AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.243

Startkablar till 530da

ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Hade en erfarenhet för ett tag sedan om att batteriet dog i min 530da
Jag hade (tro jag) 10mm2 och dom dög inte när jag skulle få starthjälp. Blev varma som fan och bilen startmotorn drog knappt runt.
Vilken tjocklek rekommenderas på dessa stora motorer?

Bärgaren hade ordentliga doningar med sig. Det funkade.
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
25mm²

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ett tips är att låta donatorbilen stå och ladda upp mottagarbilen på förhöjd tomgång någon minut innan man försöker starta mottagarbilens motor.

Då får du inte lika stora strömspikar genom kablarna.

För övrigt är många av de billiga startkablar som säljs rent underdimensionerade - billiga men inte bra...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Tack för tipsen.
Dom har alltid funkat, dom gamla. Men jag kan tänka mig en fet BMW-startmotor drar nog lite mer ström än en gammal ford.
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Nåt som i allra högsta grad spelar in är hur dåligt/urladdat batteriet är.

Har använt ett 3s LiPo som starthjälp på både bensin och diesel som inte startat. Länk
Oftast behövs inte så mkt, men är batteriet helt slut går det inte lika bra...

---
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Men jävlar, har du startat med en sån????
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ja kan vara praktiskt att ha med sej vintertid. ;)
Från RC-världen, ska kunna ge 100A kontinuerligt (150A topp).

---
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Exakt var någonstans kände du på kablarna? Kände du vid handtaget eller kände du mitt på kabeln?

För om de blev varma kring handtaget så beror det på att antingen var det dålig kontakt mellan pluspolen och klämman (inte helt ovanligt på billiga startkablar) eller så var det dålig kontakt mellan själva kabeln och klämman (det är verkligen inte ovanligt på riktigt billiga startkablar att denna infästning är skräp).

Men om själva kabeln blev varm på tex mitten så beror det på att materialet är för klent dimensionerat (eller en kombination av för klen dimensionering och sämre material - inte helt ovanligt på billigare startkablar).

Men när det gäller startkablar (där man ofta är i en situation där man verkligen vill ha så lite förluster som möjligt) så håller jag med om att 25mm2 är lämpligt. 16mm2 är gränsfall. 10mm2 aldrig.

När jag byggde min track day car så gjorde jag ett experiment. Jag behövde dra pluskabel från batteriet där bak fram till startmotorn (och ett disitrubtionsblock). Jag ville inte ha tyngre och dyrare kablar än nödvändigt men samtidigt så ville jag inte ha alltför stora transmissionsförluster då bilen har ett gel MC-batteri på 18Ah som startbatteri :-)

Inhandlade 25mm2 kabel från Biltema och mätte spänningsfallet när jag drog runt startmotorn (på min gamla M20B23-motor) i rumstemperatur. Spänningsfallet över 4.5 meter 2.5mm2 med denna setup blev 0.46 volt (med perfekta infästningar).

Ta nu detta fall med bra förutsättningar (och notera att vi trots allt hade ett spänningsfall på runt en halv volt) och lägg till följande faktorer:
* längre kabel (de flesta startkablar är väl 3 meter vilket gör att du har 6 meter istället för 4.5 meter)
* rejält mindre dimension (du går ned från 25mm2 till 10mm2)
* troligtvis kallare (gissningsvis lite trögare att dra runt en motor då)
* troligtvis sämre infästning (inte alltid alla klämmor får bra kontakt)
* modern dieselmotor (en modern 3-liters dieselmotor drar förbaskat mycket mer ström - jag tror din startmotor ligger på runt 2.2kW medans min lilla ligger på 1.4kW)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.