AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.260

Vad är det för fel på insprutningen?

An
23
AnnsiA
320i -86 e30
HAr problem med min 320i-86 (e30)
har nyligen inhandlat den för mycket små pengar.Den har stått i 2 år, och jag har ett problem med den..
När jag skulle provstarta den så gick den i ca 5 sec sedan stanna den av och ville icket starta igen..
tog upp tänstiften och såg att de var dyng sura med bensin... körde på starten ett tag utan tändstift och de sprutade bensin i stor mängd från alla cylindrar uptäckte sedan att den hadde tryckt ner ca 4L bensin i oljetråget så oljan var blandad ut... den surar ner motorn så mycke att den inte vill starta många säger att det är kalstarts ventilen men det sitter ingen sån på lill 6:an med Elektrisk insprutning tydligen.. att den trycker ner bensin i oljetråget är inte ovanligt när motorer får för mycket bränsle och inte startar har jag hört.Den ger på tok för mycket Bensin till varje cylinder,vad är det som gör att den får för mycket bensin? Är det någon som har haft samma problem?
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Låter som att spridarna har fastnat i öppet läge eller har gått sönder !

AnnsiA
320i -86 e30
Men de låter ju lite konstigt att att alla har gått sönder.. för den ger samma mängd i alla cylindrar...
provade i dag att körde den på starten ett tag utan tändstift i början kommer det en dimma ur alla cylindrar som de ska efter ca 5 sec blir det bara värre och värre matar på mer och mer bränsle från alla cylindrar till slut sprutar det rent ut av bensin från cylindrarna
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Ta loss spridarna från insugröret (men dom ska fortfarande ha elkabeln och bränslerören på) och slå bara på tändningen !
Sprutar det soppa då eller iallafall droppar så är dom otäta eller så är det insputningsstyrningen som "säger" åt dom att dom ska vara öppna !

Har du gnista på alla stiften ?
Är stiften nya ?

Kör runt motorn en stund utan att ha säkringen för bensinpumpen isatt.
Sedan monterar du fräscha tändstift och provar om den tänder !

Du skrev att den köptes billigt och att den stått i 2år !
Vad sa den tidigare ägaren om att den hade stått så länge då ?
Den vanligaste orsaken att en bil får stå länge är för att den är trasig, och ågaren inte kan eller har råd att laga den !

deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Braxen:Jag tror han var medveten om det!

----------------------------------------------------------------------------
Min E30:
Länk
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Det enklaste är väl att koppla bort kontakterna på spridarna och se om det gör nån skillnad. Slutar den vräka ur sig bensin då så är det elfel.

gör den inte det så är det spridarna som är körda.

När man har kontakterna bortkopplade så kan man mäta med tändningen påslagen att man har 12V på ena stiftet i kontakterna, sen slår man av och mäter att det andra stiftet inte har kontakt med jord.

Har man kontakt med jord kan det vara kablaget som är skadat eller databoxen som är trasig.

/Per
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Hej !!

AnnsiA har du kommit fram till vad som var problemet med bilen jag har samma problem och jag vill få detta löst för att kör man ner bensin i oljetråget så lär vevlager och allt skära ihop efter en stund..........

bilen går om jag stryper tillförseln av bensin med en tång på inkommande slang till spridar röret !!!!

Fick tips om att det kan vara tilltäppt i vakuumslangarna eller i returledningen !!!

Mvh N
Visa användare
84
Affrozodiac
BMW 325 Cabrio -94
Hör här: Hade en gång i tiden samma problem!
Fast en volvo 740 turbo, jag körde rätt hårt med den?
men iaf var ett gäng som spelade in lite film!

Jag ut me (stor asfaltsplan) diffad den diffade volvon o står på me dryga 20 ringar o 8:or cirka? sen gick den ju förstås varm?
lät den stå o gå för turbo:n glödde som........ ville inte fylla på kalltvatten heller med risk för sprickbildning? efter ett tag bara dog den??? körde på starten o den var heldöd?? upp me huven
o alla typ hängde sig över motorn? vrider då på starten o världens eld sprutar ifrån turbon o grenrör????

Sen blev symptomen exat som denna?
Jag testade allt.....men bara fyllde motorn me soppa?
t.o.m volvo kunde inte hitta felet...(lämnade den där för ja hade testat allt man kan utom box??)

fick tebax bilen likadan?

sen av en slump slog det mig bara? att plocka av en spridar kontakt? o bilfaan startar....sätter på kontakten igen o den dööör?? hmmm kollar kablar och vad finner man jo att spridar härvan e helt sönder smält? (ligger jäms med blocket på 740)
Och hur det uppstod kan ni ju läsa?? fixar det och bilen går som en klocka????

Det ja menar med dennna långdragna saga är att det kan vara ett sånt pytte fel som gör så mycke!! haha

Visa användare
84
Affrozodiac
BMW 325 Cabrio -94
Glömmde skriva att då hade alltså härvan smält och kablarna låg o jordade i blocket så spridare\na hängde sig öppna?

o vipps 2-3 varv på starten var det ca 2l soppa i sumpen...
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Tack !!

Jag ska kolla detta !!!

Mvh N
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Hmm.. Vad gör man när man diffar en diffad volvo? :)

///Jesper
Visa användare
84
Affrozodiac
BMW 325 Cabrio -94
Sorry d va felskrivning???
Visa användare
84
Affrozodiac
BMW 325 Cabrio -94
första diffad ska inte va me?
Hur är det med bräsnletrycksregulatorn. Om jag inte minns fel sså var det en annan här på forumet som hade samma fel som er och då var det någoon regulator till bränslet.
Visa användare
84
Affrozodiac
BMW 325 Cabrio -94
Jo det var d första jag testade o byta??
Dom kan ju bli dåliga och inte hålla tryck eller tvärt om???
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Är nog ganska lite sannolikhet att det är bränsletrycksregulatorn. Den pumpen som sitter i en 320 är inte så stark att den ska kunna trycka igenom nån bensin genom en stängd spridare. Finns ju en möjlighet kanske att det är en kombination av dåliga spridare och för högt bränsletryck, men inte bara bränsletrycket.

Affrozodiac: Använd inte så många frågetecken (?) efter varenda mening du skriver.. Det blir lite svårt att veta om du ställer en fråga eller konstaterar något.

///Jesper
Visa användare
84
Affrozodiac
BMW 325 Cabrio -94
Sorry!

Det e en ful ovanan jag har dragit på mig.
Svårt att bli av med faktist...

? och . är nått men jag har!

Haha =)

Försöker!
De borde finnas någon regulator på returen också. Hur är det med den då
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.