AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.128

E60 525xi manuell knepig växellåda, hack mellan växlar?

Hej,

Tycker inte min låda till 525xi -06 är särskilt skön.
Växling till andra växeln är ofta ganska trög och ibland känns det som att det är ett hack innan man får i växeln, typ som ett steg mellan N-2 ungefär.
Kan ibland få ett klonkande ljud när jag växlar till 2an också. Inga skrap eller liknande.
Ingen skillnad om man dubbelkopplar.

Bytte bromsolja och luftades hos verkstad i våras.
Bad nyligen en verkstad kolla upp det men de hittade inget fel, typiskt nog.

Börjar bli trött på tröga växlingar och klonkande, förstör liksom hela körkänslan. Det är nog det enda jag inte gillar med bilen.
Någon som vet var man ska börja?
Det känns liksom ofta i spaken när man växlar till 2an. Svårt att beskriva känslan.
Trampar du ner kopplingspedalen helt? Har du nån tjockare fotmatta så glider upp o blockerar pedalens färdväg delvis? Börja med att säkerställa att pedalen kan trampas ner hela vägen till "plaststoppet i chassiet".
Jag tror att din låda är helt normal, har ägt 5 serie bilar av de 3 generationerna, e34, e39 och e60, 525, 528 och 525, respektive. Alla har haft denna "egenskap" på lådan, lite trögt, med en lite taggig känsla, ibland med ett litet klonkigt ljud, vid växling till 2an. Även 2 st, 520 e12 jag ägt, hade denna egenhet, även farsans alla BMW betedde sig så här, fråga mig inte varför de beter sig såhär, men det verkar vara helt normalt så att säga.
När jag ägde 528an försökte jag komma runt detta med oljebyte, justeringar osv, men det hjälpte inte ett dugg så....
Så länge det inte skrapar eller du behöver ta i med kraft så är det nog lugnt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med om att många BMW jag har kört har haft den egenskapen (dock inte F31:an).

Kan kanske vara CDV-ventilen innan slavcylindern som ger det beteendet - det är en strypventil som ska ge ett mjukare ingrepp i kopplingen - den skapar en "tröghet" i rörelsen som vissa upplever som irriterande då det är svårt att få kontroll på kopplingen.
Många svär därför över den och tar helt enkelt bort den - det var åtminstone tidigare bara en ca 1,5 cm lång strypning som var påskruvad mellan bromsvätskeröret och slavventilen - lossa rör/CDV från slavcylindern och gänga loss CDV och skruva därefter in röret direkt utan CDV, lufta - klart.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Blev lite nyfiken och kikade runt i Realoem.com och upptäckte att det inte verkar finnas någon CDV på min bil - kanske därför växellådan känns ovanligt "sympatisk" i ingreppet med kopplingen!?

CDV på din bil är #12:
Länk

Mvh
Johan B

Tack för era svar.

Kopplingen trampas ned hela vägen så problemet ligger inte där.

Vore konstigt att det är normalt, känns inte rätt verkligen. Vibrerar lite grann i spaken när man växlar ibland.
Men det är konstigt, gasar man på mer och växlar över 3000 varv så är det i stort sett inte märkbart. Även vid snabbare växlingar brukar det inte kännas. Uppkommer mest vid "normalkörning" eller när man försöker vara snäll typ.

Skulle borttagning av CDV hjälpa vid detta tro? Känns som att det är mer mekaniskt vid lådan, men jag vet inte.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
CDV-ventilen stryper bromsvätskeflödet och det ger en fördröjning/långsammare rörelse på kopplingen. Det skulle kunna resultera i att kopplingen i verkligheten inte är ”nedtryckt” när man tror det.

Det är som sagt enkelt och nästan gratis att ta bort CDV.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.