AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.985

Laddning bilbatteri Bmw Z4 e89 2009

Do
3
Dox74
Bmw Z4 23iA E89 -09
Hej.
Mitt första inlägg här.
Köpte för några veckor sedan en Bmw Z4 E89 23i. Bilen ska användas som ren sommarbil.
Bilen åkte direkt in i garaget(kall) och jag skaffade en Ctek 5.0 för att hålla batteriet laddat under vintern och undrar nu om jag ska ladda direkt på batteriet i skuffen eller via starthjälpspunkterna i motorrummet?
Kan man skada nån elektrisk utrustning om laddning sker direkt på batteriet(samtidigt som batteriet är kopplat)? Det ingick en snabbkoppling som jag monterade på batteriet men jag blev lite osäker om detta är ok.
Hur laddar ni?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag TROR inte att din bil har IBS (intelligent batteri sensor) som övervakar i/urladdningen av batteriet, så då kan du ladda direkt på polerna.

Men å andra sidan vinner du inte mycket på det i förhållande till att ladda via starthjälpspolerna under huven då de i praktiken bara är en förlängning av pluskabeln och en jordanslutning.

Jag skulle laddat under huven för att vara på den säkra sidan OM du mot förmodan har IBS i din bil.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Do
3
Dox74
Bmw Z4 23iA E89 -09
Kopplade laddaren till starthjälpspunkterna under huven.
Det enda problemet jag hade är att sladden med krokodilkäftarna till laddare var något kort och var lite knepigt att få till det.
Men den räckte precis på centimetern och nu laddar den för fullt..

Tack Johan B

// Robban

Jag hade inte ens funderat på att ladda vid polerna i bak om bilen har polern i motorrummet.
Varför skulle man gör det istället?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.