|
|
|
|---|---|
|
Hej på er, länge sen jag var här nu.. kör japansk sen dryga året tillbaka pga en dyr separation.. men! BMW tarmen suger.. Jag behöver en bil som är mångsidig. Skapligt bagage, lite högre markfrigång, snygg, lite cool bil lockar ju. Funderar på en 320 GT X-drive. Visst, ingen jaktbil men ska enligt spec ligga på 17cm markfrigång, funkar för en veckas älgjakt varje höst. Bra bagage, med M paket riktigt snygg, såklart vill jag ha nya ratten. Har haft E60, E70 och F11 innan, byter upp från Japsen, men byter jag ner rejält från BMW föregångarna? | |
Transocean |
Nej då, den har ju bottenplatta från den kinesiska lång-trean alltså nästan lika lång som femman har så bilen är betydligt större än en vanlig trea. |
| Hade en sådan som hyrbil några veckor och några hundra mil, och gillade den skarpt. Skulle jag skaffa en trea så är det en GT jag skulle skaffa. Kör vanligtvis en F10. | |
| Iggeman: Det är nog ett bra val.3 Serien GT får väldigt bra betyg i Automotorsports ägarundersökning som presenterades idag. Den hamnar på plats 9 i listan och högst upp av alla BMW-modeller. | |
|
Vad är egentligen fördelen med en gt jämfört med en touring? Hur fungerar de karmlösa dörrarna vindertid samt med tanke på vindbrus? |
|
|
bmw_jerry: Efter 5000 mil i en GT sedan februari -17 så kan jag konstatera följande: - Benutrymmet i baksätet är sjukt bra, bättre än F11/G31. Känns närmare att jämföra med dessa än med E91/F31 där skillnaden blir ännu större. - Härlig rymd i kupén, känns lite SUV-light aktigt. - Längre hjulbas ger en lugnare gång på vägen, inte lika alert som F30/F31 utan mer åt 5-serie hållet. - Folk som inte har koll på BMW´s modellprogram kan spontant påpeka att bilen är snygg och undrar "vad är det där för modell?". Har aldrig hänt mig tidigare när man kört modeller som anses snygga enligt majoriteten här på autopower =) - Jag var skeptisk till de karmlösa dörrarna men det ger en schysst känsla och min bil står i carport när jag är hemma så jag klarar is och snö skapligt. Trodde det skulle ramla in is/snö i överkant men det har aldrig varit ett problem. Överhänget/listen i ovankant av rutan när dörren är stängd är bra. Det man kan behöva göra är att skrapa i nederkant på rutan så att rutan kan glida ner lättare när dörren öppnas. Gällande vindbrus är detta inget jag stör mig på, då är nog mitt panoramatak en större källa till vindbrus. //Stenback |
|
|
Gillar också GT som helhet, dock är utseendet på de enklare versionerna inget vidare. I mina ögon kräver den M-sportpaket och gärna lite större hjul och då ser den klart bättre ut. En smaksak och det finns såklart de som tycker precis tvärtom än vad jag gör :-) Fördelarna jämfört med Touringen som jag ser det är en något högre sittposition (om man gillar det) samt lättare att stiga in och ur. Och framförallt baksätet är mycket bättre i GTn om man har barn eller behöver utrymmet. Likaså bagageutrymmet upplevs iaf som lättlastat tack vare den stora luckan. Vet inte hur den är att köra flyttlådor men den vanliga 3-serie Touring är sannerligen inte heller rätt bil för det ändamålet... Har man tillgång till carport eller garage är det inga problem med de harmlösa dörrarna. Och har man bilen på gatan så brukar en flaska med defrostvätska göra susen. |
|
|
Jag kan också rekommendera 3-serien GT som ju är en ypperlig allroundbil och dessutom snygg med M-sportpaketet. Efter ca 7 000 mil sammanfattar jag den framförallt som toppen gällande invändig som körmässig komfort. Vad gäller invändigt utrymme och bagageutrymme krossar den nästan alla bilmodeller framförallt baksätet (undantaget bagageutrymmet i 5-serien Touring, A6 Avant, Passat, Volvo V90 osv. som man ändå kan hitta i liknande prisklass). Min har 18" hjul och går fint både med sommar- och dubbdäck. Väg- och brusljud är kanske något högre än 3 serie sedan och touring men det får man helt enkelt ta med tanke på de övriga fördelarna. Med X-Drive tar den sig fram riktigt fint även i sämre väglag. Dock har jag ibland känt att den kan röra sig lite oroligt i högre motorvägshastighet när det blåser eller kommer hårdare kastvindar. En kollega till mig hävdade att det skulle bero på vingen som alltid är utfälld över 70 km/h, men jag tror mer att det är den långa hjulbasen och något högre profil bilen har? Jag hade sökt efter / beställt en bil med M-sportpaket, läder, sportautomat, adaptiva kurvljus inkl. helljusassistent, backkamera, belysningspaket, kanske dragkrok och X-Drive om jag skulle highligta några bra tillval. Loungepaketet är sjysst där många av dessa saker ingår. 20d går mycket bra för dagligt bruk och långkörningar men ska man ha ännu roligare finns det ju starkare alternativ. Ett par 340Xi finns eller fanns ganska nyligen på Blocket just nu och den lär ju vara riktigt trevlig att köra! |
|
|
Har kört ca 500 mil med vår drygt två månader gamla 330i GT xDrive M-Sport, varav en stor del av milen lagts på Autobahn. Överlag mycket, mycket nöjd med bilen. Fantastiska innerutrymmen för att vara en 3-serie, benutrymmet är nästan på gränsen till överflödigt. Bagaget är även det jättebra, det enda man kan sakna ibland är väl höjden i en kombi (tänk flyttlådor). Hade tidigare en F31 som jag inte uppskattade alls, väldigt nervös och stötig gång (M-Sport) och ett evigt passande av ratten. Direkt tröttsam att köra på motorväg. GT:n är i det avseendet mycket bättre, den är behaglig och skön att köra (men också lite tråkigare och svajig - dock normalt för biltypen). Vår GT har 19" på sommaren (vilket för mig är ett krav för utseendet) och 18" på vintern (ser OK ut). Okej ljudnivå med sommardäcken på och i mitt tycke riktigt tyst och bekväm med vinterpjucksen på. Kan instämma med Stilren att den i hög hastighet kan bli lite vinglig vid hård (!) vind, men det gäller i och för sig många andra bilar också. Bilen kan ibland kännas relativt klumpig så kan varmt rekommendera 360-kameran, ett av de tillvalen vi är mest nöjda med! Motormässigt så tycker jag 20d inte passar bilen alls, men jag har och andra sidan lite av en avsky mot 4-cylindriga dieselmotorer. 330i är bra och prestandan räcker mer än väl till för bilen. Har man möjligthet att välja 340i ska man göra det. |
|
| Tack för alla input. Det gick undan detta, signade en idag. Röd med M-sport, blev totalt förälskad när jag såg den och körde en provtur, ville inte lämna tillbaka den.. visseligen 2.0 diesel, men tyckte den gick riktigt bra! Xdrive, stora nav, hk stereon, panorama, sportlådan. Känns bra, blir montering av motorvärmare innan leverans. Nya ratten är ju en deal breaker. Provade en merca GLA igår, blev inte alls kompisar.. Näe, en gång BMW alltid... så är det bara. Kändes att denna kärran har otrolig körglädje! | |
|
Kul med röd M-Sport, inte helt vanlig! :-) Stort grattis till köpet, du kommer alldeles säkert bli nöjd. Bra specifikation också, vad är det för årsmodell? |
|
| Tack, hoppas man inte tröttnar på den röda.. men passar riktigt bra i den färgen tycker jag. 2015. | |
|
Hej! Får man veta hur mycket du pröjsa för en sådan bil? Är också intresserad av att köpa 320 GT. Jag pengar mellan 320 GT och 520 touring. |
|
|
Håller helt med om att den gör sig grymt bra i M-sport! Jag landade dock med en Sportline, som marknaden såg ut när jag köpte så efter prut så skiljde det för mig 50 k mellan mina båda alternativ (likvärdig utrustning och mil i övrigt). Eftersom jag kör 5500 mil/år privat så vill jag ha lite ekonomi i det hela och då kändes det sjukt att betala mer än nypris för M-sport när bilen gått 13 000 mil... //Stenback |
|
|
Pröjsade mellan 250 och 280.. rätt lika prisbild om man kollar på blocket, även milmässigt. Hämtade den idag, grym kärra! Som sagt så kommer jag från en Honda CR V och det tog inte många sekunder innan jag började fundera hur jag överlevt sista året.. samtidigt minns jag inte många stunder jag suttit i bilen, man stänger väl av.. GTn är riktigt riktigt rolig att köra, direkt i styrning och HK stereon är det grymmaste jag hört! Nu känns livet roligt igen! Tack BMW! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.