AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.608

Sladd uttdragen gör att bilen går bättre? e39 523.

När sladden är ute så går bilen som den ska. När jag sätter i den i sitt uttag. Då blurrar motorn och den går ojämnt och så kan den stanna. Går knappt köra framåt.

Vad har hänt här då?

Jag hade bara skruvat bort lite delar för att byta generatorn.
Bild kommer här:
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du har troligen en trasig luftmassemätare (där sladden ska anslutas) som ger ganska kraftigt felaktiga värden till motorstyrningen = motorn går illa.

När du drar ut sladden får styrenheten inga signaler från LMM och då går motorn ner i ett nödprogram med fasta styrvärden som inte är optimala för stunden men "okej" för de flesta förhållanden. Motorn går bättre än med defekt LMM men långt ifrån optimalt.

Lösningen är att byta ut luftmassemätaren så motorn får rätt styrvärden på luftflödet in i motorn.

Köp dock inte billiga mätare för de brukar sällan fungera som de ska - köp enbart högsta OEM-kvalitet (t ex. BMW original, Bosch eller VDO-Siemens), de kostar mer men fungerar!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Kolla först efter sprickor i alla gummibälgar och slangar innan du köper ny LMM!
Kläm ordentligt på dem när du söker. Missa inte den under gasspjället.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, är det så stor skillnad mellan in- och urkopplad LMM, är nog sannolikheten liten för att det är sprickor som ger problemen, men man ska aldrig säga aldrig... ;)

Dock såg jag vid närmare granskning av bilden att LMM inte sitter som den ska i gummibälgen - det kan ev. bli tjuvluft i anslutningen efter LMM pga det...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Se
50
Sebastian91
530i Touring -01
Supra MKIII -89
jag hade en dålig lmm på min 530 och det va precis samma symptom som du har min motor dog ibland när jag stoppade i sladden.
och när den inte dog gick den riktigt dåligt.

jag köpte en på skroten som hade gått 16kmil för 800-1000 kr typ
värt att kollar där först efter en lågmilad.
ny är det som sagt VDO-Siemens till M54 motorn men den kostar nästan 3000 ny.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Nä det sitter ju inte någon slangklämma där heller! Fixa det först.

Jag hade en slang som var helt av utan att det syntes, då betedde den sig likadant. Ändarna låg perfekt mot varandra så den såg hel och fin ut.

We
2.002
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
3000:-, handlar du på BMW då?
Se
50
Sebastian91
530i Touring -01
Supra MKIII -89
va länge sedan jag bytte men har för mig att det kostade mellan 2-3 tusen för en ny
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.