AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.282

Eftermontering av navi 428i

ni
66
nikolausv
320d -2011
Hej

Någon som har lite koll på om man kan eftermontera navi på en 428i 2016? Jag är elektroingenjör så monteringen kan jag fixa själv men vill gärna ha tips på var man får tag hårdvara av hög kvalitet. Måsta man programmera in navin i bilen efter montering? Ljudsystemet är harman kardon.

Tacksam för tips!

Mvh
Nikolaus
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW har kompletta eftermonteringskit, men de är inte gratis precis...

Det finns en tråd i forumet om ett eftermarknadskit om du letar - har inte följt hela tråden men det verkar vara ett betydligt billigare alternativ.
Läs tråden för mer inputs!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ni
66
nikolausv
320d -2011
Tack för svar. Vill gärna ha bmw orginal om det finns. Någon som vet benämning påe engelska och reservdelsnummer på orginaldelarna så att jag kan söka på nätet?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Knappa in sista sju symboler i chassinummer här:
Länk

Sedan kan du gå in på eftermontering/ombyggnat/tillbehör och leta fram exakt art.nr.

Annars hjälper säkert din lokala BMW-verkstad dig med att ta fram ett komplett kit - de är säkert villiga att montera det också...

Mvh
Johan B

ni
66
nikolausv
320d -2011
Tack!. Jag hittade följande produkt: Integrated Navigation här:

Länk

Jag fattar dock inte det som står angående vilka fordon som delarna passar till. Kan tolkas som att bilen redan måste ha navigationssystem Business/Professional/Plus?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Numer kan det vara en djungel när det gäller elektronik för eftermontering beroende på vilken utrustning din bil har från fabriken (ibland kan det skilja sig före/efter ett visst tillverkningsdatum även om det är samma utrustning), så säkrast är nog att kontakta BMW och be reservdelshandlaren ta fram en offert på exakt vilka delar som behövs till din bil - helst skriftligt med art.nr. etc...

Mvh
Johan B

ni
66
nikolausv
320d -2011
Även oklart om BMW Integrated Navigation funkar med Harman Kardon stereo...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som sagt; låt reservdelshandlaren hos BMW sköta jobbet att ta fram vilka delar du ska ha - de har mer ingående fakta i sina system om exakt vad som passar just din bil och vilka varianter det ska vara och inte vara...

Om du själv vill sitta och luska i det kan du även prova att knappa in sista sju här:
Länk

Mvh
Johan B

ni
66
nikolausv
320d -2011
Tack för tipsen. Ska dubbelkolla med bmw. Hittade några sajter som säljer alla delar som behövs enligt realoem.com för under 7000. Klart överkomligt :-)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Länka gärna de sidorna! Frågar åt en vän i försäkringsbranschen!
ni
66
nikolausv
320d -2011
Om man tittar runt i olika forum så är det många som köpt på ebay.de eller här:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.