|
|
|
|---|---|
|
Ska åka och köpa vinterdäck, är enligt uppgift till 1 o 3 serien. Meni min bok står det 206/55-16 som alternativ dimension. Funkar 205/60- 16 ?? | |
|
Rullomkretsen förändras med 3,2% vilket är inom de lagliga +-5% men det kommer nog visuellt sett se lite för svullet ut. Varför inte gå på det som rekommenderas i instruktionsboken? 205/55x16 är ju en vanligare dimension idag än 205/60x16. |
|
|
Det kommer att få plats om inpressingsmåttet på fälgarna är korrekt, men är egentligen lite för stort. Dock kan det göra att hastighetsmätaren i praktiken visar mer rätt än med ”rätt” dimension. Tänk bara på att vissa E90 behöver minst 17” pga bromsarna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har just skruvat dit hjulen, fick dom till ett riktigt bra pris kompletta, och kunde ju då inte välja storlek. ET var 31, dom sitter bra, hittar inte ET på de gammla hjulen, orginal BMW tillverkade av BBS. Det står IS34, kan det vara ET ?? Dom är å andra sidan 8" dom nya 7" Ska ut och provköra nu. |
|
|
IS är samma sak som ET. Låter som du köpt F30/31-fälgar/däck. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
ET (einpressungstiefe) är samma sak som inpressningsdjup på svenska. Mäts i millimeter och anger skillnad mellan fälgens centrumlinje i färdriktningen och anliggningsytan. Högt positivt värde= fälgen sitter "djupt in" i hjulhuset medan negativt värde visar att fälgen istället "sticker ut". Ibland är en bild mycket enklare än text, se tex här: Länk T ex här kan man snabbt räkna skillnader i rullomkrets Länk www.car.info berättar korrekt ET på en av mina bilar vid snabb koll men skulle nog inte lite 110% på sidan avseende just ETvärdet. /Patrik, 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Provkörningen gick utmärkt, svängde fullt mm, men inget tog i. Om jag fattade säljaren rätt var hjulen från en 1 serie -15. 3.500:- för däck o fälj i nyskick (Hakka 8) och jag är mer än nöjd. De tidigare 255/40-17 var ingen hitt som vinterdäck. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.