|
|
|
|---|---|
|
Ska behöva byta kylvätska på min e46a. Jag tänkte tömma hela systemet både blå skruvar under kylare och från motor. Helt från ingenstans så fick jag en ide att göra rent systemet med hjälp av en disktablet. Jag gick in på google och fick några träffar där folk rekommenderar att göra rent kylstytemet just med en disktablet. Sedan ska man naturligtvis skölja ordentligt ett par gånger. Jag hittade inte direkt något farligt med det. Vad säger ni? Har ni någon erfarenhet av det? Någon som behärskar kemi och vet lite mer om disktablet kan orsaka skada på gummi, aluminium, järn och plast? | |
|
Hej, Som direkt svar på frågan: maskindiskmedel, som jag antar att du avser, är mestadels / alltid alkaliskt och därmed ohälsosamt för aluminium, varav det ju finns en hel del i både kylsystemet i sig och i resten av motorn. För ditt planerade projekt kanske inte direkt dödligt men frågan inställer sig, v a r f ö r du anser att denna rensning skulle behövas? Lite vibbar får jag av "om nåt inte är trasigt, låt bli att laga det". :) /Lennart |
|
|
Tack för svaret. Har haft en del e36 och e46 genom åren. Vissa var bra och vissa mindre. Har haft en del problem med värme på vissa modeller. Specielt en gång på e36 där jag fick plocka ut kylaren till värmepaketet och göra rent den. Av min egen exempel såg jag hur mycket SKIT jag fick ut ur den lilla kylaren genom att bara spola vatten igenom med lite tryck. Tyvärr på e46 kan man inte plocka ut värme packet lika enkelt som e36. Därför så tänkte jag passa på göra lite rent i samband med kylvätskebyte. Med andra ord göra rent i förebyggande syfte. Om maskindisktablet är inte särskilt lämpligt finns det då andra skonsammare alternativ? |
|
|
Det finns speciella kylarrensmedel att köpa hos närmaste bensinstation - känns betydligt tryggare än maskindiskmedel. Om det är olja/fett du vill lösa upp fungerar vanligt diskmedel (t ex. Yes) - men det brukar ta låååååång tid att spola ur allt lödder efter tvätten.... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Satsar nog på den här Länk | |
| ska försöka byta all kylarvätska i min e91 -06. bör man använda den kylarrensningen som Tomas:e36 länka till och köra runt med den gamla vätskan och sen tömma? | |
| Har inte köpt eller läst på förpackningen men jag antar att du häller i den i befintlig glykolblandning/kylvätska och kör några mil med den samt kanske låter stå bilen ett tag och sedan tömmer och byter till ny glykol | |
|
Länk /Lennart |
|
| Tack | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.