas kit 71506 för 149 SEK fungerar alldeles utmärkt.
Har du ingen slagskruvmejsel, ta ett drivdorn som passar i botten av insexskruvens skalle och slå ett par hårda slag. Därefter brukar skruven i de flesta fall kunna lossas mycket enklare.

#3 : Rengör navet innan du monterar bromsskivan - speciellt om det är mycket rost under. Varje 100-dels millimeter som skivan sitter snett här kommer ju mångfaldigas ute i bromsskivans kant och kan orska vibrationer.
Om man vill, lägg på ett extremt tunt lager av metallfri antikärvpasta (Loctite 8009 eller liknande) på styrhylsan närmast navet dvs den lilla del som centrerar bromsskivan på navet (men aldrig på navet) - se bild.
Länk

#4 : Dra inte skruven till bromsskivan för hårt! Personen på videon gör dock helt rätt! Även fast han har ett långt verktyg så håller han långt in och därmed kan han inte få mycket kraft - en naturlig momentbegränsare helt enkelt. Skruven används inte på det sättet som folk tror, skruven ska bara hålla fast bromsskivan hjälpligt till man får på hjulet. Det är hjulskruvarnas klämkraft som klämmer ihop nav, bromsskiva och hjul som en enda enhet och som gör att de roterar som en enda enhet.
Applicera gärna ett mycket TUNT lager av antikärvpasta (exempelvis Loctite 8009) på skruven vid montering så reduceras risken att den rostar fast.

#5 : Skruvarna till bromsokshållarna fram ska dras åt med 110 Nm (dvs samma åtdragningsmoment som ett hjul).

#6 : Glöm INTE att RENGÖRA bromsskivorna (i de fall det behövs).
Många bromsskivor har en film av olja/fett som skyddar mot rost. Detta MÅSTE tas bort med exempelvis bromsrengöring innan du monterar bromsbeläggen (du vill verkligen inte ha in denna olje/fett-film i de nya bromsbeläggen).
Vissa bromsskivor har däremot en ytbeläggning som ersätter denna skyddsfilm (de brukar vara mattgråa till utseendet).

#7 : Du behöver ofta trycka tillbaka bromsokskolven helt och hållet när du byter både bromsbelägg och bromsskiva. Så det fungerar inte riktigt som det visas i filmen. Ta en vanlig c-clamp eller liknande och tryck tillbaka kolven innan du monterar tillbaka bromsoket.
Även dubbelkolla i bromsvätskereservoaren att det finns plats där så den inte svämmar över när du trycker tillbaka kolvarna i frambromsarna. Lätt hänt att man slitit ned både bromsbelägg och bromsskivor och sedan har något fyllt på bromsvätska till max eller mer (för att det var lite lägre nivå än vanligt). När du nu trycker tillbaka bromsokskolvarna där fram (eller bak) så trycker du tillbaka bromsvätska och bromsvätskan kommer att börja svämma över i behållaren - och det vill du verkligen inte ska hända...

#8 : Applicera ett TUNT lager av bromspasta (exempelvis ATE Plastilube) på de ytor som bromsbeläggen ligger emot och glider i spåren i bromsokshållaren.

#9 : Glidpinnarna ska dras åt till 30 Nm.

#10 : Glöm inte att köpa en nya bromsslitagegivare (sitter på vänster fram och höger bak). De går nästan alltid sönder vid demontering så köp nytt. Köp BMW Original så får du inte problem med eventuell passform i kontakthylsorna.

#12 : Rengör mer än gärna hjulets nav för att undvika onödig uppbyggnad av rost/ärgning som kan orsaka obalans/vibrationer.
Länk

#13 Rengöring/inspektion av komponenter är det bästa sättet att undvika dyrare problem med bromssystemet framöver.

Rengör glidpinnarna.

Inspektera skyddsgummidamasken kring bromsokets kolv för skador eller fel.

Inspektera bromsokshållarna och använd en fyrkantsfil och försiktigt jämna till om det är någon rost eller ojämn yta i de spår där bromsbeläggen ska glida (börjar det bygga upp rost här så kommer det att sluta med att ett aav bromsbeläggen börjar kärva fast med ojämn bromsverkan som följd). Att slipa rent med stålborste hjälper inte, det bara polerar rosten istället för att ge en jämn yta.

Rent generellt så rekommenderar jag att köpa en bra verkstadshandbok som används som en stabil grund av kunskap - denna grund kan man sedan kompletera med övrig info från nätet. Det gör det enklare att avgöra vad som är bra och dålig info från nätet samt allmänt kunna filtrera all info på nätet då mycket av denna info är av enormt skiftande kvalitet - viss info är top notch medans annan info är helt felaktigt och ibland farligt - du blir alltid tvungen själv att filtrera ut vad som är bra och dålig info - vilket är svårt då anledningen varför man letar efter info är oftast att man inte vet :-)
Högst upp ligger såklart Bentley Service Manual för E46, rekommenderas!
ha
7
hamdahl
Hej
Tack så mycket för tipsen!
ha
7
hamdahl
Hej
Då är det kanske en bra ide att byta bromsvätska samtidigt eftersom det är på tiden med enligt service lampan. Är det någon som har något tips på hur jag ska gå till väga??
Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Absolut en bra idé, byte av bromsvätska är något som ofta glöms bort och är en av orsakerna till att bromsok kärvar (kolven kärvar fast i bromsoket).

Såhär brukar jag göra (och snart dags att göra det på track day bilen):

#1 : Upp med alla fyra hjulen från marken och bort med hjulen.

#2 : Sug upp bromsvätskan i behållaren till strax ovanför uttaget där kopplingen hämtar bromsvätskan ifrån (undvik att få för låg nivå för då får du in luft i systemet och då måste du lufta systemet). Inget nödvändigt steg, men gör att du slipper pumpa mindre av den gamla bromsvätskan igenom systemet.

#3 : Fyll på med fräsch ny bromsvätska. Jag brukar växla mellan vanlig bärnstensfärgad bromsvätska och blåfärgad ATE Super Blue Racing Länk - det gör det väldigt enkelt att se när det kommer ny fräsch bromsvätska ut ur luftnippeln.

Nu är ATE Super Blue Racing förbjuden sen en längre tid tillbaka så har du inte bunkrat upp med detta så får du köra med vanlig bärnstensfärgad bromsvätska.

#4 : Sen kopplar jag på en bromsluftshjälpare i form av Motive Products Power Bleeder Länk - men jag använder den oftast endast till att skapa ett lätt tryck i behållaren.

Finns billigare produkter om man bara vill sätta tryck i behållaren, exempelvis finns en produkt som man kopplar till ett däck.

Men jag rekommendera VERKLIGEN INTE att använda det trycket som finns i moderna stora lågprofildäck! Ska du koppla det till ett däck, sänk då trycket i däcket först till mer rimliga nivåer!

Jag pumpar upp trycket på min Power Bleeder till absolut högst 1 bar - det räcker alldeles utmärkt!

#5 : Börja att dränera ut bromsvätska från höger bak, sen vänster bak, sen höger fram och sen vänster fram.

Lossa gummihatten från luftnippeln.
Om luftnippeln på bromsoket ser "elak" ut, knacka försiktigt med en liten lätt hammare (gärna mässing/koppar) rakt på luftnippeln (för att skapa minimala små rörelser i gängorna och få eventuell rost att lossa i gängorna).

Alltid alltid alltid lossa luftnippeln med ett sexkant verktyg - inget annat (för att minimera risken för runddragning). MEN! Du drar ändåså ofta av luftnippeln innan du drar luftnippeln rund. Tar det emot för mycket - SLUTA! Prova att slå lite lätt igen luftnippeln igen och försökt lossa den igen. Tar det fortfarande emot för mycket - SLUTA! Slå lite till på luftnippeln och försök nu istället för att dra loss den så knacka loss den - du sätter ringnyckeln i spänn och slår lätt med en hammare på ringnyckeln och försöker slå loss den (du simulerar en mutterknackare) - dessa slag skapar väldigt höga dynamiska krafter men är väldigt kortvariga så det är ingen risk att man drar av luftnippeln jämfört med om man statiskt applicerar en hög kraft.

När du fått rörelse i luftnippeln, trä på en dräneringsslang (som går ned i ett uppsamlingskärl) och öppna luftnippeln lite mer tills bromsvätska börjar flöda ut.

Är det samma färg på gammal och ny bromsvätska så får man uppskatta när det rinner ut fräsch ny bromsvätska. Men om du tar ut ca 2 dl från höger bak och ca 1 dl från de övriga hörnen så borde du vara säker.

Se till så att du ALDRIG kör behållaren tom! Då får du in luft i systemet och måste börja om. Så håll hela tiden koll på nivån i behållaren. Fyll på vid behov.

Eftersom det hela tiden rinner ut bromsvätska så kommer det inte in någon luft och du behöver inte lufta systemet - du bara byter bromsvätskan (ut med gammal - in med ny).

I en perfekt värld så hade man gärna kopplat in en dator och aktiverat ABS/DSC-ventilerna, men det är sällan man har denna utrustning så det steget får du helt enkelt hoppa över.

Om du har tid, så är det ingen dum idé att även byta bromsvätskan i kopplingssystemet också (kopplingen tar ju bromsvätska från samma behållare).
ha
7
hamdahl
Hej
Idag hade jag tid att påbörja bromsbytet fram och har tagit ner allt belägg,bromsoket. Tagit bort skruven i bromsskivan men får inte loss den. Har jag glömt något kanske. Jag ska väl inte behöva ta av centrum skruven för att byta skivan? Som sagt första gången jag gör detta. Jag höll på att banka med hammare utan framgång.??
Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nejdå, det låter som du gjort helt rätt. Men låt oss ändå bara dubbelkolla för säkerhets skull! :-)

Vad jag förstår så har du tagit bort den här skruven (som jag håller på att skruva på här i bilden) - eller hur?
Länk

Och vill bara dubbelkolla att du tagit bort bromsokshållaren också, dvs den som jag håller i näven i första bilden vilket gör att bromsskivan är helt fri som i andra bilden - eller hur?
Länk
Länk

Det ska räcka. Däremot har jag sett flera videos (och även arbetat på andras bilar) där bromsskivan rostat fast precis runtomkring hålet i mitten som används för att centrera bromsskivan på navet.

Därför rengör jag alla mina nav samt lägger på ett ***mycket*** tunt lager av antikärvmedel precis i roten i den där 90-graders skarven i navet (lägger aldrig någonting på själva flänsytan för det ska inte behövas).
Länk

Och gör jag detta så trillar mina bromsskivor och hjul av. Jag behöver bara hissa upp bilen och peta lite på hjulet med en träpinne så trillar allting av! :-)

Jag har aldrig någonsin aldrig ever någonsin behövt slå ett enda slag på några av mina däck eller bromsskivor. Yes, de körs på vintern och salt och slask här i Skåne är inte att leka med...

Så förstår inte riktigt hur alla andra lyckas kärva fast sina delar :-)

Eftersom du ska byta bromsskiva så behöver du inte vara rädd om bromsskivan. Då kan du bara ta en hammare och slå ett par slag på baksidan av bromsskivan så brukar den alltid lossna.

Har du en tryckluftsmejselhammare med en platt insatsmejsel (helt omöjligt att få tag på i Sverige - jag fick köpa mina utomlands) så är den riktigt bra att vibrera loss bromsskivor med. Tydligen även poppis hos Eric O också :-)

ha
7
hamdahl
Hej
Ja det är precis så jag har gjort . Och jag knackade på skivan för att se om det hände något men eftersom det var så stumt så slutade jag pga att jag vart osäker på om jag gjort rätt. Tror du att det kanske skulle hjälpa med en mini slägga eller kan man förstöra något då? Nu satte jag tillbaka allt för om jag skulle behöva åka någonstans....
//jonas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har skivorna suttit länge på bilen brukar man alltid behöva ett visst mått av våld för att få loss dem från det fastrostade greppet mot navet - bättre med en lite tyngre handslägga och ett eller två slag än en lätt hammare som man behöver "hundra" slag innan det lossar.

Ofta lossnar det rostflisor från den gamla bromsskivan när man gör detta, men då du ska byta dem är det ju inget större problem om de gamla skivorna får lite defekter när de ska lossas.

Se till att rengöra navet under skivan noga så det är helt rostfritt innan du monterar den nya skivan - det räcker med en liten rostflisa eller liknande för att det ska bli ojämnt monterat med vibrationer/obalans som följd - ett litet fel inne vid navet blir ett stort dito ute vid däckets anliggningsyta.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.