|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
"fin-urinen" Spolarvätska? Ett annat ord för äppeljos är ju morgonurin. ;) --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Adblue-urea, är det nog som menas med "fin-urin" - det är ett urinämne... Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nja :-) Tänkte mer på DEF'en (Diesel Exhaust Fluid) dvs urea och rent vatten. Men nu när du säger det, en kran där det kommer färskpressad apelsinjuice och ett fack med en silverkupa nytillagat bacon, stekt ägg och haggis/blodpudding - det skulle faktiskt sitta fint i bilen! DEF'en fryser vid -11 grader C (andelen urea och vatten är mycket noggrannt definerade och tillblandade eftersom just denna ratio inte gör att urea och vatten skiktar sig när det fryser). Så därför har man accepterat att det fryser och BMW använder istället två tankar, en passiv och en aktiv. Det är i den aktiva som det sitter ett värmeelement som värmer upp den mindre mängden DEF'en så den kan senare sprutas in i SCR'en (det finns såklart även ett värmeelement för flödesmätaren och röret som går från den aktiva behållen till SCR'en). |
Precis hasso, det var en liten hint om felsökning för alla batterikrånglare :-) För att förtydliga lite : Om man exempelvis mäter upp att generatorn bara spottar ut sig 50A och EMS (Energy Management System eller Eletronic Manual Special om man gillar dessa) bestämmer sig ändåså för stänga ned förbrukare - då kan man ju börja fundera på om alla gängjärnen sitter kvar :-) Något är ju då uppenbarligen fel - antingen att EMS har en felaktig syn på omvärlden eller något fungerar inte riktigt som det ska med laddsystemet (eller det finns restriktioner i systemet - ta exempel den berömda sönderärgade huvudbatterikabelkontakten på E87/E90). Därför skulle det vara väldigt intressant och nog bland de första sakerna som en verkstad borde undersöka vid denna typ av fel (simultant mäta/logga strömstyrka/strömriktning ut från generatorn och strömstyrka/strömriktning ut från batteriet). Men 250A som kör fullt (vilket den borde göra innan EMS ens funderar på att stänga av förbrukare) betyder ju att allt elektrojunk eldar upp 3425 kW! :-) Jag kan lätt köra min mikro, kaffebryggare, datorladdare och mobilladdare på det - med god marginal :-) |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Lite exempel en M73TU (E38 750) med elektrisk uppvärmda catalysatorer dra de första 30 sekunderna vid start 240A +övriga förbrukare totalt 428A är då laddningen max 150A från generatorn belastas batteriet med 278 A för att täcka förbrukningen. Men på tomgång ger generatorn endast 95A och då belastas batteriet med 333A. 428a = 6000watt Ett rent beskrivet Exempel från BMWs utbildningsskola och beskrivning av den vattenkylda generatorn. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Raven71 |
Mao 2,7Ah (333A i 30sek) mindre kvar i batteriet? |
|
Ja 2,8Ah teoretiskt. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
![]() 67 BMW 428xi -cab 2015
Dodge Magnum RT Hemi AWD 2005 Edsel Cosair 1958 4DHT Ford 1934 Hotrod LS1+Blower |
Jag har åxå fått problem med larm att jag har lite stöm i nayteri vid stillastående. Jag har moterat nya slutseg förbiljud och tagit matningen ditekt från batteriet. Kan detta göra att IBS får fnatt. Om jag bör ta matning till slutstegen någon annan stans... Vart ska jag koppla då...? |
Jag vill minnas IBS'en sitter på den negativa terminalen, så IBS'en bör se den förbrukningen som vilken annan som helst och därmed inte få fnatt. Men det är ju fullt möjligt att slutsteget faktiskt drar en del ström kontinuerligt och att du faktiskt har en låg SoC i batteriet. |
Dodge Magnum RT Hemi AWD 2005 Edsel Cosair 1958 4DHT Ford 1934 Hotrod LS1+Blower |
Jag har hållit på och trula med det här några dagar nu. Laddat batteriet hela tiden och sen provkörning några mil, varit in i datorn i bilen och gjort batteri byte. Men larmet kvar ändå. Tänte att det är nog slut batteriet ändå. Jag tänker att jag ska prova med ett batteri jag har som är bara 6 månader gammalt. Men när jag tog bort ena batteripolen så tänker jag att kanske den behöver bli stömlös för att resätta det larmet. Så efter några minuter koppla jag in batteripolen igen. Simsalabim Och nu försvan latmet. Får se om problemet är löst, eller om jag måste byta bayyerit ändå. Det är 5 år gammalt nu.... |
|
Det är lätt att testa batteriet - koppla in ett bateritestinstrument så får du svart på vitt hur batteriet mår i rena siffror. De flesta verkstäder har sådana instrument och testet tar under en minut. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Ja det har du rätt i.. Tänkte inte på det.. Ska kolla med en verstad som jag har bra kontakt med. Tack för tipset.. 😁 |
Precis som Johan B skriver - få en baseline och en utgångspunkt från något du faktiskt vet - just nu vet du ju inte om EMS (Energy Management System är korrekt eller inte). Vad mer eller mindre underförstått när jag skrev "du faktiskt har en låg SoC i batteriet" att en ordentlig undersökning av batteriet var nästa steg. Men kolla även när batteriet var registrerat och hur det är inprogrammerat (typ av batteri samt storlek). Detta är ju grundinfo som EMS (Energy Management System) använder sig av. Förutom det ska du kolla vad SoH och SoC står på. Jag menar, om SoH är nere på 5% så är det inte orimligt att tänka sig att larmet går så fort bilen står stilla ett dygn eller mer och det konsumeras exempelvis 100mA kontinuerligt - oavsett vad. |
Det är original batteri i bilen. Står år 2015 och noll km När jag läser av koder.. Soh och Soc får väl en verstad kolla. Vad betyder de förkortningar? |
Jag provade de andra batterit jag har. Det är från Biltema AGM 90 AH 850A startstöm Och det verkar funka bra. Inget larm. Men Stopp and go funkade inte.. 😔 |
Fel 80 AH 800 AEN är det på |
Grattis! Då slipper du det junket! :-) Men för att vara lite allvarlig - det stämmer att MSA (automatic engine stop and start) systemet har batteriets nuvarande status samt momentan förbrukning som styrparametrar och är de inte inom tillåtna intervall så avaktiveras MSA. Exempel på detta är att SoC är för lågt, rapporterad batteritemperatur är för hög eller att systemspänningen sjönk under en tillåten nivå vid senaste MSA starten. Men tänk också på att MSA avaktiveras när det är kallt ute. Om jag minns rätt så tror jag att MSA avaktiveras vid allt under +3 grader C (men kan minnas fel). SoC = State of Charge (grovt förenklat ett estimat på hur mycket energi det är kvar i batteriet). SoH = State of Health (grovt förenklat ett estimat på kvarvarande livslängd på batteriet). För att alla dessa algoritmer ska fungera måste korrekt batteristorlek (Ah) vara inprogrammerat och korrekt batterityp (blysyra vs AGM) vara inprogrammerat. Dessutom måste man ha registrerat när man byter till ett helt nytt batteri (om senaste batteri registrerat var för 10 år sedan så antar EMS att batteriet är 10 år gammalt och SoH sjunker garanterat automatiskt till lägre nivåer oavsett om du har ett flång nytt batteri). |
Tänkvärt.. Tack.. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.