AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
904

530i -05 konstant felkoder sedan batteribyte.

Ma
3
Mats H
530i -05
Hej, ger snart upp denna bil.
Lång historia kort: fick diverse felkoder och verkstad konstaterade att batteriet gav för låg voltspänning.
Bytte på vanlig verkstad som även bytte IBS. Parade efter nån vecka på Mekonomen och allt var ok ett tag.
Sedan dess är det fel på allt. Radion startar eller stänger av sig själv, bältes varnar signalen plingar onormalt (kopplar jag ur IBS så funkar dessa ok). Bmw Örebro sa att spjäll hus och nån styrenhet måste bytas a 17.000kr. Jag köper inte detta då bilen fungerar felfritt i ca en vecka om man laddar batteriet till max samt nollställer alla felkoder.
Lämnade in till AD lokalt och fick tillbaks bilen utan dessa felkoder men med nya: Brakesignal fault, gear can be engaged without brake och inga bromsljus.
Lämnade in till en annan verkstad som kopplade bort batteriet och gick igenom alla säkringar och sökte mekaniska fel. Han hittar inget fel. Broms felet är nu borta.
Kopplade tillbaks batteriet samt laddade och nu har jag: Fuel pump fault, active steering fault, cruisecontrol fault samt transmission fault. Och bilen vägrar starta!

Någon som känner igen detta eller liknande?
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Välkommen!

Har de kollat alla batterianslutningar, även under bilen?
Kollat alla jordningar?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Ma
3
Mats H
530i -05
Tack, under bilen vet jag inte? Har däremot mätt i sockeln till det "blå" reläet med tändningen på. Får ingen ström mellan "30" och "85" men får 12 volt om jag jordar mot chassiet. Normalt? Testade reläet också och får 12 volt på båda 87 och det klickar. Dock inget klick alls när det sitter i bilen.
Ma
3
Mats H
530i -05
Har nu fått reda på att bilen varit strömlös nån vecka eller två medans den stått inne på verkstaden. Är det möjligt att CAS och DME styrrelät tappat kontakten? Finns det något sätt att kring gå detta eller är det BMW och om kodning som gäller?
dr
50
drille
523touring-08
523 sedan-96
lämna in den på bmw och uppdarera batteribytet

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.