AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.415

BMW 325i -05 Startar inte efter den har kokat

Hej.

Håller på att titta på en BMW 325i -05 med en N52-B25A motor som vägra att start.

Det som hände var, låg på motorvägen varning om temp dök upp, körde av närmsta avfart och stängde av bilen. Sedan vägrade bilen att starta.

När jag kopplar in datorn får jag följande fel:
2AA0 - Kamaxelsignal insugningssida
2A80 - Vanos, aktivering insugningssida
2A85 - Vanos, aktivering avgassida
2EF5 - Termostat karakteristikkylning, Aktivering
2E7C - Bitseriellt datagränssnitt, signal
2EEA - Kylvätsketemperatur, utlopp motor

Jag har provat att byta kamaxelgivare på insugsida. Men får fortfarande samma felkoder.
Har även gjort kompprov på den. Det såg bra ut.

Är det någon som har något tips om hur jag kommer vidare :-)

Hej,

Kanske ute och cyklar...

Vad jag kan förstå av de nämnda felkoderna, är det väl bara den första som klart hindrar bilen från att starta? Bytte du givare till en original/OEM?

Vad berodde överhettningen på? För lite kylarvätska? Frusen? Visst kan termostaten lägga av på ett sådant sätt att den inte öppnar tillräckligt, men det är inte alls vanligt. Tvärtom brukar den (av säkerhetsskäl?) öppna för mycket när den blir trött.

Fungerar bränslepumpen? Kanske osannolikt att den skulle lägga av precis då, men har man en död motor är det alltid värt att kolla att den går.

/Lennart
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Håller med Lennart om att det troligen är kamxelgivaren igen. Att bilen kokade beror nästan helt säkert på att den elektriska vattenpumpen gett upp. Väldigt vanligt på N52.
Jag byte inte till en orginal OEM givare utan en från Mekonnomen.

Skulle väl kunna testa och byta plats på insug och avgas givaren för se om felet flyttar sig till avgassidan.

Sen är det nog som ni säger. Det är något mer fel varför den kokade. Men jag tänkte få igång den först :-)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Börja med att bara dra ur kontakten på givaren, det borde ge ECU defaultvärden, vilket iaf borde gå att starta på.
Jo jag testade att dra ut kontakten. Men den startade inte.

Jag kolla också att bränsle kom fram det gjorde det.

Sen funderade jag och läste en inlägg: Länk
Borde inte bilen starta en då. även om den inte får någon signal från kamaxel.

Jag börjar tro att det är vevaxelgivaren som inte funkar. Vad tror ni om det. Finns det några tips om hur man skulle kunna testa den. Har tyvärr inget ociloskop :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Steg 1 : Börja med att koppla in allt, radera sedan alla felkoder.

Steg 2 : Försök nu starta bilen, läs sedan av eventuellt nya felkoder.
Om DME hittar något problem med någon sensor som gör att den inte vill starta motorn så brukar den i de flesta fall sätta en felkod.

Just N52 är jag som sagt lite osäker på om den kräver signal från insugskamaxelgivaren eller inte. Men det ser vi förhoppningsvis med ovan nämnda test.

Just kombinationen bilen överhettar, vägrar sedan starta och elektrisk vattenpump ger en svag indikation på att de kan vara relaterade och vara ett gemensamt elektriskt fel.

Nej, dessa givare är hall-givare (dvs de är aktiva komponenter och kräver spänning för att fungera och har inbyggda signal amplifiers och shapers), så du MÅSTE ha oscilloskop för att kunna felsöka dessa.

En diagnostiker behövde förut bara en spårskruvmejsel och erfarenhet för att felsöka. Sen var de tvungna att lägga till en multimeter i sin verktygslåda. Och med dagens rullande vardagsrum så är man tvungen att även ha ett oscilloskop och diagnostikprogramvara i sin verktygslåda.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.