AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.011

Är katalysatorn verkligen trasig?

Ch
7
Chrand80
320 -09
Jag har ett märkligt problem som jag skulle vara hemskt tacksam över att få svar om.

Ibland när jag är ute och kör i stan så kommer det plötsligt ett rasslande ljud någonstans från motorrummet. Samtidigt börjar den gula motorlampan att lysa och bilen tappar kraft. Om jag då kopplar ur, så slår bilen av och på sig själv om vartannat. Tomgången låter bluddrigt. Om jag kör över till vägkanten, stannar bilen och slår av den, så går den igång igen utan problem. Sen kan det ta några dagar innan problemet kommer tillbaka.

Jag har varit in på verkstad och beskrivit problemet. De har mätt avgaserna och säger att de är orena. De kan inte säga vart problemet uppstår men säger att "vi kan väl börja med att byta katalysator så får vi se om det blir bättre". Det tycker inte jag är ett särskilt tillfredsställande svar.

I min lekmannavärld så är det någonting som ligger löst och ibland täpper till någonstans - men vad? Vad skulle ni börja med? Byta katalysator?

ChrisAndersson
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter som monoliten i katalysatorn lossnat och ligger lös - kan resultera i att den hamnar så att den täpper igen flödet.

Så det är inte helt orimligt att verkstaden har rätt.

Dock ser man det ganska lätt när man lossat katalysatorn - då kan man inspektera innanmätet och se om det är löst.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Raven71
+1 på Johan B
På min räckte det att dunka till katalysatorn med näven för att höra att innandömet var löst.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hade en Audi S6 som strulade lite sådär. Sen "sket den ut" innanmätet i ena katten vid gaspådrag, så då fick man ju svaret.
+1 till på Johans svar således
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.