|
|
|
|---|---|
|
Vi, jag och min hemmachef, har sedan ett par år tillbaka en cabbe. Problemet är att vi inte har garage själva utan jag hyr in oss på ett allmänt garage, där bilarna lyckligtvis står enskilt (hönsnät). Mitt problem är att sätena utsöndrar ett grått damm, ett dam som är nästan lite fetaktigt i konsistensen. Hinnan går att torka bort men det är ändå en hel del jobb med att få skinnet rent så det lägger sig i de naturliga porerna. Jag luftar bilen med någon månads mellanrum denna tid på året, bilen är avställd. När jag suttit i sätet så försvinner det precis där jag haft arslet, sedan en månad senare så är det tillbaka igen. Jag lämnade in bilen i våras på en skinnrengöring, 2000:- och den blev som ny. Inga problem noterades under sommaren då det, tyvärr, också stod mestadels i garaget. Finns det någon som jag haft likartade erfarenheter och i så fall kanske vet vad man kan göra. Krama varann i trafiken ;-) KentaH | |
| Är du säker på att kommer från skinnet? I mitt garage så finns det ett fint damm som letade sig in min förra bil, kan tänka mig en cab inte är 100% tät? | |
|
Tack för ditt svar. Jag misstänker dock något annat då jag inte hittar det någon annanstans vid sidan av på lädret. Med vänlig hälsning, Kenta |
|
| Kan du inte fota, lägga upp bilder på nån sida som imageshack och sedan länka till dem? Nyfiken hur det ser ut. | |
|
Precis samma sak har jag råkat ut för på min Triumph när den stått vinteravställd i torrt och välventilerat varmgarage. Den är det vinylklädsel i, men det har lagt sig en gråaktig fet hinna på stolarna. Lätt att tvätta bort men jag har aldrig kommit på vad det kommer ifrån. Märkligt nog har det aldrig inträffat när jag har haft den uppställd på logen som är helt utan uppvärmning. |
|
|
Tack för era mailsvar. På begäran av Grelle skickar jag här en länk till en bild som visar mina stackars framsäten... Länk Frågan är om det inte är garaget som spökar, så som du Mats har upplevt med din Triumph...tål att tänka på vad man ska göra... /Kennet KentaH |
|
| Ser ju onekligen skumt ut att det bara är vissa ytor som får dammet. Har inte stolarna blivit behandlade med någon läderprodukt som drar till sig garagedammet? | |
|
Ja, så kan det faktiskt vara att stolarna behandlats med någon skit. Jag har ju haft bilen sedan den var ny men vad som hände i leveranshallen är mer än vad jag har koll på. Faktum är att jag har inte tänkt på att det bara är på stolarna....hmmm..jag tror dock inte att det är damm i vanlig mening. Det är inte en riktig beskrivning från min sida. Det verkar som om det utsöndras från sätena och som synes på bilden så räcker det med att man sitter i sätet för att det ska försvinna men att rensa bort det helt är ganska mycket jobb. Fan vet om jag inte ska försöka dammsuga bort skiten nu till våren... KentaH |
|
|
Jag tycker det ser ut som något fett som "svettas ut" från lädret - kan vara överskottsfett från någon lädervårdsprodukt som använts tidigare. Jag har sett den typen av vitaktig fet hinna på läderprodukter jag fettat in och som sedan legat oanvända länge. Prova att lägg ett skynke/lakan över sätet - om det slutar att komma tillbaka då är det ovanifrån men om det fortsätter dyka upp är det säkert från skinnet i stolen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Är vi säkra på att det är äkta skinn o inte nån "konstskinns-variant"? Airbag-delen på mina bilar (E36 & E39, dock ej E34) är av nån sorts plast och uppvisar precis samma symptom... | |
|
Aldrig varit med om det där på någon bil av något fabrikat. Har säkert haft 15 olika halv och helskinnsklädslar. Det tycker jag tyder på att det är nån slags efterbehandling som är problemet. Har haft bilar både ute och i garage. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Nackstödet och skinnet på sidan av stolen har ju inte det där gråa. Det tyder på att det är nån slags behandling som gjorts av sittytan och ryggstödet. |
|
Sätena är "Läder'Dakota'Svart/Oyster Highlight mörk" med kontrastsömm ... KentaH |
|
|
Allt lutar mot att det är en efterbehandling, jag försöker minnas men jag har vad jag vet inte lagt på något. Bilen är ju i princip ny, 1040 mil på mätaren varför skulle jag ha klabbat.......nä f-n vet hur det gått till Frågan är väl kanske mer hur man får bort skiten.... KentaH |
|
| Efterbehandling och efterbehandling, är det inte så att skinnet på moderna cabbar är behandlat av fabriken för att bättre motstå solinstrålningen och inte göra stolarna skållheta att sitta på? | |
|
Jag hade tagit en tur förbi en duktig sadelmakare och frågat om råd. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Exakt samma sak sker på min m4 vid varje vinterförvar. Det försvinner av sej själv, så fort du börjar använda bilen igen. Jag tror att det är fuktigt i coupen, även om det inte känns så. Någon sa till mej att skaffa en sådan torrboll eller vad det nu heter. Jag har inte brytt mej efter att jag märkte att det försvinner av sej själv. Jag trodde precis som du att det var damm, och tvättade men det kom tillbaka. Men som sagt så fort våren kom så var det borta. Såg förra veckan att det kommit igen. |
|
|
Tack för alla tips, skitbra! Jag såg på Youtube någon snubbe som använde en mjuk pensel som han gnuggade med för att komma ner i porerna. Det får nog bli något sådant när väl våren infinner sig. Jag gissar att det bör gå att hitta någon form av mild vätska, kanske bara ljumet vatten sedan en frottéhanduk att eftertorka med... KentaH |
|
|
Om det är fett, skulle jag nog försöka jobba in det igen i lädret - det har en vårdande och mjukgörande egenskap som kommer att få skinnet att hålla bättre och kännas mer behagligt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Exakt samma beläggning som på min vinylklädsel. Det kan ju bero på något medel jag tvättat med, men varför blir det bara i välventilerade varmgaraget och inte när den står kallt? Verkligen mystiskt.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.