AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.132

Passar F10/U11 Fälgar till F25

ri
27
ricjuo
X3 2.0D xDrive F25
Tjena,

Har hittat ett på begagnade snygga ( min åsikt ;) ) fälgar med bra däck på Blocket. De har suttit på en F10/11.

Kollar jag upp info, så är det samma Bultcirkel, NAV och storlek på bultar. Men skiljer lite på ET.

30 på dessa fälgar, och X3 ska ha 43

Det betyder att dessa fälgar isåfall skulle hamna 1,3cm längre ut va? Känns som det borde fungera?

Mvh
Rickard
Visa användare
145
Granhult
F97 X3 M Competition -21
E91 325iX -11
13 mm längre ut borde väl inte vara några problem på en X3.
Men ställ ett vattenpass mot skärmkanten och mät in till däcket så ser du ju hur mycket frigång som finns.
Visa användare
145
Granhult
F97 X3 M Competition -21
E91 325iX -11
Här ser du en video hur man gör, videon är dock för att mäta plats för spacers men principen är ju densamma.

ri
27
ricjuo
X3 2.0D xDrive F25
Ja just det, de får inte gå utanför skärmkanten va?

En annan, lite n00b fråga kanske, men behöver jag fundera runt däcken som sitter där? Kräver x3 extra load däck? Sitter Continental sport contact 3e på fälgarna idag.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
15mm spårviddsförändring är tillåtet (dvs. +-7,5mm/fälg) om det inte tar i vid fulla rattutslag/full nedfjädring.

Dvs. förändringen är utanför tillåtet mått.
Spårviddsförändringen kommer att öka belastningen på leder och öka slitaget men framför allt ge en mer spårkänslig bil pga. hävstångseffekten på styrlederna och förändrad styrgeometri.

Sedan bör du tänka på att X3-fälgarna troligen är kraftigare dimensionerade för att tåla mer stryk.

Jag skulle satsa på X3-fälgar...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ri
27
ricjuo
X3 2.0D xDrive F25
Ok, då blir det att leta vidare! Tack för hjälpen alla.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.