AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
828

E39 Touring rensa på inredning/banta

To
12
ToreBreivik
e36 316i Touring -98
e39 528i Touring -99
f31 320DAT -14
Hej!
Håller på å ska rensa en e39 528i Touring på all onödig vikt då den ska gå som banbil/lekbil.
jag börjat rens ur skuffen igår, och konstaterade att det finns en jäkla massa styrdon/boxar där bak under golvet och i sidorna.

Frågan min är, hur vet jag vad jag kan ta bort utan att det blir knas med motorstyrningen osv? är ju livrädd för att bilen inte ska starta sen när man är klar..

Tacksam för svar.

Less traction= more action
Visa användare
ProPro-medlem
13.399
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En hel del kan plockas bort, i princip allt där bak är "vardagsrumsutrustning" och är inte alls relaterat till motor eller drivlina.

Ju modernare bil, desto svårare är det att riva ut all onödig elektronik. I min E30 323i -85 kunde jag riva ut allt och bara behålla det som var jag var helt och hållet nödvändigt. Den enda elektroniken som exempelvis går till bakre delen av bilen är bakljus, backljus bromsljus, blinkers, nummerskyltbelysning och impulsgivare på differentialen samt fyra kablar för bränslepump/bränslenivågivare.

Finns ju lite saker som tilt sensorer (för eventuellt larm) där bak, vill minnas även elektronik för eventuell dragkrok, har du EHC (Electronic Height Control) så sitter det en hel del junk där bak också.

Det absolut enklaste är att kolla upp box för box och kör en identifiering på den. När du vet vilket område den tillhör så kan du koppla ur den och sedan prova att de funktioner (inom det område boxen är inom) du vill ha / behöver fortfarande fungerar.
To
12
ToreBreivik
e36 316i Touring -98
e39 528i Touring -99
f31 320DAT -14
Tack för svar!
Finns det nått enkelt sätt att identifiera boxarna?
har luftfjädring bak, men inget jag kan justera själv, utan det går på automatik från givare på bakvagnen.
vill få bort så mycket som möjlig, dom boxarna väger ju en hel del, och det var ju så förbannat många av dom :D haha

Visa användare
ProPro-medlem
13.399
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Styrboxarna väger ingenting. Det är allt junk som styrboxarna styr som du vill ta bort :-)

Ut med hela skiten kring luftfjädringen, sätt sedan riktiga fjädrar och dämpare för det som bilen ska användas för. Är det bankörning som gäller?

Ut med baksäte och allt skräp, registrera om den med 1 passagerare.
Ut med de tunga vardagsrumsfåtöljerna där fram - in med lätta racingstolar.
Ut med all elektronik och sätt dit ett lätt gelbatteri - jag älskar mitt 18Ah som bara väger 6.1 kg :-)
Ut med allt i stil med högtalare och annat junk!
Ut med tunga dämpningsmattor.
Ut med allt airbig-junk (du får hitta en väg runt att kunna besikta den årligen isåfall).

Absolut enklast är att kolla upp de nummer som står på boxarna.
BMW har reservdelsnummer i stil med "xx xx x xxx xxx" eller bara "x xxx xxx".
Är det andra tillverkare som tex Bosch så kan man kolla upp deras nummer också.

Annars posta här, så lär vi kunna hjälpa till.
Skriv av exakt de nummer som står där, eller ännu bättre och enklare bara ta en bild och länka upp här så ser vi vad vi behöver se.
To
12
ToreBreivik
e36 316i Touring -98
e39 528i Touring -99
f31 320DAT -14
jag har tänkt först använda den som isbil, och kanske turbokonvertera till sommaren och prova mig på hobbydrifting.
Slet ut navigationsDVD-spelaren och CD-växlaren igår, tyckte dom var väldigt tunga för vad funktion dom har :P
men det var så många andra boxar med runt där, så blev lite osäker på vad man kan ut och inte haha!
har tänkt sitta kvar med en ren kaross med bara det allra mest nödvändiga, men tror luftfjädringen får va än så länge, då budgeten är absolut minimal :D

Kan ta bild eventuellt skriva ner numren och posta här, är jättetacksam för all hjälp! :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.