AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.423

320 GT eller 520 Touring HJÄLP!

Sida 1 av 2
Hej!

Har svårt att ta ett beslut. Jag ska bli pappa snart och behöver därmed köpa en ny bil för den vi har är för liten. Det pendlar mellan 320 GT eller 520 Touring. Bilen behöver vara stor nog i bagage för barnvagn och handling. Jag kör inte några längre sträckor utan kör oftast i stadstrafik. För mig är nog komfort och kvalitet mer viktigt än körglädje och snabbhet. Jag har aldrig haft en BMW tidigare och har inte heller kört någon av dessa. Men tycker 320 GT är sjukt snygg och verkar praktisk, tilltalar mer då jag inte gillar kombi. Men eftersom jag ska få barn så kanske det måste bli kombi? Kan ni snälla dela med er av era egna erfarenhet av dessa bilar. Om man köper GT måste man ha M-sport? Luxury Line verkar så fin! Men vill ju inte att det ska vara svår sålt senare, det är också viktigt. Jag vill kunna om ca 2 år byta utan att det ska vara större problem. Vore tacksam om ni kunde hjälpa mig ta ett beslut.
js
1.929
jsn
i5 m60 -24
Välkommen hit!
520 är mer långfärdskomfort medan 3gt är lite rappare och nättare i uppträdandet. Vilket du föredrar vet bara du :)
Börja med att be att få ta ett par längre turer i provbilar av båda sorterna så du börjar känna vad som är samma lika och vad som skiljer mellan dem.
cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Jag tycker GTn ligger mellan den vanliga 3-serien och 5-serien (F11 och F31). Är komfort prio skall du ju välja 5-serien. Körglädjen är bäst i F31, sedan kommer F34 och F11.

Jag kör just nu F34 som min egen 1:a bil. Är överlag nöjd men den har en del skramlighet som jag tycker sänker komforten. Har jagat ett "klonkande" ljud i M-suspension i 29-månader... Det är nästan helt borta efter firmware uppgradering av programvara men det är fortfarande kan mycket ljud från stomme, hjulupphängning och plastskal.

F34 tycker jag själv är snygg från sidan men den är ju smal och hög sett fram eller bakifrån. Utrymmena är suveräna för denna storlek på bil.

BMWs PPK gör bilen dessutom körbar.

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"
Vad jag förstår är 520 mer tyst, har mer komfort och kvalite?
320 GT är sportigare mer maximerad utrymme?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oavsett vilket utrustningspaket du väljer, se till att sportstolar ingår eller kryssa i de separat - standardstolarna är tyvärr riktigt dåliga och ger minimalt stöd för låren och de går inte att vinkla upp i framkant.

När du ändå ser till att sportstolar ingår - fundera på om du inte samtidigt ska kryssa i svankstöd.
Det underlättar att hitta en bra sittposition - vi har tyvärr inte svankstöd i vår F31:a men har efter ett halvår ändå hittat en bra inställning, men det tog tid att experimentera fram rätt sittställning...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Vad tycker ni om denna bil?

Länk

Vad kan man tänka sig pruta ner den till?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Henrik: kan bli svårt på en tjänstebil, vilket detta uppenbarligen är. Uppenbarligen köpt via leasingpartnerauktion.
js
1.929
jsn
i5 m60 -24
Ser fin ut. Har dragit över första servicen lite grann.
Exakt utifrån de jag sett är det en leasingpartner bil. Spelar det roll att det är en Luxury line och inte M-sport utifrån köregenskaper. Vad jag förstått är det lättare sälja M-sport men körläget vet jag ännu inte.

Men är det något ni reagera på annars med bilen. Den är bra utrustad känner jag.
Ser nu på transport styrelsen att:
Fordonsår
2015
Fordonet tillverkat
201510

Men de har skrivit årsmodell -16 det kan väl inte stämma då?
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Kaplane: Jo, men det är står väl modellår 2016?
Vanligtvis brukar BMW byta till nästa modellår på sina bilar någon gång efter sommarsemestern. Det kan variera lite beroende på modell.

Om det sen är en -15 eller -16 spelar ingen större roll, minns jag rätt så har du Euro 6 diesel från 2015 och framåt och det kan väl vara värt att tänka på i dessa tider. Jag har en -14 med Euro 5 diesel.

//Stenback
Verdi
5-serien är ny och betydligt fräschare och modernare. Dessutom är GT riktigt ful. Sorry. :)
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Känns spontant som ett bra pris för den bilen. Ser fräsch ut och har den viktigaste utrustningen.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Om GT tilltalar dig mer så kör på det! Det är väl ändå det viktigaste? :) Du går inte fel med någon av bilarna.

5-serien är lite större (utvändigt) och går lugnare, den är mer påkostad i detaljer vilket i mitt tycke ger en extra känsla av lyx (jag jämför med vår tidigare F31 som jag för övrigt var väldigt nöjd med!). Men invändigt är det inte så stor skillnad i utrymme, och där vinner väl nästan 3GT som har ett rejält tilltaget benutrymme i baksätet. Mycket av storleken på 5-serien är huven, och när man kör fyrcylindrigt som jag gör så känns det lite fånigt att ha två decimeter tomutrymme under huven och sen sitta och tränga ihop sig framför barnstolen..

Halvkombi funkar väl fint med barnvagn och grejer, det är bättre att köpa barnvagn efter bil än tvärtom.. :) Vi körde barnvagn i F31 och visst fick man pyssla lite ibland om man skulle resa långt och ha med sig allt, men det är ungefär samma problem nu med F11an så det verkar vara så att utrymmet fylls upp oavsett storlek..
Jag hade gått för F11. Hämtade en F34 idag, fantastisk bil, men bakluckan tar en del utrymme på höjden som du vinner på F11. Nu är min minsta "gå färdig", snart 3 år så har bara en paraplyvagn in case of. Körde en F11 tills för ett år sedan och kompletterade den med takbox, riktigt fin familjekärra. Nu är jag ensamstående och då gäller F34an, känns helrätt. 5an är väl bredare också - känns så iaf! Jag hade 525an och den var riktigt pigg, tyvärr fanns det bara en vit som hade rätt utrustning när jag köpte och det blev en lidelse då jag mår psykiskt dåligt att ha en skitig bil. Hade den varit grå hade jag nog haft kvar den.
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Stenback: 2014 kom Euro6 vilket bör omfatta alla 3 GT?
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Diesel eller bensin?

Skulle jag mot förmodan köpa en 4-cyl diesel igen så blir det nog med dieselvärmare som tillval. Svårt att få upp inner- och motortemp till behaglig nivå om man bara kör stadstrafik annars.

Fördelen med F34 jämfört med F11 är den har högre insteg och bättre benutrymme bak. Visst är har den lite högre markfrigång också? Känns även lite snabbare/sportigare i uppträdandet men F11 känns mer ombonad och lite lyxigare.
Verdi
Det sitter väl effektiva elektriska värmare i dieselbilar? Har aldrig haft problem att få upp värmen i kupén med mina dieslar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kupévärmen fungerar bra och snabbt i vår F31:a men däremot kan det ta mer än två mils körning innan motoroljetemperaturen lägger sig vid eller strax under 100 grader ("rakt upp" i instrumenteringen) när det är lite kallt ute och man kör lugnt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Den där brödrosten som ska värma luften får inte 5 av 5 stjärnor av mig i alla fall. Kanske haft nåt måndagsex vem vet. Skönt att få upp både motor och kupé i rätt temp.
Verdi
Du kanske får kolla din brödrost? Kan ju vara nåt fel?

Annars rekommenderas ju såklart en bränslevärmare så att bilen är varm och go redan när man sätter sig. Skrapa rutor och sätta sig i en kall bil är bland det vidrigaste som finns.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.