|
|
|
|---|---|
|
På min F31 med adaptivt chassie har accerelations sensorn vä fram lagt av. Bytet är relativt simpelt men i instruktionen står det även: "Use the diagnosis system to perform the vertical acceleration sensor adjustment See service functions / Chassis and Suspension / Electronic Damper Control / Start-up" Detta är ju inget verktyg som gemene man har, vad händer om jag inte gör detta? För övrigt så tycker jag inte att sportläget (där jag har satt både motor och chassiet som aktivt) ger någon märkbar skillnad på hur chassiet uppträder, varken vid soft eller hård körning. Gäller såklart även innan jag fick fel på sensorn. | |
|
Jag känner en distinkt skillnad, så antingen är det fel på bilen eller så är det fel på dig (menat med glimten i ögat ;)) Hur länge/långt har du kört bilen? |
|
| Jag skulle tro att den där accelerationssensorn justerar sig själv när du börjar köra med bilen. | |
|
@Vitoco. Jag har haft den sen 2014, har aldrig märkt något speciellt. Motorn blir ju HELT annorlunda i eco/comfort/sport men chassiet tycker jag är i princip detsamma. Man kanske skulle prova en annan för att jämföra.. Jag tror jag monterar nya sensorn och sen ser om det fortfarande larmar. |
|
| Låter uppenbarligen som att något inte stämmer, det enklaste vore faktiskt att lämna in den på någon bra BMW-verkstad du känner till och låta experterna utreda. För det antar jag att du inte gjort än? Borde även gå att göra ett försäkringsärende av det, så att det inte springer iväg kostnadsmässigt. | |
|
För att ta en kort summering. Då felkoden är utplockad av BMW jag visste att sensorn var kass på någt sätt och lyckligtvis så låg felet i sensor eller första biten av kablaget. Nu när jag monterat det nya är problemet löst och larm borta. Ska väl lägga till att, ja, jag känner kanske en liten skillnad ändå på sport vs. comfort (blir lättare tolka med 19" sommardäck till våren). Läste på bimmerfest att när den får fel som dessa så går den in i medium/hård dämpning konstant. Försäkringsärende.. nja. Denna typen av delar och arbete täcks förvisso av min försäkring upp till 12 000 mil och max 8 år men då den är äldre än 2 år och gått mer än 4000 mil så låg självrisken på 5000kr. Delarna kostade 1300 kr så det var inte värt att mecka med försäkringsbolaget. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.