AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.139

Spolarpump trasig? e90, e91 -10

ma
3
martzen
318d -11
Hej

Jag har en 318 touring årsmodell 2010 där spolningen till vindruta och strålkastare lagt av. Bakrutespolningen funkar som den ska.
Pumpen går inte när man trycker in spaken så jag misstänker att den är trasig men borde inte "luckorna" för strålkastarspolningen åka upp i alla fall. Det gör de inte.
Säkringen (nr 48) är hel. Är det någonting annat jag kan kolla innan jag provar byta pump?

Tack på förhand
/Fredrik
Hej,

Luckorna öppnas (nästan säkert) av vattentryck.

Pumpen är i högsta grad misstänkt, men kolla för säkerhets skull med en lamp eller multimeter att du får fram ström.

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nu har jag inte kollat exakt hur det ser ut på E90, men tidigare modeller som E46 och E39 t ex. hade separata pumpar för vindrutespolning och lyktspolning.
Känns osannolikt att båda pumparna lägger av samtidigt pga. defekta pumpar!

Jag skulle nog mer misstänka t ex. spaken vid ratten eller liknande.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Johan B har rätt. Jag var inte riktigt vaken...

Fast jag håller fortfarande på att luckorna öppnar sig genom vattentrycket.

Länk

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, det är vattentrycket som trycker ut "luckorna" samtidigt som det spolar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
3
martzen
318d -11
Tack för snabba svar.
Låter ju som sagt osannolikt att båda pumparna skulle lägga av samtidigt.
Fortfarande lite lurt... torkarna går igång så det borde inte vara nåt fel på spaken men jag får kolla att det kommer ström till pumpen till att börja med.

/Fredrik
OlleA
Väcker tråden igen, har samma problem - torkare går igång vid spolning men kommer ingen spolarvätska till rutan eller strålkastarna. Inget ljud från pumparna. Om jag förstår det hela rätt ät det olika pumpar för strålkastare och framrutan. På bakrutan funkar det som det ska. Säkring 48 är hel.

@martzen: Fick du ordning på det till slut? Vad var felet på din bil?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Vanligaste felet så här års, är att det frusit i burken. För att tina upp en massiv isklump, behövs varmgarage ett dygn eller 2.
Jag tinade upp en kompis bil i helgen, han var 100% säker på att det inte frusit, men det hade det.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
:) Kul när folk är 100% säkra och har fel. :)
Er
91
Erik _328
Bmw 325 e90
Jag har samma problem (tror jag) men hos mig låter det ingenting när jag trycker in spaken, har e92 så har ingen bakrutespolare. Dock tror jag det har frusit då jag inte använder bilen mkt och spolarvätskan fylldes senast i okt, sen kom kylan lite hastigt.
Tyvärr har ena lucka till strålkastarspolningen försvunnit också..är även osäker om något saknas till spolningen.

Hur gör man här om man vill visa en bild?
Synd att det inte finns "bifoga fil" :)
Bild: lägg upp bilden på t ex Forumbilder.se och länka.

I övrigt kan jag tyvärr inte bidra. Ett fruset spolarsystem kräver nog minst varmgarage i många timmar, beroende på vilken koncentration frysskydd vätskan har.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.