AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.024

Behöver lite hjälp med att få igång INPA (felaktiga/saknade .GRP-filer)

[C
24
[CHRILLE]
320d -2012
Tjena!

Jag har försökt komma igång med INPA, och själva installationen av programmet och drivrutiner för K+DCAN kabeln har gått bra.

När jag startar upp INPA får jag kontakt med bilen (320d E91 -2012). Det ser jag genom att de två prickarna (tändning & batteri) blir svarta.

Dock fungerar inget annat i programmet. Om jag exempelvis väljer min bilmodell i menyn och klickar på motor och väljer min motor (N47) så dyker en ruta upp som säger något i stil med att det saknas eller är fel på en gruppfil: D_MOTOR.GRP. Jag får en SYS-0012 felkod. Samma sak blir det om jag provar andra saker i de olika menyerna. Det är alltid någon GRP-fil den klagar på. Vad beror det på och om jag inte har rätt filer, hur/var hittar jag de filer jag behöver? Jag skulle vilja kunna göra allt möjligt på min E91'a :-)

Det vore hyggligt om någon som är insatt skulle kunna ge mig lite vägledning så jag kan börja använda programmet. Jag kör INPA version 5.0.6.

/Chrille
Hej,

Det finns de som kan det här, men jag ger mig ut på en cykeltur igen. ;)

För att INPA skall hålla takt med modellutvecklingen, ger BMW (?) ut uppdaterade databasfiler. Här brukar de kallas Daten-filer eller liknande.

På PB finns en torrent, "BMW SP Daten 53.3" uppladdad augusti 2014. 15,39 GB, så det är en del och jag vet inte om din bil täcks av den. Men värt en chans, eller?

Vad du sedan skall göra med filen, får du nog lista ut själv eller hoppas på hjälp från någon annan. :)

/Lennart

EDIT: Googla "bmw inpa daten files". Finns mycket att läsa.
[C
24
[CHRILLE]
320d -2012
lenwib: Tack för tipset! Jag ska se om jag kan få ordning på det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.