|
|
|
|---|---|
|
Har en längre tid (iaf 1 år) hållit liiite koll på köpes annonserna i Powerbörsen, främst pga att jag har funderat liiiite smått på att sälja en bil, men inte skänka bort den. En annonsör återkommer hela tiden, nån Drago i Dalarna? Han uppger sig vilja köpa äldre M och Alpinor främst Länk . Jag har mejlat honom en gång, men inte fått nåt svar. En ytligt bekant mejlade honom i höstas (?) då han hade en helt OK M5 E34 till salu, där utgångspriset var 50k, han fick svar med vissa motfrågor, det fanns naturligtvis fler intressenter för de pengarna. Iaf, den såldes för mer än 100% högre pris. Jag förstår att alla vill göra en bra affär, men tro att man skall få en fullt fungerande rimlig M5 E34 3.8 för 50k, det är ju att drömma. Eller så har säljaren noll koll på värdet. Bilen i fråga var i bra skick men det fanns lite att göra om man ville, köparen blev en...tysk. Vad är vitsen med "bilhandlar" annonser bland oss entusiaster, vi har ändå någorlunda koll på värdet? En del av de bilarna han vill köpa kan ju bli rena investeringar, menar att en rimlig M5 E34 för runt 150' kan mycket väl vara värd 250' inom 6-7 år. Har man då sin gräns på ca 65k (verkade vara så enligt säljaren) för en E34 så blir det svårt/omöjligt att hitta en bil, mer än ett totalt lik gissningsvis. Skall man hitta de bilarna han vill köpa, till det pris han är villig att betala så får man nog leta bland vanliga helt bil-ointresserade säljare som bara vill bli av med den gamla skrothögen... Skall tilläggas att jag i min tur har mejlat på utländska (tyska!) köpes annonser, o angett samma prisnivå där som här i Sverige (25000€ minst), o där har jag fått svar iaf, flera gånger att för de pengarna så vill de att bilen är absolut mint (vilket den är), men att de kan tänka sig att bjuda runt 25-30% mindre "osett" (då hamnar vi kring 18-20' € för E34), nu är jag inte villig att sälja den "så billigt" men det är iaf ingen förolämpning prismässigt. | |
|
Det fanns 2017 378 bilar kvar i det svenska bilregistret, fördelat på 115 stycken 3.8 sedan, 208 st 3,6 och 55 touringar. Hur många av dem som sedan finns kvar i Sverige är en annan fråga (antar att de i länkar längre ned ex fortfarande kan finnas kvar i 2017 års siffror, andra kanske finns i Norge?). Min egen "gamla 3.8" finns kvar i registret, men inte i verkligheten. Så vi kan rimligen anta att det faktiska antalet bilar är mindre än vad registersiffrorna anger. Jag kollade själv av i stort varenda M5e34 som var till salu mellan 2014-2016 och det kvarvarande beståndet till salu var tyvärr i ett ganska bedrövligt skick, med några få undantag. Var tämligen intresserad av en m5 T 95 med visst renoveringsbehov. Den sprang under budgivning raskt iväg och lämnade landet för 200 k och det innan jag ens hann ur startblocken. Bilen annonserades senare i Nederländerna för 36 000 euro och försvann trots det nya priset tämligen omgående. Den här var jag också intresserad Länk när den fanns i danmark för 17900 Euro. Ägaren var trevlig och bilen hade nya EDC-dämpare bl.a. Men jag backade då pga av att bilen var tämligen hårt angripen av rost. Det lär väl dock vara åtgärdat till det nya priset, kan man hoppas. Ska du ha en "hyfsat fin" m5e34 utan stort renoveringsbehov så hamnar du på +200 k idag. Ska du ha fin så lär du hamna på +250. De "hyfsat fina" bilar som säljs i Sverige har på senare år haft en stark tendens att efter ett tag dyka upp i Tyskland, Belgien eller Nederländerna, ex Länk Länk Den billigaste e34an jag spanade på (via ombud) var en 3,6 som då annonserades för 49 och den var som sagt inte heller värd mer. Den annonserades senare "tvättad" på blocket för 129k. |
|
| Håller med. Hade jag "fått loss" en rimlig 3.8 för runt 100' så hade jag slagit till bums, o förmodligen gjort mig en bra förtjänst inom 2-3 år. Men nu har jag inte plats för fler bilar, för tillfället :D. Drömmen är en M5 Touring -95, gärna med massa renoveringsbehov (ej rost dock!) eller till o med att man slängt bort EDC då jag råkar ha EDC dämpare mm som väntar på en bil :D | |
| Jag gillar den som vill köpa en fin E70 med m-sport för max 100K.. | |
| Lite OT men var bara tvungen :) | |
|
De flesta som skriver köpesannonser är rena drömmare. Inte begränsat till M-modellerna även om det kanske är ännu tydligare där. ------- //Lövet |
|
| Flera av köparna, exempelvis "Jonas från Skeppshult" finns på mängder forum med önskemål om att köpa fina, välvårdade bilar. Visst, marknaden är fri men det är tråkigt när handlare dammsuger marknaden. | |
| Nej helt OK att dammsuga marknaden, om de är villiga att betala vad en rimlig bil kostar...Men 65k för en fullt fungerande M5 E34 utan egentliga repbehov måste väl ändå anses vara ett rent drömpris? Min åsikt är att är man taktisk o hittar en rimlig M5 E34 3.8 så bör man bjuda runt 100 snabbt som ögat, har man tur så accepterar köparen bums. Det kan bli en riktigt bra affär, sett på några (3-5) års perspektiv. | |
|
Att det finns personer som vill köpa olika saker till fyndpris pga. säljares ringa förståelse för det faktiska värdet, är knappast unikt för bilar. Det finns oftast annonser i dagstidningar där personer vill köpa olika samlarsaker som leksaker, klockor, mynt eller medaljer/ordnar - när någon svarar får de nog i de allra flesta fallen rena skambud på prylarna som säljaren kanske anser bara ligger och tar plats. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ja men vad är sannolikheten att hitta en sån säljare (av en M eller Alpina) på Autopower? Annonser som dessa passar bättre där helt bilointresserade håller till, typ Året Runt eller Hemmets Journal? | |
|
Samtidigt som det är tråkigt när någon dammsuger marknaden efter fynd som jag rent känslomässigt kan tycka att en entusiast bör få göra. Läste på Porscheklubbens forum hur mängder av ägare till gamla 911:or får brev från "en entusiast som söker en bil till minne av hans bortgångna pappa, en sista önskan om att familjen ska få äga just en XX av årsmodell XX i färgen XX...blablabla" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.