|
|
|
|---|---|
|
Har en oljeläcka nånstans,har haft bilen inne på 2 verkstäder men dom hittar inr´te felet. Är det nån annan med 530- 04 som har haft samma problem | |
|
Om det är från motorn det läcker så är nog ventilkåpspackningen det vanligaste. Men det kan ju vara så mycket fler ställen det kan läcka ifrån, andra ställen i motorn, växellåda, diff etc. Hur har du upptäckt läckan? Oljefläck under bilen, fram, bak eller mitt under bilen, onormal oljekonsumtion etc? |
|
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, som holmis63 helt korrekt pekar ut så finns det i princip oändligt antal ställen det kan läcka - vilket kommer att ge dig oändligt antal potentiella källor för oljeläckage att gå igenom :-) Du ser nog själv det orimliga i hur vi ska kunna ge något användbart svar om vi bara får infon "det läcker olja" :-) Steg 1 : Vad för typ av olja? Motorolja? Styrservoolja? Automatväxellådsolja? Differentialolja? Steg 2 : Vad är högsta punkten (och så långt fram som möjligt) som man kan se tydliga oljeläckagespår? Steg 3 : Rengör kring det eller de områden som oljan verkar komma ifrån och observera. Oljeläckage är kluriga - så kan vara en svår uppgift för en verkstad. Men generellt sett så har du lämnat in bilen till fel typ av verkstäder (oftast lämnas bilar in till verkstäder som har "allmän lagning" och de har inte den djupa kunskapen och långa erfarenheten kring ett enda bilmärke och ett begränsat antal motorer). Packningen till oljefilterhuset brukar börja läcka på M54-motorer förr eller senare och där kan det läcka ganska mycket och bli slabbigt på kort tid. Men om det är på högra sidan av motorn som det läcker olja så är ju ovanstående tips fullständigt värdelöst - eller hur? :-) |
|
Hej, jag lägger min röst på packningen till oljefilterhuset. Nr 6 i länken nedan. Länk Mvh Håkan |
|
|
Ventilkåps pac bytt Läcker mest på höger sida innifrån bilen räknat Det är motorolja. |
|
| Att du har bytt packningen innebär ju iofs inte att du fått dit den på rätt sätt, det är ju inte omöjligt att den som monterat den lagt dit ventilkåpan på fel sätt så att det blivit någon veckning i ventilkåpspackningen exempelvis... | |
Om det är på höger sida så försvinner ju både min och Håkan Hsson förstahandskandidat :-( Det var ju lite det jag var rädd för, att gissa hej vilt är ganska ineffektivt. Vi kan fortsätta gissa! Fast vad ska alla dessa gissningar användas till? Du ska väl inte byta alla delar vi gissar på? :-) Ok, efter lite nagelutdragningar vet vi följande - motorolja - höger sida Där finns i ärlighetens namn inte så värst mycket där på den sidan. Ibland kan ventilkåpspackningen bli felmonterad och det fortsätter läcka. Där bak vid halvmånarna är inte helt ovanligt att det läcker (och att man gör fel). Ventilkåpspackningen är ju en starkt misstänkt, kan ju även läcka kring VANOS men det är ovanligare. Motorfästena är ju oljefyllda och kan läcka, men det brukar inte vara några vansinniga mängder. Men det beror ju ganska mycket var oljeläckaget är. Är det högt upp? Är det längt fram? Är det långt bak? Har du ett par bra bilder på oljeläckaget? |
@nasse : Några ytterliggare ledtrådar här (eller kanske haft tur att ha hittat en kompetent verkstad)? Du har inte ett gäng bra bilder på oljeläckaget? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.