AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
672

Bmw's tankeideolegi ang insp 1 & 2

186
Göran69
520d (Lci-2) -14
Nu har F10:an (LCI) rullat 8600mil,jag har sk " ConnectedDrive " BMW hävdar att endast oljeservice är nödvändig. Jag hävdar att vid denna mätarställning,så e de dax för en inspect 2 service. BMW,har FEL i detta spörsmål ! ALLA vätskor & filter BÖR bytas,så har det ju alltid varit förut. ! När jag införskaffade detta fordon vid 5800mil,så var BARA BMW,s seviceprogram uppfyllt... vilket betyder att oljeservice va gjort 2ggr...! Jag byter olja + filter med 1000mils intervall. Har SVÅRT att förstå HUR BMW's servicetänk är upplagt... ALLA idag levande människor med någon form av bilintresse INSER ju att 3000mils intervall är HELT åt pipan ( Men Munchen hävdar styvnackat att 3000mil ska räcka med LL04-klassning) detta e ju lika SANT som att "arbete ger frihet",sen VÄGRAR fabriken ge Goodwillgaranti till de som följt fabrikens anvisningar i servicehänseende i motortransmissionsproblem. Redan på - 70-talet lämnade ju Sindelfingen/Stuttgart generösare garantier,under förutsättning att man skötte servicen enl Daimler-Benz anvisningar.. (y)

Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Om serviceschemat följts enl Bmws rekommendationer är det en basservice du ska göra nu vid ~9000 mil (olja, oljefilter och kupéfilter) en större service görs vid ~6000/12000/18000 osv (olja, oljefilter, kupéfilter, luftfilter och bränslefilter) intervall för bromsvätska är 2 år. Fordonskontrollen görs också oberoende av de andra.

Håller med om intervaller för olja. Byter också vid 1000 mil men i övrigt enligt rek från bmw.

// Jonas
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vill du serva oftare så gör det.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Varannan service liten, varannan service stor.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Långa oljebytesintervall är inget specifikt för BMW.

Dock är dessa intervall uträknade för någorlunda optimala förhållanden, vilket man inte kan säga att vi har i vårt land med relativt höga temperaturer på sommaren och ofta (väldigt) låga dito på vintern.

Personligen brukar jag byta olja och filter (av god kvalitet; t ex. Mann, Hengst, Bosch eller Mahle) minst en gång extra varje serviceintervall.
Jag använder mig också av äkta helsyntetisk PAO-olja för att få maximal säkerhetsmarginal på oljans livslängd.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.