|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har problem med automatlådan på min 320d. Den ligger nämligen kvar på en lägre växel än vad som är lämpligt. Exempelvis på motorvägen när man har i D så är femman i. Om man går över till det manuella läget på lådan kan man lägga i sexan och allt är som det ska va. Om jag sedan lägger i D igen så hoppar lådan ner en växel. Detta fenomen har nyligen dykt upp men ibland går bilen som vanligt. Bilen har rullat ca 15 500mil Någon som vet vad som kan va fel? Kan det hjälpa med ett olje och filterbyte? | |
|
Händer detta väldigt ofta? När bilen regenererar partikelfiltret så har den gärna en tendens att ligga kvar på en lägre växel. Men detta sker ju inte så vansinnigt ofta. En nollställning av adaptionsvärdena för automatlådan brukar kunna göra susen annars. Görs enkelt via tex ett program som INPA. Vart bor du? |
|
|
Har hänt ca 4 gånger. Två av gångerna va i lördags och i måndags. I lördags när bilen gjorde så stängde jag av den och sedan starta om, och efter det gick den som den skulle! Läste något något i stil med att man kan nollställa genom att slå på tändningen, hålla inne gasen i 30 sek. Men det är kanske inte blir samma resultat som när man gör det i ett program? Jag bor strax utanför Borås |
|
|
Nä det där med att hålla ner gaspedalen har absolut inget med lådan att göra. Vissa hävdar att det har med känsligheten med gaspedalen. Tror dock att det är en placebo effekt folk upplevt. Men låter det va osagt. Luktade det bränt vid något tillfälle? Har du vägarna förbi Gbg nångång så nollar jag adaptionsvärdena åt dig. Bjud på en bulle så fixar vi det på 5min :-) Eller så kanske det finns någon annan vänlig själ härinne från Borås som har tex INPA som kan hjälpa dig. Som skrivet är hur enkelt som helst. Några knapptryck bara. |
|
|
Jo jag har känt att det luktat lite varmt när jag stannat och lådan inte gjort som jag vill. Är det lådan i sig som luktar eller är det katalysatorn som blir varm när den får lite mer varv? Tack för erbjudandet! Ska kolla om jag kan få hjälp på hemmaplan först. |
|
|
Om inte nollställning av adaptionsvärdena hjälper, bör du byta olja och filter i lådan. Har du tur kan det räcka. Det är dock en lite speciell process att göra bytet så låt någon som har 100-koll på läget göra bytet. Det finns instruktioner att ladda ner från ZF:s hemsida där det beskrivs exakt hur bytet ska gå till för att det inte ska bli problem. Rätt olja är givetvis A och O vid ett byte, det är inte vanlig ATF DexIII-olja utan en specialolja (finns ett par tillverkare)! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.