|
|
|
|---|---|
|
Har länge letat efter en nyare bil och fastnat för GT-modellen. Har idag en 320i -15 som jag varit supernöjd med. Har nu funnit en hos en bilhandlare, en Gt 320d -15. Men då slog det mig om man vågar köpa en diesel? Kan man riskera att köpa en bil som tappar allt i värde efter några år pga. nya dieselregler etc eller få skyhöga straffskatter? Vad tror ni? Är det smartare att välja bort dieseln? Då får jag isf välja en annan modell ellr märke då det knappt finns någon bensinare på marknaden på Gt-modellen. | |
|
Jag tror inte den tappar ofantligt i värde pga nya skatter och begränsningar för diesel. Värdeminskning blir det ändå, oroa dig inte för det ;) men av de gamla vanliga skälen. Fundera också på om det skiljer mycket på kostnaden för bränsle, skatt och service med din årliga körsträcka. Välj det du gillar bäst, om inte ekonomi pekar tydligt åt något håll vilket jag tror den inte kommer att göra. Det finns ju faktiskt några 3GT med bensinmotor till salu, men kanske för dyra då det är 328 och uppåt? Det finns en lång tråd på autopower om nya dieselregler, kolla där om du hittar något vettigt. |
|
|
Jag är i samma sits då jag behöver komplettera tjänstebilen med ett privat fordon och då har jag fastnat för 320d GT. Känns minst sagt lite oroligt just nu. Dieselskräcken men olika förbud är en faktor, en annan är bostadsmarknaden med nya krav och regleringar som följer vilket till viss del bör begränsa folks förutsättningar att med de låga räntorna ha utrymme att kosta på sig en dyrare bil. En tredje faktor är det faktum att börsen tågat på uppåt i snart 9 år vilket "historiskt" talar för att en sättning är kan vara nära, detta lär senare påverka efterfrågan negativt på marknaden för nya och begagnade bilar. En fjärde faktor är omställningen på lite längre sikt till nya sätt att transportera sig, dels genom fossilfria bilar men också självkörande fordon som tex. självkörande taximodulbilar som det skrivits en hel del om. Utgången av detta på ett par års sikt lär inte påverka marknaden för begagnade dieselbilar positivt. Har genom mina kontakter i branschen för begagnade bilar snappat upp att det flera håll nästan står still just nu, vilket skulle kunna vara en tidig indikator på en nedgående trend och samtidigt ett tillfälle att pruta! Hur som haver, jag är i behov av ny bil nu och det lutar åt en 320d GT... (kanske min sista diesel) :) |
|
|
Det jag vet är att "straffskatten" som ligger ute till förslag att träda i kraft 1 juli 2018 i dagsläget endast avser nya bilar, dvs. nya bilar som är trafikregistrerade from 1 juli 2018. Således ska det inte påverka en diesel från 2015. Sedan har Gt:n ovan klass Euro6 och ingår inte i förslaget om körförbud i svenska städer. Utifrån ovan så känns det tryggt. Men osäkerheten ser jag i att det inte går att veta vilka nya regler som politikerna kan införa i framtiden. Detta gäller dock både bensin och diesel. Så egentligen borde man väl vara orolig för att köpa både bensin och diesel :) Katastrofen vore väl om de beslutar om ett totalförbud på samtliga dieselbilar (nya som gamla) och/eller skyhöga straffskatter. Då finns det ju inte längre något värde i sådana bilar. Men det skulle iof. slå ut flera biltillverkare och alla har ju inte ekonomin för att köpa en nyare "miljöbil". |
|
| Något totalförbud tror jag inte det blir. Äldre bilar skrotas och ersätts med nya och på ca 20 år är de flesta bilarna omsatta. Och efter 30 år är ju bilarna veteraner och kommer undan med skatt, utsläpp och allehanda nyare bestämmelser, så jag tror att befintliga bilar som redan är registrerade inte påverkas så mycket. Och är det en Euro6 så bör den vara ok ett antal år framåt. | |
| Kanske kan vara smart att gå emot trenden, och därmed utnyttja situation till din fördel. Dvs leta upp en fin 320d GT och pruta rejält. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.