AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.071

Pirelli SottoZero 3 istället för Hakka R2/ Conti 6 på en ny G30?

Transocean
Stabila på Autobahn, bäst på snöslask och regn, inte lika bra på is men borde duga eller? Eller kommer jag att ångra mig? Bor i Norge, och ja, vi har riktiga vintrar här. Det skrivs i tidningar att europeiska vinterdäck inte funkar i Norden, trots allt är det många som kör med dom som hävdar att de funkar utmärkt. Ser ju också massa tyskreggade och holländska bilar på motorvägen här varje dag, alla kör med däck som inte borde duga utan problem.

Jag är lite sugen att hämta bilen i München om två veckor istället för att få den levererad här i Oslo vecka 9....om jag nu lyckas tjata till hämta själv till ett bra pris. Men då kommer den säkert med sottozero :-)

js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Vilken typ av körning kommer du göra? Vilken typ av vägar?
Jag kör på europeiska vinterdäck på motorvägen mellan Uppsala och Stockholm och det funkar alldeles ypperligt. Skulle jag lägga alla mil på små osandade och osaltade vägar skulle jag förmodligen välja en annan typ av vinterdäck.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Det kommer antagligen som en total överraskning och megachock för vissa, men länder som Tyskland, Österrike, Tjeckien och Polen har rejäla vintrar med både mycket snö och kyla...

Om du håller dig i s.k. urbana miljöer är det inget problem alls med de däcken. Skall du ut i naturen behöver du antagligen en annan typ av däck, som jsn är inne på.

----
BMW CS/SC #6212
Transocean
Tackar! Blir ju endast motorvägskörning här så dom bör ju funka fint.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Har kört Sottozero 2 två vintrar med min 530GT xdrive, mkt bra prestanda i snö, slask, regn.

/M

Mina bilar: Länk
Jag tycker dom där däcken är livsfarliga. Blev två hemska upplevelser innan jag bytte till dubbat. Däremot är dom bra över nollan men det är ju mina sommardäck också.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Jag tycker Sottozero funkar alldeles utmärkt, enda nackdelen är att det "sjunger" väldigt högt på barmark i motorvägsfart.
Sen är det klart att dubbdäck är mycket bättre på t ex is men det är knappast något alternativ för TS som ju skall köra hem bilen på autobahn.
Visa användare
47
Micke67
330e M-Sport G21 -21. 430i GC -18, såld.
Hej!

Jag hade Sottozero 2 på min F30 och måste säga att dem var det sämsta jag åkt på. Jag kunde stå på helt plant underlag och hade stora problem att komma i väg om det var lite halt.
Men visst funkade dem bra när det var blött eller barmark.
Nu på nya kärran F36 blev det Hakka R2, enorm skillnad..

Mikaelak
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.