AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.517

Problem med växellåda, dunkar och motor E60 520i -05

Sida 1 av 2
Hej!

Jag har en 520i från -05.
M54B22 motorn, raksexan från E39.
24.000 mil.
Sporadiskt servad.

Ägt bilen sedan sommaren -17 och har på det stora hela haft en bra upplevelse med min första BMW, men har lite problem som jag vill åtgärda.

Problem 1.
Den är trögväxlad.
Det här märkte jag någon vecka efter att jag hade köpt bilen. Ibland får man trycka till lite extra när man lägger i tvåan. Synkringen knastrar till. Övriga växlar fungerar bra och jag hör inga missljud när jag kör. Kopplingen tar bra. Lådan är torr på undersidan.

Kan ett oljebyte göra någon skillnad? Jag kommer från Volvovärlden (har ägt och äger väldigt trimmade 7/940), och om en låda skrapar där så är synkringarna helt enkelt paj. Man kan antingen svetsa stoppringen för att underlätta för synkringarna, eller så byter man låda. Finns det några husmorsknep till BMW-lådorna? Känns tråkigt att just växellådan på BMW som är så hållbar i övrigt krånglar. Jag har tillochmed BMW låda på min Volvo 740 då Volvos inte orkade med effekten... :(

Problem 2.
Dunkar i drivlinan.

Om jag downshiftar eller "juckar" gasen så upplever jag ett glapp från bakvagn, växellåda eller bakaxel. Har svårt att lokalisera det. Växelspaken rör sig inte så det verkar vara längre bak.

E46 har väl problem med bussningar i bakvagn som slits fort och sprickor i karossen bak. Lider E60 av liknande problem? Finns det några bussningar som "alltid" går sönder?

Vart ska jag börja leta? :)

Problem 3.
Vitrök.

När vintern kom så började bilen vitryka mer än acceptabelt. Jag misstänkte topplockspackning men den drog inget vatten. Tänkte att det var kondens då det var väldigt skiftande temperatur ute, men det måste vara något annat. Bilen ryker även efter ordentliga långfärder. Ingen vatten i oljan (nere i tråget) men en gul gegga under ventilkåpan. Den drar i sig 1 liter olja på cirka 250 mil.

Här misstänker jag igensatt vevhusventilation, men det där med att oljelocket "sugs fast" när man ska skruva bort det som så många upplever när de har problem med vevhusventilation upplever inte jag.

Jag har ändå valt att chansa och har köpt ett Cold climate kit från ebay:
Länk

Vad kan det mer vara? Motorn går som en klocka. Väldigt tyst. Inga tendenser till tickande. Jämn kompression på alla sex cylindrar.

Problem 4 (avvikelse)
Gul gegga under ventilkåpan.

Har en riklig mängd gul gegga under ventilkåpan.
Jag är frestad att koppla det till trasig topplockspackning, men den är hel.
har skjutit många toppar i mina dagar och det är inte samma "gegga".
Inte den traditionella oboykleten utan mer en mörkgul sörja.

Jag har googlat mig till att det kan bero på många kallstarter och härledas till problem med vevhusventilation och bensinångor. Kan det stämma? Jag misstänker ju sedan tidigare problem med vevhusventilation och det blir faktiskt en hel del kallstarter. 4 gånger per dag åker jag till jobbet och det tar inte mer än 10 min. Motorn hinner knappt komma upp i arbetstemp sen är jag framme.
Geggan kom med vinterkylan, och då valde jag att ställa av bilen.

I helgen tänkte jag byta vevhusventilation, motorolja och filter.
Tänkte även lyfta på ventilkåpan och göra rent där under. Byta packningen såklart.

Jag uppskattar er expertis.
Tack på förhand.
Jaha du, var ska du börja?

Jag vet vad jag skulle börja med iaf. Sälja och hoppas på att det finns någon tokstålle därute som vill köpa;)

Bara skojar. Det är väl en perfekt BMW att börja med om man gillar att meka. Ta en sak i taget, men det känns som om den bilen har för många problem!

EB
Vilket onödigt skitsvar, Pula.
Jag ser inte det roliga i ditt ursprungliga svar.

Som svar på ditt tillägg så får jag medge att att det är mycket problem med bilen, men vad "för mycket problem" innebär är ju högst subjektivt. Jag köpte bilen för under 40.000kr och är helt okej med att det finns brister.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Problem 1: Oljebyte lär inte skada iaf, kostar inte en njure heller, så kör på det! Kolla också länkaget mellan spak och låda så det inte är för slitet.

Problem 2: Skulle gissa på slitna bussningar i drivlinan/kardan.

Problem 3: Är jag också nyfiken på :)

Problem 4: Väldigt vanligt att ventilkåpspackningen läcker och ger oljesöl. Det blandat med kondensvatten lär ge den geggan du beskriver.

Ska byta vevhusventilationen ikväll, återkommer med resultat.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Angående dunkandet bak:
Är det en touring eller fyradörrars?

Touringen har vätskefyllda silentblock (de fyra cola-burks-stora gummibussningarna som håller hela bakvagnen) och de brukar vara slut vid 20.000 mil eller så - det ger en "lealös" och dunkande bakvagn.

Fyradörrarsmodellen har inte vätskefyllda silentblock och de brukar hålla lite längre.

Vitrök är inte ovanligt på vintern pga. stora volymer i avgassystemet som kondenserar vattnet som bildas vid förbränning (blir ca en liter vatten på varje liter förbränd bensin). Kör man bara kortkörningar blir det MYCKET kondensvatten stående i avgassystemet - fem liter eller mer är nog inte ovanligt...
Dock kan även olja ge vitrök och det är vanligt vid dålig VV.
Byt VV och kör motorn riktigt varm och dra ur den ordentligt på växlarna några gånger för att blåsa ur avgassystemet och se hur det utvecklar sig efter det.

Lite gult klet på insidan av oljelocket är helt naturligt nu på vintern - fartvinden kyler framkanten av ventilkåpan där utloppet för VV sitter = kondensutfällning i oljedimma = "majonäs".
Fungerar inte VV blir problemet större...

Det ska vara ett svagt undertryck när man öppnar oljelocket om VV fungerar - är VV trasig skapas inte undertrycket.

Ang. växellådan - byt olja OCH lufta kopplingen till att börja med. Fundera även på att plocka bort CDV-ventilen som sitter mellan anslutningsröret från bromsvätskebehållaren och slavcylindern - det är en strypventil som skapar en fördröjning i slavcylinderns rörelse. Enkelt att plocka loss; skruva loss CDV/rör från slavcylindern och skruva sedan bort CDV från röret och därefter skruvar du i röret direkt i slavcylindern och sedan är det bara att lufta kopplingen - klart!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack för svar Johan!

Jag har en E60, alltså en sedan.

Ska byta oljan och kika på den där ventilen.
Vilken olja ska jag ha i lådan?
Kör Biltemas delsyntet 75w90 i lådan på min Volvo 740, och det verkar ju ha fungerat bra de senaste 2000 milen iallafall. Den lådan är från en 3 serie diesel.

Kan du rekommendera någon på rak arm? :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är en specialolja i BMW-lådan - köp oljan hos BMW, det brukar gå bra att köpa typ 1,5 liter i "lösvikt" om man har med sig eget väl rengjort kärl (t ex. urdiskad och torkad pet-flaska). Inte jättebillig olja men du behöver bara drygt en liter och byter troligen inte oljan fler gånger innan bilen skrotas ut.

CDV-ventilen/strypningen (Clutch Delay Valve) är i praktiken bara en rörstump som har smalt hål, är ca 1,5-2cm lång och gängas bara loss från röret. Demonteringen är mycket enkel och många upplever det som väldigt positivt att plocka bort den detaljen - känslan för vad kopplingen gör ökar markant...

Mvh
Johan B

Hur många liter behöver jag till lådan?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Knappa in sista sju symbolerna i chassinummret här, så får du upp volymer och direktkoppling till reservdelskatalogen:
Länk

Mvh
Johan B

Har också en E61 525xi 2006 med problematisk växellåda. Känns trög när man växlar till 2an. Har däremot inget skrapande ljud, dock kan det dunka till med ett läte och kännas lite i spaken under växlingen.
Bytte växellådsolja i somras till BMW original utan någon upplevd skillnad. Kopplingen luftades i våras så borde inte vara problem där heller.
Har också en E61 525xi 2006 med problematisk växellåda. Känns trög när man växlar till 2an. Har däremot inget skrapande ljud, dock kan det dunka till med ett läte och kännas lite i spaken under växlingen.
Bytte växellådsolja i somras till BMW original utan någon upplevd skillnad. Kopplingen luftades i våras så borde inte vara problem där heller.
Hörni jag tänkte åka och köpa olja nu.

Helsyntetisk
5w30 LL-04 eller 5w40 LL-01?

Mekonomen och Biltema tycker jag ska ha en LL-04 olja men på Google hittar jag trådar där folk säger att den är för dieslarna och n53 motorerna. Lite nyare maskiner än min stenåldersspis.

Jag tror på 5w-40 LL-01, vad tycker ni?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Generellt går både LL01 och LL04 bra för din motor.

Själv föredrar jag 0W40 (LL04 i mitt fall), då de oljorna brukar ha bättre basoljor av äkta helsyntetisk PAO-bas. (dock inte alla)

Mvh
Johan B

Nu är den bayerska vagnen inrullad.
Har hunnit med att ta av ventilkåpan och gula sörjan verkar bara vara kondens.
Kletet finns endast på kåpan. Kammarna, stiftbrunnarna etc är rena.

Känns skönt. Lossade även en av vevhusvent slangarna och den är helt igensatt med geggan.
Nu ska jag byta ccv och sen blir det motorsköljning och ny olja.

Har någon tips på en bra guide på svenska för byte av ccv?
Jag har en Cambridgexamen i Akademisk engelska men teknisk engelska är svår! ;)
Bilder under ventilkåpa:
Länk
Uppdatering på projektet:

*Gjort rent ventilkåpan och bytt ventilkåpspackningen.
*Bytt hela vevhusventilationen. Allt.
*Kört sån "rensningsolja" i 15 minuter och gjort ett oljebyte. Det blev helsyntet 5w40 LL-01. Bytt oljefilter såklart.
*Påbörjat isolering av ventilkåpa, oljesticka och täckning av njurar.

Bilen går precis som innan. Upplever fortfarande att den vitryker lite. Jag har kört kanske en kilometer sedan allting byttes. Ska försöka hinna med en långresa på en 20-30 mil i helgen sen får jag se hur det utvecklar sig. Är väl mycket gammal skit i insuget med tanke på hur min vevhusvent såg ut.

Har även fått ett irriterande tickande ljud från motorn. Det kan vara AC-kompressorn men jag är säker på att det är den där DISA ventilen. Hur åtgärdar jag det?
Se
50
Sebastian91
530i Touring -01
Supra MKIII -89
hej hej
jag har en bmw e39 med m54b30 motor samma typ som sitter i e60 och e61.
min ryker också en heldel och ibland så mycket att det serut som dålig topppackning.

men jag har haft denna i 3 vintrar och 3 sommrar och varje vinter börjar det rycka som fan och på sommaren slutar det helt.
jag har även som du bytt vavhusvent fast 2 gånger då den suger skit på bmw inte bara att den kan bli igensatt utan också att membranet spricker i cyklonen.
glöm inte plugga vaccum utgången i cyklonen den används på m52 motorn till btr men ska pluggas på m54 drar tjuvluft annars.

ett test du kan göra när det rycker är att hålla handflatan mot mynningen på avgasröret i 10-15sek och sen smaka på kondensen som du får på handen.
smakar det lite sött är det glykol från kylaren och är det olja så smakar det ju skit.
smakar det bara vatten så är det kondens
jag har alldrig behövt fylla på kylarvatten
Se
50
Sebastian91
530i Touring -01
Supra MKIII -89
disa ventilen har gått sönder 2 gånger på min första gången var det sprickor i själva plast flärpen och den går att byta till en i alu.
sen gick membranet sönder på min och då fick jag även motorkod på den.
den sitter lätt åtkomligt med två skruvar.

märkte alldrig några oljud bara att effekt kurvan ändrades.
Men min klickar också lite men det är troligtvis modulen som reglerar varmvatten till antingen värmepaketet och motorn på e39 sitter den på insugsidan på karossen tydlligen ett vanligt fel på e39 enligt bmw mek i norrköping.
det är inget farligt fel utan det enda som händer är att den reglerar vattnet långsammare
Topplockspackningen är ok.
Vakuumnippeln du nämnde var redan pluggad.

Köpte du en ny disa?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.