|
|
|
|---|---|
|
Hej! Upptäckte nu att m52tub28 som sitter i min e39 har börjat läcka vatten. Det har hänt, tror jag, på grund av att den stått ute utan tillräcklig blandat glykol. Klen blandning för den läckte vid expansionskärlet, fyllt efter med vatten, klara ej besiktningen, busbilprosjekt, ställt undan, så kom vintern, och ja, ni fattar resten.. Nu har jag tagit bilen inn i värmgaraget, börjat banta den och kollat över motor. Märkte då att den alldrig slutade droppa vatten så jag började söka, och efter mycket letande hitta jag en spricka under insuget, vid typ tredje cylinder, på undersidan av toppen (det den går lite ut strax ovanför motorblocket. Sprickan är ungefär 5-6cm lång. Nu till min fråga: kan man laga det med nån sorts kemisk metall eller dylikt, eller måste man av med toppen för att svetsa eller liknande? Behöver ingen som säger att det va dumt att låta bilen stå utan tillräcklig mängd glykol osv, för det vet jag redan, vill helt enkelt bara veta om jag ska kassera mitt lilla busbilprojekt, eller om det går fixa utan att det kostar flera tusen spänn. Är tacksam för goda råd! Less traction= more action | |
|
Hej, Jag tror inte att en lagning från utsidan funkar i längden. Men Kemisk Metall är annars stark och bra. En gång, när jag blev desperat vid ett "omöjligt" sökande efter en kylvattenläcka, slog jag i "Bars Leaks", Länk Helt klart effektiv, men vad jag inte riktigt gillade var att produkten också sväller gummidetaljerna i systemet, alltifrån slangar till O-ringar. Det känns som det inte är nyttigt för deras livslängd. Men i ditt fall är det kanske av mindre betydelse. /Lennart |
|
|
Hej och tack för svar! man kanske skall prova med bars leaks först, innan man börjar med kemiskt metall? Är ju till en busbil, så bara det håller en hälg på varvstoppet åt gången så är jag nöjd :) men kanske bör xtra-fixa med kemiskt metall efter bars leaks? Less traction= more action |
|
|
Om det trycker ut vatten från kylsystemet kan det fungera med tätningsmedel. Ett av de bästa anses vara Omega 101 ("flytande korken") och den har jag hört gott om - kanske inte billigast men bra... Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kollade lite på Omega 101 nu, ser riktigt bra ut det folk skriver om den, men det va inte det billigaste medlet nej 😂 hur jämför sig stp sina produkter mot Omega tror ni? Alla åf som säljer bara och Omega har självklart stängt här i morgon, men Jula säljer stp kylartätning, undrar om det kan fungera? Less traction= more action |
|
|
"I brist på bröd tar man limpa", heter det. STP:s soppa skiljer sig nog inte mycket från de andra. Den enklaste produkten i ditt fall är antagligen ingefära (sic!), standardmedel innan de "tjusiga" produkterna kom. Det skulle inte förvåna mig om de moderna produkterna bygger på just ingefära (som sväller/torkar i läckor i fasta material) och någon gummisvällande olja (som tätar skarvar mellan rör och slangar). Min erfarenhet av Bars Leaks (kulor av fast material - ingefära? i en oljefas) tyder åtminstone på det. /Lennart |
|
|
Man kanske ska prova med stp sin produkt först då, för att se om det överhuvudtaget hjälper på min spricka 😊 Jag återkommer med status efter jag provat! Tack så mycket för svar! Less traction= more action |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.