AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.412

Hur får jag bort stötfångare bak E46?

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Hur får jag bort stötfångare bak på min E46 touring med den här stötfångaren: Länk

På min coupe med m-tech II så finns det två stora hål som man kommer åt till två torxskruvar.
Men jag tyckte inte jag såg några liknande hål för att komma åt dom torxen på touringen med ej M tech stötfångare.

Blir det då alla skruvar från insidan i bagageutrymmet som gäller?
Hej,
Gissar att den svarta plasten, som ligger under luckan och går fram en bit längs sidorna, måste snäppas loss. Då kommer du åt de bekanta torxen.

/Lennart
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Tack för ett snabbt svar.
Menar du plasten som är högst upp på stötfångaren? Alltså precis under bagageluckan?
Bara rycka upp den eller något speciellt verktyg för att få upp det utsn att bryta sönder något?
Ja, den plasten.

På min bil sitter motsvarande plast med snäppen i kanterna på mittdelen. De lossas genom att man trycker plasten i riktning från kanten, inåt, och lyfter. När de har lossats kan man dra den plast, som går längs stötfångarens sidor, bakåt (den sitter där fast med längsgående hakar).

Man får anta att konstruktionstänket går i samma banor på din bil, men det vore bra om någon annan kan bekräfta, innan du går loss. Fast lite försiktigt kan du ju känna efter under tiden du väntar.

/Lennart
För säkerhets skull googlade jag. Det fler än du som har undrat... :)

Länk

EDIT: Plasten skall INTE bort. Du var på rätt spår - bultar från insidan!

Länk

/Lennart
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Toppen.
Tackar så mycket
Observera min EDIT i mitt förra inlägg!

/Lennart
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Tog bort den här plasten men ser inga skruvar förutom plastplugar som håller allt plast mot balken
Länk
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Jaha
Såg inte edit du skrev ☺
Hej,

Först var jag lite för snabb, sedan du...

I mitt inlägg kl 14.03 säger jag att den av mig först beskrivna plasten INTE skall bort.

Den senast länkade tråden beskriver det rätta tillvägagångssättet. Det finns också en tysk länk, som jag citerar/översätter här:

1. Ta av bakhjulen (för bättre åtkomlighet).

2. Ta bort innerskärmarna

3. Lossa en massa plastmuttrar och -nitar, som håller stötfångarens sidodelar från insidan.

4. Lossa klädseln i bagaget. Tre M10 eller M12 bultar (riktade bakåt) på vardera sidan håller stötfångaren. Lossa alla och dra stötfångaren bakåt.

5. Damen som startade den tyska tråden tyckte att det till slut var jätteenkelt! :)

/Lennart
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Tack 😉
Ja jag gjorde samma procedur på e36 ett par gånger så det är lugnt.
Men trodde att det kanske var så enkelt som på min e46 coupe med mtech med endast två torxskruvar på undersidan...

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
För framtida sökare av samma fråga så bekräfrar jag nu att stötfångare av icke mtech modell demonteras bort innifrån bagage utrymme med 3+3 mutrat på vardera sidan (alternativ 3+3 mutrar och 2+2 bultar om det finns dragkrok på bilen)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.