AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.592

Oljeläckage under ventilkåpspackning igen E46 m54

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Till 90% säker att det läcker från ventilkåpspackningen igen. Upptäckte idag att framkant i nedre hörn på motorn precis under ventilkåpspackningen var oljig.
Det som är konstigt är att jag bytte ventilkåospackningen för ca 3-4 år sedan.
Kan den verkligen hålla så lite?
Eller är det kanske vevhusventilation som är igensatt och blåste upp packningen i svagaste punkten?
Har ni några förslag?
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

En ny ventilkåpspackning bör hålla längre än 3-4 år (6000 mil)

1 Hur mycket läcker det? Det är väldigt viktigt att man gör rent ytorna innan man sätter tillbaka ventilkåpan ink packning.

2 Det bör vara undertryck i hela ventilhusventilationen när motorn är igång. Du får inga felkoder - utgår jag från.

Då hamnar misstanken snabbt på ventilhusventilationen. Är den aldrig bytt så kan det vara aktuellt. Inte jättedyrt i delar - men mycket jobb.

E

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Ja det kanske heter ventilhusventilation.
Det måste ha börjat läcka nyligen då jag hade tagit bort skyddsplast under motorn för inte så länge sedan och den var torr men det var inte det nu.
Ja jag bäställde redan ett sånt ventilhusvent. Får passa på göra rent disa, tomgångsmotor och trottlehus i samband med byte.
Undrar bara om jag behöver byta ventilkåpspackning igen efter det?
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Nej det heter vevhusventilation.

E
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
håller på att sammla ihop energi för att byta ventilkåpspackningen och undrar var vevhusventilationen sitter, så man kan fixa den samtidigt.
Den kräm som man ska smörja in packningen med i halvmånarna, vad heter den?
Hb
187
Hbn
320iA Cab 2003
IX3 -23
Jag skulle plockat bort insuget för att komma åt och då även passat på att byta diverse vakuum-slangar som säkerligen är torra och riskerar att spricka inom snar framtid.

ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Tack.. Ser så enkelt ut på filmen :)
Hb
187
Hbn
320iA Cab 2003
IX3 -23
Visst gör det :) Skall tydligen gå att byta utan att riva insuget. Men då måste man ha pyttesmå händer och stort tålamod när man försöker hitta rätt i blindo under insuget :) Finns videos på detta tillvägagångsätt också.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej på er,

En ventilkåpspackning bör hålla längre, ja. Av erfarenhet känns det lite som att den du har Tomas, ansträngs och inte håller måttet pga av (troligen) dålig vevhusventilation.

Det nämndes en fråga om packningsklister för "halvmånarna" i toppen, rekommendationen här från AP är oftast "Permatex Blue". Jag köpte min tub på Mekonomen. Värt att notera att att BMW själva inte lägger något i halvmånarna vid ett sånt byte.

Sen angående lossa insuget vad gäller vevhusventilationen så tycker jag det beror lite på motor. När jag bytte på en M54 (min förra E46 330i) gjorde jag det inte. När jag gjorde det på en N42 (min förra E46 316i) var det ett absolut krav.

Hbn har helt rätt här ovan, vid byte av vevhusventilation är det inte bara oljeseparatorn som är i fokus, man byter som regel tillhörande slangar och annat som har potential att vara torra och börja läcka och suga tjuvluft. På M54'an bytte jag även oljesticksröret.

Många som är vana och har gjort det förr har nog handlaget mer eller mindre i ryggmärgen att byta både vevhusvent och ventilkåpspackning, men för en amatör/hemmafixare (dock med hyfsad meckvana som mig) är min subjektiva åsikt att det är att betrakta som ett ganska styvt arbete faktiskt.
Och att det helt klart är värt att göra det själv.
Dels är det faktiskt inte speciellt "svårt" egentligen, och dels finns det rejält med pengar att spara. Men det är en del att lossa, så använd lite ordning o reda så håller man koll på bitarna, och så tålamod.

I de fall man rycker insuget så tyckte i alla fall jag att det var värt att även byta insugspackningar, det kan vara vettigt om bilen trots allt gått några mil. BMW har ju en tendens att kunna vilja dra tjuvluft från varsomhelst, så jag tog det säkra före det osäkra.

På ingen av mina bilar har jag upptäckt något onormalt med throttelhus, att rengöra detta gör i min värld varken till eller från. (att jag bytte throttelhus var en annan historia och andra orsaker). Disa, ptja, det kan vara värt att se att inget geggat igen men det är liksom rutin om man ändå har isär det mesta annat. :-)

Är det så att man har en motor som har vacuumpump i bakkant av toppen så rekommenderar jag att byta packningar i den pumpen när man ändå har ventilkåpan av. Arbetet blir då avsevärt enklare.

Jag bytte ventilkåpspackningar två gånger på min 330i. Den av eftermarknadstyp tyckte jag inte höll måttet, så det fick bli en OEM från BMW. Lite dyr, men i efterhand så var det rätt. Köpa rätt grejer och göra jobbet EN gång är det som gäller.

På min 316i där jag ryckte insuget passade jag även på att byta vevaxelgivare, eftersom man då kommer åt. Givare, där gäller bara OEM, inget annat.

Hälsn,
Anders
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, BMW anger att man ska använda packningsklister i "halvmånarna" vid byte av ventilkåpspackning:
Länk

Grundproblemet är säkerligen igensatt VV som redan nämnts - då måste övertrycket ta vägen någonstans och då brukar "minsta motståndets lag" gälla... ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Superbra inlägg.
Får väl köpa de grejerna också.

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jaså de gör det? Fel av mig då Johan, tack för att du bekräftade.

/A

E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Var mycket försiktig om du rengör "trottelhuset" eller spjällhuset. Rör inte spjället!

Om du gör jobbet själv så gör det metodiskt och "lugnt". Det finns massor med klipp på tuben som beskriver jobbet! Se några först! Jag rekommenderar att du söker på "50:s kid BMW".

E
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Ja han är grym. Han nämner en grej vi inte tog upp, isoleringen.
Det är ju "cold weather" versionen av vevhusvent man installerar, och den är tjockare och pilligare att få dit. Det är lätt att bryta ur den gamla, men den nya är trängre att få på plats. Han tar upp det i sin video här:

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.