AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.733

BMW 330 e (Plug-in) erfarenheter

Ba
328
Basilika
E39 530im
Hej, går i tankarna att införskaffa oss en 330 e.
Någon som äger en eller har erfarenheter av denna Plug-in modell, allt ifrån ägandekostnader, köregenskaper, drivlina, den 183hk-motorn, elmotorn. Priserna idag ligger på 350-450 (årsm 16-18).

Tacksamt för alla svar:)
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Finns massor i 3 serie forumet
Finns mycket skrivet i 3-serieforumet i tråden "330e räckvidd på el".

Men kortfattat så är bilen mycket trevlig, du har alltid 250hk att tillgå då elmotorn aldrig blir helt tom. Bensinmotorn är tillräckligt stark för att både ladda batterierna och ge bra prestanda utan att bensinförbrukningen sticker iväg.
Största nackdelen är bagageutrymme, öppningen är smal så du får titta och se om det räcker för dina behov.

Kör själv mest sträckor under 3 mil så jag ligger på 3,1L/100km i förbrukning. Räkna med mellan 2-3mil på el IRL. På långfärd i hybridläge ca 5,0-7,0L/100km beroende på sträcka. Köp gärna till snabbkabeln, trots priset behövs den för de flesta laddstolpar idag.

330e har ju trevlig standardutrustning som Navi pro, automat, aktiv fartpilot - så jag tycker man klarar sig långt med ex M-sport, Hifi och tonade rutor som enda tillval.

Eftersom de står sig rätt högt i pris begagnat så tycker jag du skall be att få offert på en helt ny bil också, du får ju dessutom miljöbonus av staten som vad jag förstått ökar efter 1/7 i år.
Ba
328
Basilika
E39 530im
Tack för input. Modellen är verkligen intressant att göra en djupare inspektion på:)
Håller med Kristoffer_L, det är en mycket trevlig bil och man får väldigt mycket om man tar M paketet vilket jag tycker är ett måste! Det blir faktiskt enorm skillnad i utseendet:)
Har haft min bil nu i ca 2 år och kört ca 4000 mil, har fortfarande ett leende när jag kommer till bilen:)
Ägande kostnaderna är ganska låga för denna typ av bil, speciellt om du har möjlighet att ladda både hemma och på jobbet, förutom bränslekostnad finns väl det vanliga, försäkring, värdeminskning, däck m m. Fri service i 3 år om man köper ny bil.
Körkänslan tycker jag är grym, både på el och bensin. Den är tyst och väldigt snabb om man vill i sportläget. Bagageutrymmet är lite begränsat pga batteriet, dock kan man fälla ner sätena och då får man plats med en hel del. Provkör en:)

cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Har provkört en 330e nu och fått offerter. Jag är väldigt imponerad av hur mycket kraft man upplev vid körning. En uppenbar skillnad mot mina xdrive är ju förstås att man får vänja sig med ren bakhjulsdrift igen.

Jag gjord några försiktiga accelerationsförsök men det var för dålig grepp (-3, men torr vägbana). Sport indikeringen visade 420Nm vilket känns ungefär rätt. Dock blev jag förvånad då effektmätaren visade nästan (väldigt nära) 280 hk. Kan det verkligen stämma eller är felet så stort? Det skall väl vara cirka 250hk på pappret. Mina F34 med PPK indikerar ganska exakt 200hk och 380Nm. Vilket känns ungefär rätt.

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Bara en heads-up att det kan kanske löna sig att vänta tills efter 1 juli (om du kan): Länk

/P-O
Tror inte just 330e påverkas så mkt...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Rejäl kampanj på 530e nu. Kan det ha något att göra med att de inte vill att försäljningen stannar av fram till 1 juli?
Varför skulle försäljning stanna? Tänker du på nya bonusen? Tror den kommer ungefär va samma som nu för 530e.
Dessutom gäller nya bonusen vid leverans, dvs oviktigt när beställning sker. Man kan ju hämta ut bilen i juli.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag spekulerade endast, kampanjen är ju en rejäl prissänkning så jag funderade på vad som kan ligga bakom. Skillnaden mot en jämförbar Volvo V90 är ju gigantisk till BMW's fördel. Inte så insatt vad bonus/malus ändringen faktiskt innebär.

Att det kan vara 150´billigare att köpa motsvarande BMW som Volvo är ju unikt...
Håller med det är en bra kampanj, är sj intresserad av bilen och på väg att beställa:)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
En 5-serie är en för klumpig bil för vad jag behöver, men lite lockad blir jag allt när jag ser kampanjen. Nästa 3-serie som PHEV är jag rejält intresserad av, men det är ju en bra bit bort. Plus att kampanjerna sällan kommer vid lansering.
Ja den blir ju lite större. Har haft en 330e och kan varmt rekommendera den, en av bästa bilarna jag haft. Blev även bästa phev i test: Länk
Verdi
En naken 530e har förmånsvärde på 4866:-/mån och en naken 330e har 2916:-/mån.

Innan man är färdig med 530:n så har den ett förmånsvärde på 7-8 tusen. Minst. En 330e drar också iväg men där är tillvalen lite billigare så man klarar sig under 5 tusen i förmånsvärde utan problem.
Det där är helt sant :)
Br
27
Brattberg
BMW 330e 2016
Har kört min 330e i snart 4000t mil helt underbar bil helt enkelt, Bra klipp 252hk alltid till hands, mera limokämsla än alla de andra bmw jag haft: 330i, 540i, 530i 525i flera stycken . samtliga chippade, 330e slår dessa med råge . ligget på 0,34l/mil när jag kör "hemma i stockholm" med daglig laddning annars runt runt 06-0,7 blandat E4 + tyskland 160-180km/t bra tryck 420nm samma som gamla 540i.
Ventura lär ha en box som ger en del ökning ska kanske prova denna nästa sommar. Vad många inte fattar är det alltid finns 420nm och 252hk tillförfogande oavsett om man laddar eller inte. Sedan är det stora fördelar med aircond som man sätter igång via appen eller fjärren. Super smidig övergång från el till bensin märks oftast inte. Många inställningar och körprogram med paddlar eller spak/program i sportläge etc.
bmw 330e är en mycket trevlig bil totalt sett naturligtvis mera klipp i 335i men usch för den soppa förbrukningen, som de tidigare bilarna jag hade nu tankar man mindre än hälften än förut samt bekvämare körning nästan ingen skatt heller 360kr./år Körde en 2017 540i för ett tag sedan blev chockad av hur klumpig och stor den kändes jämfört med 330e, men bra klipp förstås! ingen 5 serie för min del i alla fall. Kan bara rekommendera 330e men se till att du får med rejält med extrautrustning förutom prof nav, stop&go tycker jag att el +läder + hasighets indikering etc. underlättar. sport paket har jag inte eftersom jag provade men den känns aldeles för stötig i vardagskörning för min del, men bilen ser aningen tuffare ut (kanske) .

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.