|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en e39 från 01 som på sistånde har dragit ut batteriet helt. När man hoppar in i bilen(spelar ingen roll om det är 15min eller 25h efter senaste start) så låter det(oftast) en liten fläkt som surrar som jag tror sitter i klimakontrollsenheten? Någon som har nåt tips? Har provat bytt flktmotstånd, precis samma symptom. Har ett 1,5år gammalt 120ah varta batteri. Blir så less på att behöva kabla igång mig varannan dag. | |
|
Hej, Det är i o f s inte omöjligt att det är klimatstyrningen som bråkar, men vill du avgränsa problemet med tjuvström, är det bäst att börja med att koppla en multimeter i serie mellan t ex batteriets pluspol och kabelskon. Det finns ganska många beskrivningar här i forumet på hur man gör. Det är viktigt att inte genast släppa all förbrukad ström genom instrumentet. Man måste vänta tills bilen åtminstone halvt somnat. Annars riskerar du att bränna instrumentet eller åtminstone dess säkring. Vänta 15-20 minuter tills bilen somnat helt. Då kan du läsa av viloströmmen. Den bör max ligga runt 30-40 mA. Fast det gör den väl inte nu. Snarare runt 1-2 A, kantänka. Sen drar du successivt bilens säkringar tills du får en tydlig dip i viloströmmen. Kolla vad den säkringen går till. Sen leta dig vidare. Men du bör allra först kolla batteriets status och hur generatorn laddar. Att batteriet är relativt nytt är ingen garanti för att det fortfarande är fräscht. Dåligt uppladdat dör det fort. /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.