|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Inte så länge sen har jag börjat höra ett tjutande ljud. Vad kan orsaken till detta vara? Bifogar video så man hör det. Länk Vad är det så behövs bytas och hur gör jag det?9 | |
| Om jag ska gissa så låter som vattenpumpen håller på att ge sig. | |
|
Försök lokalisera ljudet med ett "motorstetoskop" eller en långskaftad skruvmejsel som du sätter skaftet mot käkbenet framför örat och sedan spetsen på/i närheten av misstänkta punkter - då får man en god bild av hur det låter och framförallt varifrån ljudet kommer. Kan vara generator, spänn/styrrullar, vattenpump, AC-kompressor etc. Hur långt har bilen gått? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| holmis63 tack för svaret! Finns något annat sätt att veta om det är vattenpumpen? | |
|
Hej! En duktig mekaniker kan göra som Johan skriver. Ett kompletterande sätt är att ta loss remmen och känna på respektive hjul. Ljudet kommer sannolikt från ett eller flera lager som håller på att gå sönder. Vet man vad man letar efter så kan man ofta känna och höra på t.ex. en spännrulle att den är på gång att skära i lagret. Jag tycker att den här killen visar på ett pedagogiskt sätt hur man byter vattenpump på en e46 m54 motor. Du kan med fördel titta igenom flera av hans klipp. Men jag tycker att du bör fastställa vad det är som låter och går illa innan du börjar byta delar. Jag har gjort misstaget att byta friska delar istället för trasiga och sen fortsatt byta till jag hittade rätt. Tidskrävande, kostnadskrävande och frustrerande. Sen kan det vara rätt att byta friska billiga slitdelar när man ända är i gång. E |
|
|
Johan B jag misstänker att det spännrullar. Den har gått 21000, det som kan vara relaterat är när jag kallstartar motor och har fläkt på så avges ett kort ljud (som ett gångjärn på en dörr) när det går under 1000rpm. Det här är min första bil, men har inga problem med att lära mig att göra det själv. E, jag förstår. Bra länk förövrigt! Finns det något smidigt sätt att reda på vilket spännband som låter förutom att peta runt med skruvmejseln med eftersom det är mycket roterande moment? |
|
|
Hej! Jag vet inget annat sätt än att ta bort remmen och känna på alla roterande delar. För att man ska kunna använda Johan B sätt så krävs det att man vet vad man gör. Det är ingen höjdare att trassla in sig i motorns remmar när motorn är igång. Jag skulle själv inte använda den metoden. Jag kan känna på ett lager och vet direkt om det är helt / slitet eller inte. Det finns två remmar, en som bland annat går till generator och vattenpump samt en som går till AC-kompressorn. Båda delarna snurrar hela tiden som motorn är igång. Den första remmen tar man med fördel från ovansidan och den andra underifrån. Vet du när vattenpumpen byttes senast? Vid 21 tusen mil kan man ha avverkat både en och två stycken. Beroende på hur länge du tänker ha bilen, hur den är servad osv, så du byta remmar, alla spännrullar och vattenpump (inklusive kylarvätska) utan att det kostar en förmögenhet. Det är lite av slitagedelar vi pratar om. Jag tror remmarna byts vid inspektion 2. E |
|
|
Jag vet tyvärr inte när vattenpumpen bytes senast. Inspektion 2 är om 450 mil enligt bilen. Tänkte utföra den själv, har köpt bilen i det syftet. Tack för svaret, ska försöka lösa det! Min fråga är då hur länge kan man använda bilen även om det låter så? Har nämligen lite mil till en garage |
|
|
Det är ganska enkelt faktiskt! Man ska givetvis inte "lyssna" direkt på en roterande sak - man placerar spetsen i närheten (behöver inte vara jättenära) av själva lagringen i godset på t ex. generatorn, spännrullens "armatur" etc. Naturligtvis måste man vara lite försiktig så man inte sätter skruvmejseln mot en drivrem eller liknande. Testa försiktigt så kommer du upptäcka att man hör mekaniska ljud väldigt bra och efter en liten stund brukar man inse vad som är normalt och "defekt ljud". Har bilen gått +20 000 mil, börjar det dra ihop sig till att byta vattenpumpen - den kan rasa när som helst likaväl som den kan hålla i 10 000 mil till...dock verkar det vara ganska vanligt med vattenpumphaveri på M54 lite efter 20 000 mil, så det är bättre att göra det i förebyggande syfte under kontrollerade former. Jag bytte på E46:an på garageuppfarten efter ett frugan rullade upp på garageuppfarten helt ovetandes om att den hade havererat och bilen hade ett ångmoln efter sig. Rena turen att det hade hänt max någon/några km innan hon var hemma... Bytet är relativt enkelt, särskilt om du inte har visko-fläktkopplingen, då är det bara att koppla loss elkopplingen till tillsatsfläkten bakom kylaren och lossa två skruvar och lyfta ur hela fläktpaketet, så får du bra utrymme att arbeta. Följ Hassos mekartips så går det bra, det är likadant på din motor som M52 (t om samma vattenpump): Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B, jag har lyssnat och undersökt mer. Upptäckte att det är mer motor som låter än remmen. Nästan låter som om det vore dieselmotor. Har filmat lite Länk Märkte häromdagen att jag hade lite gul gegga på motoroljalocket, och misstänkte att det är kondens för att jag åker korta sträckor. Men upptäckte att Stickan man mäter olja med hade lite gul sediment nästan som pollen. Så nu fruktar jag det värsta att topplockspackningen släppt. Har dessutom haft mer vita avgaser än vanligt. |
|
|
Spontant tror jag att du överreagerar över ljuden. Ljud är alltid svårt att bedöma på distans men jag tycker att motorn lät "normal" - man får ju inte glömma att det är mängder av metalldelar som rör sig upp och ner, fram och tillbaka och runt...det blir alltid mekaniska ljud då! Prova att lyssna med lång skruvmejsel - du kommer att bli förvånad över hur mycket tydligare ljuden framträder och man märker snabbt olika karaktär på dem. Upptäcker du t ex. att en spännrulles ljud är mer "skramligt" än de andra, kan man misstänka att just den rullens lager är dåliga. Om man har lite gul "majonäs" på insidan av oljelocket och på stickans överkant (ovanför själva oljan) är det inget att oroa sig för under vinterhalvåret - det är kondensvatten som blandat sig med oljedimma = helt normalt på M52/M52tu/M54. Prova att skära till skumplastbitar (från t ex. liggunderlag) och fäst på baksidan av njurarna och lås fast med buntband, då minskar den kalla kylande luften på framsidan/toppen av motorn där VV har sitt utlopp = mindre kondensering. Detta gjorde jag på både E46:an och E39:an med gott resultat - "majonäsen" försvann i princip och då även risken för frusen VV. Det finns gott om öppningar längre ner i fronten som med marginal klarar att kyla kylarvätskan på vintern. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det var lite mer betryggande att höra det! Vet att motorn var mycket tystare utan skrammel när jag köpte den för 2 månader sen. En kompis föreslog att det kan vara något tändstift som sitter löst. Ska testa och täcka för njurarna, vad menar du med VV? |
|
|
VV = vevhusventilationen Lite "fack-slang" här på forumet... ;) Ett löst stift är inte omöjligt men det brukar knacka rätt ordentligt - dock lätt att lossa täckkåpan med två muttrar och sedan prov-/efterdra stiften. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jaha där ser man, lärt mig något idag! Ja ska testa dina råd så får vi se om det funkar. Men om det skulle vara majonnäs på Stickan vid oljenivån, vad ska man göra i det fallet?🤔 | |
|
Så länge "majonäsen" inte är i själva oljan utan bara på stickans övre del, är det oftast inga problem. Den kommer från oljereturen från VV-oljeavskiljaren där den mynnar ut i styrröret strax ovanför mätdelen på oljestickan. Är oljan helt "majonäsfärgad" är det stora mängder vatten i oljan och då har man problem i form av vattenläckage in i motorn, men då lär du märka det på att vatten försvinner... Men om oljan på mätdelen på stickan ser normal ut brukar det som sagt bara vara lite kondensvatten. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.