|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har lite obalans i kardan axeln och tänkte byta stödlagret och ev hardyskivan. MEn har en 850 en "klassisk" hardyskiva? Försökte lysa upp häromkvällen men det var jäkligt svårt att se. Känner inte igen det så som jag haft på andra bmw. Jag blev lite osäker också när jag titta i realoem. Men någon er vet säkert? OCh några tips på hur man får av lagret från kardanen? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jodå, den ska ha en hardyskiva (den riktigt stora med PCD på 110 mm). Både 850CSi och 850Ci hade en stor hardyskiva med PCD på 110 mm (men jag tror inte de hade exakt samma). Modeller med automatlåda har inte alltid en hardyskiva då det inte finns samma behov. Om det är en 850CSi så sitter det en hardyskiva, för den kom bara med manuell låda om jag minns rätt. Om det är en 850Ci med automatlåda så bör det inte sitta någon hardyskiva. Tänk på att en trög bögknut (homkinetisk knut) också kan ge vibrationer - upplevs oftast vid gaspådrag i ett visst hastighetsintervall. |
| Hörni, den däringa hardyskivan, är det den sexkantiga som ser ut som en stor ishockeypuck med ett hål igenom? | |
Precis, den sitter mellan växellådan och kardanaxeln och har 6 hål (tre för växellådan och 3 för kardanaxeln). Den är inte perfekt rund på utsidan utan är precis som du säger svagt sexkantigt. Från en M30-motor (notera att denna hardy är felvänd - pilarna ska peka mot flänsarna) Länk Länk Länk Från en M20-motor Länk Från en M30-motor Länk Sittandes på en Getrag 260/5 låda Länk Ser likadan ut även idag, här är en från en F20 125i 2018 Länk |
| Sitter på de manuella samt CSI samt 850 levererade med M73 motorn (95) | |
|
Hej! Ok. Detta är en vanlig 850 med automatlåda. Så då finns det ingen hardyskiva då. Misstänkte det med tanke på hur det såg ut. Har lossnat avgassystemet nu framme vid. Direkt efter grenrören. så tanken är att lyfta ner hela systemet i ett stycke. Bra tips med tröga knutkors. tänkte faktiskt inte på det. Man ser att kardanen "hänger" vid stödlagret. Jag har även ett litet lagerljud och hoppas på att det kan försvinna när jag byter stödlagret. |
|
Ja, är det en 850Ci med automatlåda och M70-motor så sitter det ingen hardyskiva (men som kspehe nämnde så sitter det däremot en hardyskiva på 850Ci med automatlåda som har M73-motorn). Ofta är det gummiupphängningen i stödlagret som ger upp innan själva lagret. Det gör att kardanaxeln fladdrar runt och orsakar allt ifrån små till kraftiga vibrationer. Känner du att gummiupphängningen i stödlagret inte ger bra support är det definitivt hög tid att byta stödlagret, dessa komponenter är ju numera runt 25 år gamla så inget konstigt i det. Det är faktiskt inget knutkors där bak, utan det är en ännu bättre konstruktion som heter "constant velocity joint". Består av massa stålkulor som kan röra sig fram och tillbaka något, men kan ändåså överföra den roterande kraften. Länk Länk Fördelen med "constant velocity joint" är att vinkelhastigheten (rotationshastigheten) är konstant även om man vinklar kopplingen. Om man vinklar ett knutkors så kommer utgående rotationshastighet att variera - det kommer att gå lite saktare, lite snabbare, lite saktare, lite snabbare osv - även om ingående rotationshastighet är konstant. Det är därför "constant velocity joints" används väldigt ofta i drivaxlar då de tillåter stora vinklar men överför ändåså rotationshastigheten helt linjärt. Vad som brukar hända med dessa "constant velocity joints" där bak vid diffen är att fettet ofta försvinner eller torkar upp och blir hårt. Det gör att den mjuka kraftöverföringen försvinner och man får att den gärna kärvar lite vid vissa punkter när den roterar runt och försöker överföra kraften (vilket i sig ger upphov till vibrationer). |
|
Hej Ja, det är den gamla M70 motorn. Går den bakre constant velocity joint att smörja upp? Eller när man delat kardanen för att få av stödlagret så kanske man kan rucka och vrida lite på den så den ledar till sig. |
|
Nej, de ledar aldrig till sig. Är de dåliga blir de alltid bara värre och värre. Jo, ibland kan de fettas om. Det beror på hur stort slitaget blivit. De kan finnas andra defekter än bara uttorkat fett (att fettet torkat ut ger ju följdfel efter en längre tid). Man hanterar dessa precis som CV'arna på drivaxlarna, man tar isär dem och gör en mycket noga undersökning och känner efter spel, glapp och ovanliga ljud och rörelser samt en mycket noggrann inspektion av alla stålkulor och lagerytor (efter att ha rengjort dessa mycket noga och demonterat de helt och hållet såklart). Eller så köper man en ny och slappar dit (fast de kostar 2500 SEK så det gör man ju inte om man verkligen inte behöver det). OBS! Köp inte kina-junk, då är det 100 gånger bättre att renovera den du har. Troligtvis är den du har i bra skick och det räcker med en renovering, lämpligt att göra när du ändåså har nere kardanaxeln. En första initial uppfattning får du ju när du tar ned kardanaxeln, för CV-jointen kommer ju ned samtidigt. Såhär såg denna CV-joint ut på en E34 535i jag arbetade på Länk |
|
Skönt att den går och plocka isär och kolla på. Blir nog i helgen jag lyfter ner avgassystemet. Jag är glad att alla bultarna framme vid grenröret släppte. Så nu är det bara att samla ihop lite folk så vi kan lägga ner avgassystemet i ett ända stycke på golvet. Jag har lite lagerljud nånstans i drivlinan också. Med lite tur så är det lagret i lagerbocken som väsnas. Beställde ny Lagerbock idag på eBay. Jag ska även byta bränsle filter och växellådsolja när man ändå är igång och den hänger på liften. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.