|
|
|
|---|---|
|
Tja! Är inne på att köpa mig en ny bil med en budget på ca. 450,000kr och kikar på lite olika modeller. Bilen kommer att köras året runt, så xDrive är ett ett krav med tanke på hk/nm jag vill ha i bilen. Jag sitter i val och kval mellan 2 bilar, Audi RS4 B8 2012-2016 årsmodell eller en BMW M550D F11 xDrive och samma år som RS4. Nu vill jag höra från er som äger eller har ägt en sådan bil med hur ni tyckte om den? Är det några kända fel på den modellen? Även ni som kanske har en RS4 får gärna lägga in ett ord om bilen. Bilen kommer förmodligen att hämtas hem från tyskland då jag planerat att äga bilen i ca 3 år och dessutom får man mer för pengarna känns det som. Mvh D | |
|
Högvarvig (sug) bensin V8 vs tokladdad diesel, där skulle jag börja med att lura på vad som passar och sortera äpple/päron. Därefter önskad storlek, körkänsla o.s.v. |
|
| Precis! Hur lång körsträcka per år och om de ekonomiska aspekterna är viktiga eller ej. Båda alternativen kostar ju en slant att driva ifs. Sedan är utrymmena olika för de båda bilarna. Svårt val men båda är nog fantastiska på sitt sätt! | |
|
HelmsmanPlay: Har fått känna på båda bilarna och jag är lite kluven faktiskt, det är två helt olika bilar om man ser till körkänslan och trycket i bilarna. Dieseln hänger på, men inte på samma sätt som V8an. V8an dricker något mera än 550d helt klart. Försäkringen på dessa ligger jämt för min ålder och stad. Har inte fått jämföra servicekostnaderna ännu, väntar på svar gällande både från audi och bmw. Stark Industries: Sträckan kommer vara ca. 2000 mil per år, ekonomin är ju alltid viktig, men känner samtidigt om jag lägger en sådan stor summa på bilen så har jag också råd att köra den, dock är ju m550d billigare om man ser till dieselkostnaden då den dricker mindre än V8an. Dock har jag ingen faktisk förbrukning utöver det som är på papper, men det skiljer sig alltid från verkligheten tyvärr. Utrymmen spelar inte så stor roll om man ser till bagage, dock upplevde jag Rs4an lite trång i kupén i jämförelse med bmwn vilket är ett minus då man gärna vill ha plats. Men känns lite fel att jämföra då ena är prestandabil och borde vara styv och trång, medan bmwn fortfarande har tryck i sig men är inte riktigt gjord för att tryckas på samma sätt som rs4. Rs4 har jag fått till mig att har endast få kända fel, och ett av dom är keramiska bromsarna som är jävligt känsliga och kostar skjortan att byta. Det andra felet är deras DRC som pajar lite lätt. 550d har jag inte hört något alls om, så hoppas någon kan fylla i något här. Lite orolig för 3 turbos? Hur pass bra håller dom? mvh |
|
| Audi S4 med trim är snabbare än RS4 och ca 200k billigare annars :) | |
Verdi |
Du är 26 år och bör välja en RS4. M550d passar bäst på Autobahn. Otrolig i hög fart men ingen nerv... Eller så går du på en sån här C 450? Lite av en kompromiss. Länk Borde ha lite lägre omkostnader än en RS4 men ändå röra på sig. Och så slipper du köra Audi. ;) |
| C450'n var läcker. Borde vara mindre stöldbegärlig än en RS4. | |
|
falsterbo: Bra fråga.. både och helst, men fortsätter att fundera tills jag bestämt mig. elfving1: Vill undvika det här med att behöva trimma.. Har gått i dom funderingarna förr, men har skrotat dom helt nu just pga. det tidigare nämnt. Verdi: Du, jag måste faktiskt säga att jag är lite imponerad av den där.. Har skrotat mercedes för länge sen just pga. saknaden av 4WD, men så dök denna upp..? Ska åka förbi premiumcars imorgon och kika lite på den och se om det finns möjlighet för provkörning. Har däremot suttit i en CLA Shootingbreak förut och tyckte inte alls om den, kändes väldigt märklig på vägen, dock var det en 200.. Var iväg idag och provkörde en M550d och jag måste säga att jag är extremt imponerad av bilen. Var också inne på BMW och pratade med deras servicekillar men fick aldrig något riktigt svar gällande hur bra bilen håller osv. dom kändes extremt osäkra på det dom sa.. Som sagt, mycket krav på 4WD pga. året runt körning, ska vara fart i bilen men också komfort.. Svårt dethär.. |
|
| Jag har följt detta forum under ett antal år nu, och jag har sett väldigt lite runt problem med m550d. I början verkade det finnas problem med att få ut lovad effekt, men även det verkar BMW ha löst. Vad gäller tre turbos så skulle inte jag oroa mig, 313hk-varianten har ju två turbos och inte heller där har jag sett något större om krånglande turbos. Dessa går heller inte like varmt som motsvarande på bensinare. | |
|
Har en 550d och gillar den skarpt. Har skrivit här förut när jag blev rånad på min som var helt ny. Fick ny av bolaget efter många om och men. Har den kvar gått ca 4400mil årsm -13. Frun har fått tjänstebil så funderat ett halvår på att sälja men det är den bästa bil jag haft så jag vill inte sälja den men vi får se hur det blir. Den har varit helt utan problem men som sagt inte gått så mycket. Förbrukning legat mellan 0,65-0,85. Jag använder den mest till stugan i fjällen och den är grymt bra i snö med fyrhjulsdriften. Samt mycket bra comfort i den. Tror du blir nöjd vilken du en väljer men det är som sagt ganska olika bilar du väljer mellan. MVH Stefan |
|
|
Jag har ägd min M550d touring i bara några veckor så har svårt att ge råd om köpet. Vill dock fråga Stefan ovan om hans förbrukningssiffror... M-väg i 120 km/tim drar min runt 0,9 och staden ca 1,2. Jag är lite förvånad på dina förbrukningssiffror då jag kör för det mesta i sport med comfort motor/sport krängningshämmare. Jag är inte missnöjd i sig med ”törsten” då bilen har 245 vredstein dubb runt om och drar ca 35% mera än min 320 dX touring M sport (0,7) men väger ca 30% mera (M550d touring väger ca 1900kg). //Roggaman |
|
| S6 kanske är ett alternativ? F11 mot S6 är väl mer samma storleksmässigt än s4/rs4? | |
| +1 på Slippys tips, V8:an i S6 verkar vara en riktigt pärla, provkör! | |
|
Kör mest långkörning med den. Över nyår var vi till fjällen, till stugan i tandodalen är det ca 42 mil. Körde dit och hem samt en vända till sälen så det blev ca 88mil. Tankade någon dag senare hemma i 65liter färdatorn visade 7,3 så det stämmer ganska bra. Har hacka dubb 245-19tum på vintern. Brukar ligga 20-30 km över skyltad hastighet. 0,9 låter lite mycket i 120km, vägde min en gång då stannade vågen på ca 2160kg med mig i som väger ca 85kg. Stefan |
|
|
En sak kan man säga, ingen av dem är lättviktare. En RS4 B8 med mycket utrustning, som de flesta, ligger på 1900kg utan förare. En välutrustad (som är vanligast) M550d ligger närmare 2100kg utan förare, en touring är 100kg tyngre igen. En annan korsning skulle kunna vara en 335d xdrive touring, i storlek med RS4, lika snabb som en M550d och lättare (<1800kg) och snålare än bägge. Om du inte behöver kombi, så blir den billigare och lättare igen då den finns som sedan. Eller coupe, 435d... |
|
|
Hej! Har läst va alla har skrivit och jag är jätte tacksam för alla svar! Har idag varit inne på VEHO bil i Danderyd och testade en E43 AMG, fanns ingen C450/C43 så det kändes som närmaste steget till en bra jämförelse, och jag var inte ALLS imponerad av den. Komfortmässigt är den HELT ok, men i övrigt så kändes den väldigt märklig på vägen. Sen har jag varit inne på flera olika firmor som hade M550D inne och dom flesta står på sommardäck och inte kunde erbjuda en provkörning. Fastnade dock på en vit M550D hos Bavaria i Solna, bra skick på bilen, bra miltal, en ägare, m.m. Var även inne på Hedin bil i Segeltorp och kikade på en Imola röd 550d, 10k mil på mätaren men bilen kändes extremt sliten. Maskeringstejp i flera skarvar i baken på bilen, fälgarna var helt förstörda, kändes som att bilen hade rullat över 15k mil. Dessutom ville säljaren inte låta oss provköra bilen förrän affären typ var helt klar, och med tanke på skicket ville jag inte ens låta han göra nån form av kreditupplysning på mig i onödan om lådan eller motorn inte var som dom skulle, så vi tackade för oss och drog därifrån och strök den från listan helt. På tal om 335d, så hittade jag en på blocket idag och ringde till företaget men fick inget svar, men den ser rätt fräsch ut på bilderna, miltalet och 1 ägare. Länk Så vi ska göra ett nytt försök imorgon och gå kika på den. Kombi är ju typ dessvärre ett krav, men om det dyker upp något jag verkligen inte kan tacka nej till, så går en sedan hem också. Har även börjat snegla lite på X5 F15 40d. Inte lätt detta, men jag har några månader på mig kvar till att hitta något innan frugan börjar jobba och tar min nuvarande bil ifrån mig. mvh |
|
Verdi |
Tänk på att de där hjulen kommer från en M2/M3/M4 och har en annan offset. Jag tycker de sitter en aning för långt ut, främst bak. Jag har haft både 335d och M550d och gillar man att KÖRA bil så är 335d betydligt roligare. Dock är såklart M550d bekvämare, tystare och rymligare. X5 har jag dålig koll på men jag antar att det är en helt annan upplevelse. Har aldrig haft nån SUV faktiskt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.