AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.994

Byte och kodning av batteri e91 2006

bm
185
bmwping
535xd GT -15
Jag har läste lite olika trådar om batteribyte. Nu är dags för mig då batteriet laddar dåligt. Batteriet är original, och bilen är 11 år och har rullat 16000 mil så det är hög tid.
Jag funderar på detta Länk Kanske finns billigare på nätet, men enkelt för mig att hämta i butik nära mig. Tänkte satsa på AGM då jag kör rätt korta sträckor.

Nu till frågan: något tips på verkstad som kan koda in batteriet, och kanske även byta det om jag ändå lämnar in bilen, i västra Stockholm (Järfälla, Vällingby, Bromma,..)? Något som alla små oberoende verkstäder fixar, eller någon Meca/Mekonomen?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Kolla om du har IBS sensor till ditt batteri. Har för mig den ser ut såhär på modeller innan 2007:Länk. Om du ej har det behöver du inte tänka på regga eller koda batteriet. Om du har IBS o behöver koda och regga det så kan dom flesta verkstäder göra detta.

bm
185
bmwping
535xd GT -15
Tack gaspo.
jag ska kolla om jag har IBS, om inte blir det DIY.
bm
185
bmwping
535xd GT -15
Det blev ett Banner AGM 92 Ah batteri, och nu sitter det på plats.

Ingen IBS vad jag kunde se, så jag skippar kodandet av batteriet.

Det enda som är knepigt med att byta är att det är så trångt. Originalbatteriet på 80 Ah gick bra att lyfta ut, enda problemet var att lirka av kopplingsboxen ovanpå. Slutade med att jag skar ett finger på plåtfjädern som håller fast den. Nya batteriet är större och mycket trixigare att få ner, men det gick när jag lossade två buntband till strömkablarna. Bara klockan som behövde ställas efteråt.

Känns som lätt sparade pengar då det tog en timme för en nybörjare plus lite studerande av instruktionsvideor på youtube. Det tar ju lika lång tid att köra till verkstan och lämna in och hämta ut bilen. Att göra samma sak en gång till går nog på max halva tiden. Hylsor 9 till 13 mm och spärrskaft behövs. Pannlampa bra att ha också.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Härligt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.