AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
13.003

Batteriproblem vanliga?

Sida 1 av 2
Visa användare
37
MatsK72
X3 Xdrive 20d
Har en X3 20d -11 vars batteri krånglar så fort det blir lite kallt. Bilen slår larm om att ”batterinivån är kritiskt låg” så fort den stått parkerad utomhus i mer än 15 graders kyla i några timmar.

Sedan startar den HELT utan problem, men det krävs sisådär 3 timmars körning innan varningen försvinner.

Batteriet ska vara utbytt i samband med att jag köpte den för två år sedan. Är det sopiga batterier på bilmodellen? Aldrig haft något liknande problem med någon annan bil.

Ja, ska jag vara helt krass så har den här bilen varit något av det sämsta jag någonsin ägt. Kommer inte att bli en BMW igen. Det är den dyraste begbil jag någonsin köpt, den har bara rullat 9600 mil och är servad hos BMW som den ska hela vägen, och ÄNDÅ har den stått på verkstan mer än samtliga mina andra bilar genom historien gjort sammanlagt, möjligtvis några extrem-långmils-rishögar från ungdomen undantagna. Tycker inte jag gör annat än lämnar in åbäket till verkstan och betalar svindyra reparationer.

Det har varit motorlampor och nedslitna hjullager och ”punkterinsfria” däck som smällt och gud vet allt. Känns som en sådan där bil man ägde som ung, som hade gått 34 000 mil och som bara pajade hela tiden. Bara det att de bilarna kostade 10 000 spänn och den här kärran kostade 260 papp… 

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur ser din "körprofil" ut?

Mycket kortkörning och användande av strömkrävande tillbehör (t ex. dieselvärmare, elruta, elvärmda stolar, elöppning av baklucka etc.) i kombination med att man aldrig laddar upp batteriet med extern laddare, är sådant som tär på batteriet. Dagens bilar är strömkrävande och sliter på batterierna på ett annat sätt än för tio år sedan.

Har verkstaden dessutom missat att registrera/koda in batteriet vid byte kan det göra att livslängden blir än kortare.
Har du kollat vilket batteri som sitter i bilen?

3-5 år brukar man ange som normal livslängd för ett batteri, men det finns förutsättningar som kan göra att batteriet håller avsevärt kortare eller längre.

Låt en verkstad göra ett konditionstest på batteriet, då ser man direkt hur det mår (hur mycket kapacitet det har kvar) - tar bara någon minut och man behöver inte lossa batteriet från bilen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
37
MatsK72
X3 Xdrive 20d
Min körprofil är ”sällan och långt”. Bilen står i varmgarage som håller runt 20 grader och används ungefär en gång i veckan. Ibland blir det 10 mil, ibland 100 på ett bräde. Någon gång är jag ute och kör till Willys för att storhandla, det är väl det enda korta ärende jag någonsin har.

Har ingen elbaklucka och ingen dieselvärmare. Bilen har faktiskt förvånansvärt få finesser för att vara så dyr. Det finns förvisso elvärme i stolarna, men den använder jag nästan aldrig pga varmgarage.

Är även mycket noggrann med att stänga av allt sådant som fläktar och stereo innan jag stänger av motorn. Har inget inkopplat på 12-voltsuttaget heller.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ok, men moderna bilar drar ström när de står stilla också - på några veckor kan batteriet vara helt tömt.

Jag skulle låta en verkstad mäta upp batteriet, då kan du samtidigt kolla upp exakt vilket batteri som sitter i och hur gammalt det är (brukar vara märkt på polerna eller ibland på skalet) - det kan ju vara så illa att batteriet inte är bytt som de sa...

Det händer även att det blir fel på batterier även om de är "nya".

Mvh
Johan B

Visa användare
37
MatsK72
X3 Xdrive 20d
Jag var inne på verkstan som mätte, och batteriet såg då helt friskt ut.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Glömde:

Man bör försöka ladda batterier med en extern laddare några gånger om året och då ladda det minst ett dygn med en bra modern laddare.
Det förlänger livslängden på batteriet.

Du kan börja med att mäta vilospänningen (efter att bilen gått ner i sleep-mode efter ca 15-16 minuter) för att få en indikation på batterispänningen.
Är det under 12,4V börjar det förstöra sig själv genom sulfatering och måste laddas omgående.

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur mätte de?

Använde de ett speciellt mätinstrument som får fram hur mycket kapacitet (CCA-värde) det har kvar i förhållande till inmatat värde som står på batteriet?

Ska mätas direkt på polerna och helst med fulladdat batteri som fått vila/stabilistera sig för att få korrekt mätvärde.

Mvh
Johan B

Visa användare
37
MatsK72
X3 Xdrive 20d
Oj, ja det vete tusan faktiskt. De öppnade upp där bak och hade nåt specialinstrument som de kollade med. De höll på i typ 10 minuter och konstaterade sedan att batteriet verkade vara i gott skick, men att man kanske ska överväga att byta det ändå, om det nu krånglar emellanåt.

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Är det bytt till ett batteri med avvikande kapacitet och det inte är registrerat i IBS kan batteriet blivit förbrukat på kort tid.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
OM de mätt korrekt och kommit fram till att det är OK, så är det troligen bara dåligt laddat!

Har du möjlighet att ladda med en extern laddare i garaget?
Om så är fallet, gör det med jämna mellanrum.

Det finns smidiga och bra laddare som är automatiska - bara att ansluta och låta vara inkopplade (kan vara inkopplade flera månader i sträck utan att riskera batteriet eller bilen) som är så små att de med lätthet ryms i motorrummet.

Själv tycker jag att Ctek fungerar bra men det finns många andra bra laddare också.

När du laddar, gör det via polerna under huven så IBS-sensorn registrerar laddningen. Laddar du direkt på polerna på batteriet, känner IBS inte av att batteriet laddas och då kan det bli knas i förlängningen.

Mvh
Johan B

Visa användare
37
MatsK72
X3 Xdrive 20d
Problemet är att det saknas eluttag i garaget. Men kanske är något som hyresvärden kan tänkas fixa, om man frågar snällt. Tack för tipsen.

Vi
36
Vinterbo
x 3 3.0 D-07
Jag hade samma problem med min x3 a trots nytt batteri med att den larmade men bilen gick alltid igång. Problemen försvann när jag installerade en batteriladdare.
Raven71
Skulle vilja påstå att det är en klåpare som har gjort IBS sensorn/mjukvaran som avgör om batteri nivån är OK. Misstänker att dom totalt missat att ta med temperaturen i beräkningen(Batterier har väl ca 50% av kapacitet kvar vid -25°C och sitter i bakskärmen där inte mycket av värmen från kupen/kupevärmaren når fram).

Så resultatet när man startar bilen vi typ -25°C blir att man får en varning om batteriet och sen på tex min E90 så väljer BMW att stänga av dom stora "strömförbrukarna".......dvs Kupefläkten. För den vill man ju verkligen inte använda när det är kallt. Och som lök på laxen så nollas ju inte den där varningen direkt utan ligger kvar i dagar och förhindrar att fläkten går(även fast det blir 0°C dagarna efter).

Mycket kortkörningar... Pendlade 16mil/dag tur och retur på 90-110 väg.

Oj vad irriterad man kan bli :)

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Visst kan vissa irriterande saker trigga igång en :-)

Men jodå, IBS vet om både utetemperatur och mäter även själv temperaturen på batteriet och använder den även i sina formler. Sen hur många buggar det finns i mjukvaran låter jag vara osagt :-)

IBS mäter ju även vi varje start batterispänningen (vad spänningen dippar ned till) och startströmmen som behövs och komponenter som IBS, generator, DME/DDE och styrboxar hjälper till att leverera information som används för beslutsunderlag. DME/DDE sitter ju och räknar ut SoH/SoC som används av IBS.

All denna info finns tillgänglig inne i exempelvis DME/DDE eller IBS, så vill man veta vad systemet anser om ens energy system så ska man titta där (specialdiagnostikverktyg samt erfarenhet och kunskap behövs såklart också).

@Raven71 : Det låter som du har något problem inom ditt energy system. Det kan vara alltifrån att batteriet faktiskt är dåligt, felaktigt utbytt batteri (fel typ, fel storlek, felaktigt registrerat/inkodat), generatorn är defekt och genererar korrekt spänning men orkar inte leverera önskad ström, en dålig jordkontakt som orsakar högre än nödvändigt spänningsfall vid start och lurar systemet till att tro att batteriet är svagare än vad det är, tjuvström, defekt IBS-sensor, problem med IBS-linorna, etc etc etc.
Visa användare
37
MatsK72
X3 Xdrive 20d
Min X3 är full av krångel rent generellt. Ett riktigt måndagsexemplar (vill jag tro), men kanske är det helt enkelt en dålig bilmodell? Jag har då aldrig ägt maken till verkstadsbil. Den har varit på verkstaden för en massa svindyra saker SJU gånger redan (köpte den förrförra våren hos en VW-handlare, svensksåld med fullstämplad servicebok, 7300 mil på mätaren, 1 tidigare ägare och en ren och prydlig Carfax-rapport). Gjorde även gedigna efterforksningar kring bl a chassinummer, tog ut info ur nyckeln hos BMW och ringde verkstäderna vars stämplar fanns i boken för att kolla att bilen verkligen varit där innan jag slog till.

Dessutom: Allt är originaldelar, jag servar den minutiöst, kör som en gammal rädd gubbe och har varmgarage. Det känns onekligen som jag haft en enorm otur. Har väl reparerat grejer för sisådär 60 000 spänn vid det här laget.

Eller kanske är USA-byggda BMW-modeller avsevärt sämre än andra BMW-modeller? Vad vet jag? Har inte ägt någon BMW tidigare.

Hur som helst. Man är ju inte direkt pepp på att ge BMW en chans till, efter den här starten… även om den är en fröjd att köra när den fungerar.

Raven71
IBS verkar mäta batterispänningen mer eller mindre obelastat. Varningen kommer ju före glöd indikering dvs långt innan startmotor har försökt hoppa igång.
Så batteri/spänningsfall borde det inte vara då strömmen vid den tidpunkten är relativt liten jämfört med när startmotorn ska dra runt motorn.

För övrigt så har jag BMW original batteri och bilen startar utan motorvärmare vid -32°C utan att startmotorn verkar gå tungt. Klocka nollställs inte heller vilket brukar vara en indikering på spänningsfall/batteri torsk. Detta händer på en bekants E90.

Det kan säkert vara något fel på IBS systemet eller 180A generatorn. Har inte sett några felkoder förutom ett kasst glödstift(kom för 3 månader sen). Men jag antar att man behöver BMWs diagnos program för detta.

Vi är väl 8st som kör BMW av olika modeller/körcykler årsm 07-17 på jobbet och alla har varit med om batterivarningen och vi har konstaterat att olika modeller väljer att stänga av olika strömförbrukare. Dom flesta har kört med work around lösningen BMW rekommenderar dvs extern batteriladdare för att slippa problemet.

å med detta i åtanke, sitter jag här och är sjukt sugen på att köpa en nästan ny 530.

/J
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Mätning vid start var bara ett exempel, jag tog bara ett exempel i högen. Hela power management systemet är ruggigt mycket mer komplext än så!

Skulle vara intressant att ta fram en absolut mätsiffra huruvida batteriet egentligen är dåligt när systemet varnar för det. Men på beskrivningen låter det inte som det (beror i och för sig hur känsligt systemet är, vad som används för inparametrar och framförallt vad det är för gränsvärden och kriterier för att trigga olika events). Tanken med systemet är ju att agera innan det blir problem - med marginal. Kanske systemet är programmerat att vara lite för överbeskyddande.

Eller det kanske är en bugg i något av de inbyggda systemen. All programkod i kombination med antalet inbyggda system och kommunikation som numera finns i bilarna (samt dess komplexitet) ökar exponentiellt - så märkliga buggar kommer bara att bli vanligare och vanligare. Sen hur lätt det är att göra en uppdatering får vi se, kommer tillverkarna att göra detta proprietärt?

Det här kommer bli ett vanligare och vanligare problem, begagnade bilar kommer att var nerkladdade med finesser som inte fungerar, fungerar halvbra och skapar irritation för ägaren, slutar fungera intermittent och skapar enorm frustration för ägaren osv osv osv. Kostnaden att felsöka/laga kommer aldrig att vara försvarbart.

På flera av mina bilar så sitter det ett batteri och generatorn laddar detta batteri. That's it! Otroligt enkelt - men tro det eller ej men det fungerar förbaskat bra! :-)

Nä, felsökning/reparation är nog inte lönt. Är väldigt få i Sverige som kan detta, auktoriserade verkstäder kommer inte att felsöka och även där är det extremt få som har denna kompetensen.

Enklaste är väl att när du nån gång byter batteri så se till att det blir korrekt inprogrammerat och inregistrerat (exempelvis finns det inprogrammerat om det är ett blysyra eller AGM batteri och många gör fel att inte ändra detta om batteritypen ändras vilket gör att systemet arbetar efter andra spänningsnivåer och ställa till det).
Samtidigt så kan man dubbelkolla med en amp-clamp att generatorn faktiskt producerar en lämplig mängd ström (tex precis efter att systemet varnat - då borde ju systemet skicka styrsignaler till generatorn att fläska på).

Förutom det är det nog bara att vänja sig - för det blir bara mer av denna typ av fel i framtiden :-) Tänk dig att du kombinerar all mekaniska fel som brukar finnas på en bil med alla mjukvarufel som finns i en dator/smartphone så är du ganska nära den känsla du kommer att uppleva framöver :-)
Raven71
Jag menade att IBS systemet verkar ta ett första beslut å då troligtvis spänningen då varningen kommer så fort man trycker på startknappen dvs innan nått har hunnit börja dra ström.

Felsökning på en modern bil kan nog bli lite komplext. Det börjar vara många system och mjukvaror av olika versioner som ska fungera med varandra. Stackars service tekniker som redan innan var lite allergiska mot elektronik.

Ingen dum ide att registrera om batteriet. Det kan ju vara en lösning utan att man byter batteri. Registreringen i sig lär ju kunna "nollställa" en del parametrar. Om det inte hjälper kan man ju prova att registrera ett batteri med lite mindre Amp än man har.

Jo det lär nog bli en del bilar med relativt simpla fel men där felsökningstiden drar iväg så pass det inte är lönt att laga längre.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, ok! Håller med, det är faktiskt en intressant iakttagelse att den redan innan det läggs på en rejäl belastning att den varnar - såpass mycket vill börja stänga av förbrukare dessutom.

IBS sitter ju och övervakar strömförbrukningen hela tiden, även när bilen låses och går ned i djupt viloläge.
IBS och PMM (Power Management Module) beräknar ju tillsammans ut SoC, vilket görs när man startar bilen (vilket kan betyda att slå på tändningen dvs glödpluggarna på en diesel). SoC räknas ut genom att hålla koll på ingående respektive utgående ström. Så baserat på SoC-värdet så kan den faktiskt varna innan den drar runt startmotorn.
SoH-värdet däremot beräknas utifrån startström och spänningsfall när startmotorn arbetar.
Jag skulle gissa att SoH och SoC används tillsammans för att varna. Om SoH visar på dåligt skick så behöver ju inte SoC bli mycket negativt förräns den börjar varna.
Om däremot SoH visar på bra skick så lär det behövas mycket mer negativ SoC innan den börjar varna.

Så fullt möjligt att systemet inte fungerar korrekt när det gäller SoH, SoC, någon av mätningar som avgör dessa värden (direkt eller indirekt) eller något i den stilen.

DME/DDE har koll på SoC, men innan den går i viloläge så överförs denna info (tillsammans med ett par andra parametrar) till IBS.

Ja, en korrekt utförd omprogrammering och omregistrering är väl det billigaste/enklaste jag kan komma på.

Var noga med att få båda korrekt utförda. Byter man batteri (till samma storlek och typ) brukar det bara göras en omregistrering. Byte man däremot typ och storlek ska det göras en omprogrammering (DME/DDE har inkodat i sig uppgifter om både batteriets storlek och typ och denna info används för power management systemet som tex hur mycket generatorn ska ladda, vad som är bra och inte bra spänningsnivåer etc etc etc).

@MatsK72 : Tråkigt att höra om de där problemen. Speciellt när du varit så förbaskat noggrann både innan köpet och under hela ägandet! Jag tycker de fysiska lagarna (eller något väsen som överser bilägande) borde på något sätt alltid se till att belöna ett sådant beteende!
Däremot så är det vad jag sett inte grönare på andra sidan stängslet. Många andra märken har sina måndagsexemplar också.
Angående måndagsexemplar, enda jag kan komma på är att din X3 F25 är bland de tidigt byggda i F25-serien. Man körde väl en kortare batch i någon månad under 2009, därefter drog man igång produktionen 2010 (och xDrive20d var en av de första modellerna som erbjöds). Så din 2011 kan exempelvis ha byggts 09/2010 eller 10/2010 - så den kanske är bland de 10-12 första månaderna av produktionen (dvs det gjordes säkerligen justeringar och förbättringar i produktionen under de 7 åren som xDrive20d byggdes).
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Satt och funderade lite på det här....

Nu vet jag att det finns vansinnigt många elförbrukare igång - speciellt i början av en färd.

Eluppvärmda stolar, eluppvärmd ratt, eluppvärmd växelspak, glödstift, alla dessa syre- och noxsensorer ska värmas upp, fin-urinen ska tinas upp med doppvärmaren, eluppvärmda backspeglar, eluppvärmd bakruta etc etc etc.

Men de sitter väl en 180A generator i nästan alla modeller, och 250A i många (och jag som tyckte min 90A var overkill).

Räcker alltså inte 250A (eller 180A i många fall) till? Blir det verkligen inget över till att ladda upp batteriet?

Skulle vara intressant att se en graf över mängden ström (och riktning) vid generatorn och batteriet i olika scenarios :-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
180A=2430Watt bara att räkna ut vad alla förbrukare tar och se vad som blir över till generatorn.
Dessutom laddar den inte mer än vad den belastats med i princip så det blir inte mycket som går till batteriet egentligen för det är ingen förbrukare utan det hjälper till när generatorn inte räcker till. Simpelt förklarat.
Koppla en tångampermeter över en batterikabel Så ser man hur den jobbar.
En Diesel med dieselvärmare suger 15-20ampere varje gång den innan den startat upp så sjunker det lite grann.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.