AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.972

vibrationer f11 framvagn

Vid lätt inbromsning 70-100 km pulserande viberation i ratten, eller vid hög hastighet på autobahn 160-180 kmh lång inbromsning
Har bytt 5 uppsättningar bromsskivor fram på garantin. då upphörde det i ca 100-500 mil sen återkom det. inget fel på fälgar, Börjar bli tröttsamt vet någon vilka bussningar , stag , man skall kolla, BMW sverige verkar veta något som de inte vill säga ,utan svaret är vi får byta skivor , bussningar, mm
Får ta det Tyskland annars
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

undrar om du gjort en fyrhjulsinställning? Om du har felaktiga hjulvinklar så känns det i ratten vid inbromsning.

Mvh Håkan
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för däck och fälgar?
Märke och dimension?

Hur långt har bilen gått?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Jag hade samma problem men kunde, genom att snabbt sänka farten via farthållaren konstatera att det var skivorna bak som var problemet.

Bytte runt om och allt var frid och fröjd nästan tusen mil.

Bytte då "dragstag" (nummer 5 i länken nedan) och nu efter ett par hundra mils körning är det bra!

Länk

Innan dess bytte jag krängningshämmare, krängningshämmarstag och gjorde fyrhjulsinställning men det var skivor + belägg runt om och dragstagsbytet som till slut rättade till det (tror jag).

BMW är och har alltid varit extremt känsliga vilket kan vara en "pain in the..."

Mvh
Christian
orginal BMW 17 tums vinterdäck , 225 55 17, lite mindre vib med dessa.
sommar har jag 245 55 18

bilen har 24000 mil
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Zig: bromsar farthållaren bara på bak?
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Med farthållaren inkopplad och snabb sänkning med två till tre 10 km/h steg på farthållaren så verkar det som bilen använder sig av motorbroms samt enbart bakbromsar, ja...

Inga tekniska belägg för detta men så verkar vara fallet.

Mvh
Christian

Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Se inlägg två i länken:

Länk

Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Dessutom verkar två personer i länken fått bukt med problemet genom att länkarmar fram har bytts :-)

Det gamla hederliga "skak i ratten = skivor fram" verkar inte gälla på F10/F11?!

Mvh
Christian
ingen fyrhjulsinställning gjord.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för fabrikat på däcken?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Några 10-dels mm. fel i diameter på navhålet. .?.??
De
143
Dez_
520iA Touring -14
Några fler erfarenheter i detta ämne?

Min bil skakar också vid lätt bromsning och vid sänkning me farthållaren dunkar det i hela bilen mellan 120-90km/h. Känner dock inget spediellt i ratten, och kan ställa mej på bromsen från 100 till 0 utan att hålla i ratten.

Däcken är nya och balanserade idag och jag kan inte säga att det gjorde någon större skillnad.

Är det staget ovan jag skall satsa på? KÄnns som att det är billigare att byta detta än att låta BMW göra en felsökning :/
rs
241
rs_530dX
BMW 530d BSR xDrive M Sport F11 -12
SAAB 9-3 SS Aero Hirsch -04
Nedre länkarmar eller skivor fram eller ovala fälgar vissa BMW fälgar har jag hört är känsliga mot kanter potthål osv

Jag fick problem med mina skivor efter en resa genom Tyskland blev lite lite skeva, började vibrerade vid lätt bromsning. Bilprovningen gjorde ett enkelt test för 160:- testade de upphängning + bromsar väl värt det och bromstesten visa att det pulserade i mätaren vid fram mätning trots ingen missfärgning eller synlig skevhet men krävs inte mycket. Var ej original utan Mekonomen, nu sitter det ventilerade Zimmerman skiva och belägg. Inga problem genom nästa tysklandsresa och vibrationer borta.
De
143
Dez_
520iA Touring -14
Bra tips, bromsprov bokat om 30min!
De
143
Dez_
520iA Touring -14
Mätarna pulserade tydligt, mest fram och först vänster men efter en stund även höger. Så det blir väl bara att kavla upp armarna och byta runt om. Tror att skivorna är orginal (7500mil på bilen) men att klossarna iaf fram är bytta för de är tjocka.

Tack igen för tipset!
rs
241
rs_530dX
BMW 530d BSR xDrive M Sport F11 -12
SAAB 9-3 SS Aero Hirsch -04
@ Dez_

Varsågod :) är en tjänst som få tänker på. En BMW verkstad hade säkert tagit ett par tusen för felsökning.

Fundera på vad du sätter, original borde ju vara bra. F11 verkar äta framförallt belägg och mest bak och på insidan som inte syns. Mina var ett ca 1.5 år gamla Mekonomen BÄST, var ju allt annat än BÄST.

Men skall säga att jag kör hårt och 3-5ggr om året på autobahn och då hålls det inte igen...

De
143
Dez_
520iA Touring -14
Jo, men kanske inte så konstigt, tjänsten är ju så ny att snubben som gjorde det inte visste hur han skulle hantera det.

Funderar på att köpa ett paket Zimmermanns på ebay eller liknande. Dock kör jag inte hårt så det blir inga ventilerade skivor eller liknande.
tack för svar

245 50 18
bilen har 29700 mil

verkar som det var problem med oken , kolven skev, har bytt ok nu och skivor igen
kört 400 mil ner till spanien. höll 230 på autobahn mellen hamburg och bremen , funkar bra

skall göra en fyrhjuls inställning
men jag är också misstänksam mot de där stagen som någon skickade en länk på
De
143
Dez_
520iA Touring -14
Jag provkörde precis efter byte av framskivor+klossar. Nu är alla vibrationer borta.
Hoppas det håller i sig. De nya bakskivorna får ligga kvar i kartongen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.