|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Jag o farsan är nya till BMW, men vi har kollat lite på BMW 3 series Touring 335 på blocket och hos bilhandlare. Vi har märkta att dom flesta är dieslar, och att det finns ytterst få "nya" (13-18) bensinare, alltså 335i? Det finns en hel drös med 330or bensinare...? Vad är det vi har missat? Varför finns inga 335i? //Jonathan | |
|
335i ersattes väl av 340i efter några få år!? Kolla under "modellguiden" till vänster. Misstänker att det inte finns så många registrerade 335i i Sverige. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
33 st 335iT enligt car.info, varav 23 xDrive. Den ersattes 2015 av 340iT som är klart vanligare med 90 st varav 74 xDrive. |
|
| Antar att "xDrive" är fyrhjulsdriften? | |
| Stämmer. | |
| Krasst sett så har det väl inte sålts så många starka bensintourings, de flesta valda diesel som köpte sexorna. 330i är ju mer att jämföra med 320d prismässigt. | |
|
Det har inte sålts särskilt många 335i eftersom diesel var det givna valet för de flesta pga lägre förbrukning. Och eftersom både 330d och 335d är mycket trevliga bilar med ett bättre bottenvrid än 335i så blev bensinaren lite udda. Tänk på att 330i är fyrcylindrig - iofs en trevlig maskin den med men saknar sexans gångkultur och ljud. |
|
| Hmm, vi får se. Farsans enda krav är egentligen minst 300 häst, och då helst bensin | |
|
Ja, men om kravet är minst 300hk (och bensin endast är ett önskemål) så finns det ju flertalet BMW att välja mellan. 335d, 335i, 340i, 535i, 535d, 540i, M550i, M550d finns alla i touringutförande. Vad kör han idag? |
|
| Saab 9-3 någonting 280 häst ish | |
|
Okej, då är kanske inte behovet av en 5-serie så stort. Då rekommenderar jag att han testkör 330d och 335/340i känner vad som passar bäst. En 330i går nog jämt med hans Saab, men ofta vill man ju byta upp sig. 330d kan vara värt att prova för att se om dieselkaraktären faller honom i smaken. Den upplevs starkare till vardags än vad siffrorna visar. Om dieselkaraktären är ok, men kraften för klen så finns 335d. |
|
| 330D E9x med 245hk och 503Nm piskar på bra...Saknar min fortfarande. | |
| 330d F30 är starkare samt lättare (om jag inte minns fel) så den rör på sig ännu bättre. | |
|
Måste "tyvär" vara en kombi. Man blir klart intressead i 340i, men fan, kostar gör den också... |
|
| 330d finns som kombi, kallas då internt F31. | |
| Smakar det så kostar det oftast också vad är hans prisbild? | |
| 300k från början, men han börjar inse att det inte är ristat i sten ;) | |
| Om han vill göra det svårt för sig så bör han även provköra 335d... Större skillnad mot 330d än man först tror | |
|
En inte helt ointressant parameter är väl: Vilken budget finns det att spela med? Och då menar jag inte bara inköpspriset utan även kringkostnader - dvs. total driftskostnad under t ex. ett år. Som en del brukar uttrycka det: Inköpspriset "är bara inträdesbiljetten till nöjesfältet - alla attraktioner kostar extra...!" ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Länk Länk Om vi tar dessa bilar som exempel. Vad är de uppenbara felen med dem? |
|
| Gått 5000 mil för långt ): | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.