|
|
|
|---|---|
|
Jag har problem med att mitt batteri inte verkar ta speciellt mycket laddning när jag kör med CTEK MXS 7.0. Har testat rekondläget och även supply, sedan har den stått på vanlig AGM-laddning 12-13h. Men som sagt verkar den inte ta så mycket laddning, det räcker att jag kör dieselvärmaren en gång för att den ska varna om låg batterinivå igen. Är det någon som har några tips eller idéer? Tilläggas bör är att jag inte är helt säker på hur länge rekond och supplyläget ska köras, kan någon guida mig till att få liv i batteriet igen är jag tacksam. Ska jag lämna den i vanliga agm-läget en längre tid, säg ett dygn? | |
|
Engelsk manual för mxs 7 Länk Svensk manual för ctek safir 100 kan ge viss vägledning Länk Många hävdar att laddningskablar ska anslutas vid avsedda punkter i motorrummet för att IBS ska registrera vad som försiggår. AGM läge verkar bäst att använda när batteriet är i ett kallt utrymme Läs även här: Länk |
|
| Jag laddar på avsedda punkter i motorrummet just för att IBS ska känna av att det laddas. Använder även AGM-läget, så frågan är om jag ska bara ska låta den stå med laddaren i två dygn och se om det blir någon förändring. | |
|
Snöflinga (=AGM på din laddare). Kan laddas länge i det läget men jag tror inte att det tillför så mycket då laddaren reglerar ner matningen. Om batteriet är nära slutet och laddaren visar att det är fulladdat blir det svårt att få i mer ström. Tveksamt om långa pass med rekond eller supply är bra för batteriet. Du får ta och mäta upp batteriet. Har för mig att det ska vara lägst 12,8 V på ett friskt batteri. 11,8 V är för lågt. Om detta finns det rätt mycket skrivet här på AP. Eller här: Länk |
|
|
Låter som att batteriet är dåligt och bör bytas. Kör till en seriös verkstad som har ett batterianalys-instrument - då ser de direkt hur stor kapacitet batteriet har kvar och om det bör bytas ut eller bara laddas. Normalt håller ett batteri 3-5 år, men kan hålla betydligt längre och kortare med för den delen - beroende på hur batteriets driftsmiljö/vård av det är över tiden. Viktigast för att behålla lång livslängd är att aldrig låta vilospänningen ligga under 12,4V för då börjar batteriet sulfatera. Kör man mycket kortkörningar är det nödvändigt att då och då ladda upp det med en bra laddare för att få ut maximal livslängd och funktion. Även om man kör långkörningar är det klokt att ladda batteriet några gånger om året för att det ska må bäst. Rekondläget bör du inte använda på AGM-batterier då det kan göra mer skada än nytta - då elektrolyten är bunden i glasfibermatta sker ingen skiktning som i ett vanligt "vått" batteri - det är skiktningen som rekondläget åtgärdar genom att bubbla runt elektrolyten så den blandas igen. Rekondläget riskerar att batteriet tappar vätska och i ett AGM-batteri kan du inte återfylla den. Supply är väl ett rent el-försörningsläge där strömmen är konstant (typ 14,2V eller så - läs i instruktionsboken) och bör inte användas som ett laddningsläge för blybatterier. I övrigt är laddaren automatisk - koppla in och "glöm"! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej. AGM från vilken leverantör? Köpte själv ett från Biltema. Det klarade sig inte ens två år, trots mitt ambitiösa underhåll. Jag som trodde att AGM var grejen! Det laddades ur på alldeles för kort tid. Biltema, som normalt brukar ha en generös inställning till garantireklamationer, höll emot. Man provade mitt nyladdade med någon enkel apparat, "inget fel", men gav sig till slut. Senare hittade jag nytillkommen korrosion på den ena, tidigare helt fräscha kabelskon. Antar att det tidigare batteriet läckt. Men min poäng är, att batterier kan ta slut av många olika anledningar och att det inte alls är säkert att ditt går att ladda/rädda. /Lennart |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Notera att det ofta varnar för hög urladdning av batteriet och det gör det ofta på BMW med värmare. De tar nämligen 15-20 ampere under uppstarten Och då ska det varna. Har fått varning även med ett spritt nytt inkodat AGMbatteri när jag körde värmaren i 30 minuter på en kundbil som jag hade för test. (var en kund med ogynsamm körprofil som det heter på BMW språk) Dvs kortkörare av och på och bilen stog länge imellen. Räcker att starta bilen och köra en bit och sedan starta om den så brukar det försvinna.. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.