|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en BMW 318i -03 där det är dags för service II samt att lampan för bromsbeläggen nyligen börjat lysa ihop med lite gnisslande ljud från bromsarna som nu övergått till ett metalliskt skrapande ljud när jag bromsar. Men till min fråga :), rekommenderar ni några verkstäder i Örebro-området som ni känner är pålitliga? Jag har sökt runt på forumet och två populära verkar vara Bil- & Elservice samt Mobima Service i Vivalla. Stor bonus är såklart om det inte är så dyrt! :D | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Risken är ju att du får byta skivorna också iom att du verkar köra järn mot järn beroende på hur många mil bilen rullat så är svarvning inget alternativ. på Bil& Elservice betalar du 1000 +moms för en service + material/ div Filter mm som kostar i princip samma som du betalar över disk hos Mekonomen/ AD mfl. tillkommer extra servicekostnad som bromsvätskebyte om det är dags. Bil&Elservice är BMW samarbetspartner sedan i Höstas. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Okej, tack för svaret! Sedan gnisslandet har jag kört kanske 20-30mil senaste veckan (med försiktigt användande av bromsarna) och max 5km med skrapandet, vilket uppstod igår kväll. Nån gissning huruvida skivorna behöver bytas? | |
| Tänkte också att jag kan passa på o fråga nu när jag har dig på tråden, behöver man ringa och boka i förväg eller går det bra att droppa in under arbetstid hos er? | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Boka tid är nog lämpligast. Man kan aldrig gissa måste ses.. Finns ju en massa bakgårdsverkstäder som är billigare för övrigt. |
| Okej, har du något förslag på någon s.k bakgårdsverkstad med gott rykte? Jag befinner mig relativt centralt i Örebro men det är ingen fara att ta sig en liten bit bort om det är nödvändigt och värt det. | |
Nej du går väl googla hitta.se mfl. |
|
Se upp med bakgårdsverkstäder, speciellt klantiga sådana. Bytte hjullager fram på min bruxis (Passat -96) hos Favoritbilars verkstad i Kristianstad. Ett enkelt jobb, men man behöver ha en press. Iaf de bytte för 500 kr (hade egen del med mig) utan kvitto, svart antar jag. Lämnade bilen kl 10 o den var klar när jag kom tillbaka strax innan 12, helt i linje med att det tar ca 1 timme att byta lagret om man jobbar i normalt tempo. Redan när jag kör därifrån hör jag att det låter konstigt från höger fram där de bytt lagret, tillbaka igen. Nä de hittar nada. Men det lät ju inte så innan jag lämnade in den? De menade att skivorna var slut/skeva. Som bonus så satte mekanikern en slägga i min nya helt skadefria fälg framför mig (han hade väl dragit hjulbultarna med max kraft så mutterknacken orkade inte lossa de, innan han bankat på de, men han missade en gång så klart). De erbjöd sig att laga (lackera + spackla?) fälgen men jag avböjde med tanke på den visade kompetensen. Oljudet blev värre, ratten började skaka vid inbromsning, belägget ytterst började slitas snett. 1200 mil efter lagerbytet monterade jag nya skivor och belägg, själv, 100% korrekt. Bilen gick som på räls i ca 450 Mil utan vibbar/oljud, men sen kom det så smått igen o nu ytterligar 1000 mil senare är det minst lika illa som innan:(. De har förmodligen lyckats ha sönder nåt vid lagerbytet tex böjt navet skivorna skruvas mot? Eller pressat in lagret snett (är det ens möjligt?). Ja kommer bli tvungen att byta både hjullager, nav, skivor & belägg igen. Om jag inte gör det kommee framvagnen skaka sönder, så kraftiga vibbar är det vid inbromsning:(. Så det blev ett dyrt billigt lagerbyte. Kontentan: Lämna till en kunnig verkstad, betala lite mer men med vetskapen att allt görs noga & korrekt. Bil & El har jag hört gott om. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.