|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Första inlägget då även om man har läst runt lite här. Jag har en ganska enkel fråga och det är att vilken e46 ska man köpa om man vill kunna sladda ganska enkelt? Räcker en 320i? | |
|
Duger utmärkt om du ska sladda runt på snö o is, en 318 dom är lättare kan vara ännu bättre. Ska du leka på torr asfalt behöver du en 330. |
|
|
Jag lyckades "sladda" / "drifta" rätt bra med min 320 E30 på torr asfalt. Skapligt torra däck dock, den orkade sladda runt på tvåan och delvis trean (givetvis inte rakt fram..., knappt ettan orkade spinna loss). Länk |
|
|
Du kan sladda duktigt på torr vägbana med en 320d om du petar i en vettig mapp : ) |
|
| Om du tänker på snöunderlag så räcker en 318i och den är mer balanserad (=roligare) än de 6-cylindriga. | |
|
Tack för svar! Jag hoppar över diesel bilarna då skatten är för dyr för en extra lekbil, men det är tänkt att den ska användas under vintern på snö och is så en 320i/325i lär ju gå utmärkt tänker jag mig? Hur lättsåld är en 318i vs 320i när man väl ska sälja av bilen? |
|
|
Glöm inte diffen. Jag rekommenderar en gammal hederlig lamelldiff. Har testat quaife på vintern, men den är inte optimal när det är riktigt halt. Tekniken bygger på friktion mellan dreven, och knappt någon sådan finns vid riktigt halt vinterväglag. Tänk på det när du bygger diff. Och diffen ÄR viktig. Jag har ägt 6 olika diffbromsförsedda bmw och kört de vintertid. Bästa bilen för sladd på sommar OCH vinter är M3 E36 3,2. Tillräckligt med effekt för att dra loss på torr asfalt, samt riktigt grym på snö. Inga antispinnsystem. Riktigt bra lamelldiff med 25 % låsning. Skaffa dig en sån. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.