AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
907

Normalt oljeläckage/svett?

Hej!

Hade inne bilen hos en handlare som inbyte där han nämnde om en topplockspackning som han sedan ändrade till ventilkåpspackning som läcker och behöver bytas.
Jag är tyvärr ingen expert på ämnet och är desperat efter opartisk hjälp.
Motorn har inte tvättats på över 10k mil och jag ser sällan en motor som är snustorr. Bilen drar inte nämnvärt med olja heller, brukar få slänga i 1liter mellan serviceintervallerna. Det är en E92 330i -06 med N52K.

Filmen lämnar mer att önska men visar tillräckligt förhoppningsvis.

Vad pratar vi för pengar för att få det fixat isåfall?

Ca 2000 kr hor en vettig verkstad. Skall du lämna till BMW så räkna med runt 3000 kr. Jag är tveksam till att handlaren kommer byta ventilkåpspackningen om du byter in bilen. De tvättar nog bara motorn sen så är det bra, om den nu inte läcker på riktigt. Att den fuktar lite är inte hela världen, syns oftast bäst om motorn är smutsig. Fast vill man vara helt korrekt så byter man självklart en fuktande ventilkåpspackning.
Visa användare
ProPro-medlem
13.395
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Precis, de flesta motorer är ju inte 100% snustorra.

Men det lilla jag ser på filmen så ser den faktiskt ut att läcka kring ventilkåpan och det är lämpligt att byta den. Framförallt som förebyggande åtgärd, för i bytet ingår att man byter packningarna runt tändstiftsbrunnarna också (struntar man i detta så kommer det att rinna ner olja i tändstiftsbrunnarna med risk för misständning och märkliga körproblem som resultat).

Det är fullt normalt att byta vid 10 000 - 15 000 mil, det är mer eller mindre en slitagedel som ska bytas regelbundet.

Kostade mig 2400 SEK att byta det hos en erkänt duktig BMW-verkstad (fast det var på en mindre N46-motor).

Så räkna i grova runda slängar runt 2500 SEK.
Jag får tacka stort för dom proffsiga och snabba svaren!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.