|
|
|
|---|---|
|
Min magkänsla säger att det är hög tid för byte av detta, motorn funkar iofs bra men det verkar skumt med oljehinna på ventilkåpan som inte varit där tidigare, tyder på övertryck. Dessutom en del lustiga varmstarter där startmotorn går som en kolibri innan motorn drar igång. Så nu vill jag byta vevhusventilationen, känns som att det är det som är bekymret särskilt med tanke på otaliga kortkörningar senaste året. Aldrig bytt hittills vad jag vet på ca 25k mil. Så har ni några tips var man köper en passande sats till vettigt pris? Kollade nyss Autoexperten, fanns några alternativ baserat på mitt registreringsnummer men nu kan jag inte hitta dessa... märkligt. Eller ska man gå till lokala BMW och beställa via dom? Mekonomen verkar bara ha några "paket" baserade på grov styv standardslang och det verkar jobbigt att få dit. Tacksam för råd. | |
|
Visade sig att de billigaste alternativen på tex bildelaronline24 och liknande bara var ett par hundra kr billigare än BMW, Mekonomen ett par hundra dyrare och då med icke modellanpassade standardslangar. Så det var bara att slå till, ca 1300 kr på BMW. Fanns bara en sats på BMW som listades, oklart om den är "cold climate"-version men det skulle den kunna vara eftersom kärran är svensksåld och dom går på VIN i reservdelssökningen. Desto bättre i så fall men det går ju att fixa isolering rätt enkelt om man vill. Delarna jag pratar om är dessa, en riktig guldgruva den där realOEM: Länk |
|
|
Tänkte bara återrapportera litet här i tråden eftersom det inte finns så mycket om hur man byter detta på M52-motorn. Som rätt halvdan amatör tog det mig ca 5 timmar, inkl rätt tidsödande rengöring av oljesticksröret och att rota rätt på verktyg som jag hade dålig koll på. Varmt rekommenderade verktyg är förlängare med "knutkors" för att få loss 13mm-skruven till oljestickans rörfäste (fanns i min hylsnyckelsats), samt 10 & 13 mm flex-blocknycklar som jag skaffade på biltema - helt underbara där det är trångt! Googlade runt litet innan efter inspiration och knep, hittade litet matnyttigt: Länk Ovanstående guide är dock rätt överdriven, man behöver inte demontera insugsgrenröret med allt vad det innebär av packningsbyte osv. Inte heller behövde jag klippa någon klammer till insugets början till höger på figur 1 i början av processen, allt lossnade enkelt. Och inte klammern uppe till vänster heller i samma figur, denna slang sitter kvar. Fick inte loss slangen till "ICV" från insugsljuddämparen så det fick vara kvar, inga större bekymmer åtkomlighetsmässigt. Finns en bråkig skruv (8 mm-skalle) på undersidan av luftfilterburken som fäster till insugsljuddämparen, precis ovanför generatorn så den var litet lurig och "osynlig". Men annars bra som ovan att ha litet bilder för att orientera sig om man inte är så van vid att meka typ som jag. Hade även ledning av guiden från FAF vad gäller M54-motorns CCV här på forumet, dels i den skriftliga lilla handledningen nedan som tycks glömma en väsentlighet nämligen oljesticksrörets demontering och rengöring - ett absolut måste att rengöra (igenproppat med koks i min och utan att rensa där vore hela operationen meningslös): - Ed CT några inlägg ner: Länk Notera det fina tricket att lossa servostyrningens oljebehållare och svänga litet åt sidan, ökar åtkomligheten betydligt! Även den där ventilen framme på motorn måste lossas för att man ska komma åt. "ICV" kanske den kallas för ingen aning vad den gör och jag bara lossade den utan att rengöra eller så. Kanske man borde göra jag vet inte. Några små kommentarer När man väl frigjort den centrala oljeavskiljaren i CCV-systemet så kan man trixa ut den neråt men det är bökigt och trångt att baxa ut den förbi alla kablar och slangar. Trodde knappt det var möjligt att få dit den nya samma väg men det gick överraskande bra frånsett att händerna ser ut som om man slagits med en katt… Tips om verktyg för att rensa oljesticksrörets bikanal av intresse för CCV-systemet fick jag från en erfaren BMW-mekaniker: en sån där rostfri platt stålsticka som finns i gamla utrangerade vindrutetorkare är perfekt, plus en del lacknafta el motsv. Tar en stund men resultatet duger fint, man testar att blåsa för att se till att passagen öppnats upp ordentligt och att det man spolar igenom (tex lacknafta) ser rimligt rent ut. Återmonteringen: viktigt att man först satt fast gummislangen i oljeavskiljaren (som som senare ska anslutas till oljestickans rör) så den hänger med i den knixiga färden underifrån mot sin plats under insuget - man kommer inte åt att fästa slangen i oljeavskiljaren annars när den är manövrerad på plats. Anslutningen av plastslangen med sina klick-kopplingar till oljeavskiljare och ventilkåpa sker efter att man skruvat fast oljeavskiljaren med sina tre skruv och är helt oproblematiskt, bara att trycka dit. Kan varmt rekommendera att köpa delarna från BMW, klart prisvärt att ha grejor som passar exakt som original och det var inte dyrare heller. Helst skulle jag vilja ha bytt den där bussningen mellan oljeavskiljaren och insugsgrenröret men det såg ok ut tyckte jag. Borde ingått i satsen jag köpte men det duger säkert så här med. |
|
|
Bra att du delar med dig av erfarenheter från ditt byte! Vad man kan göra när man har loss oljestickröret OM man har möjlighet är att öppna upp mellan anslutningen av slangen till CCV och oljestickröret, det är endast ett löjligt litet hål där. Det kräver dock tillgång till svets. FAF |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.