|
|
|
|---|---|
Janne.A 2002 |
När jag startar min BMW 316i-90 hörs ett skramlande ljud som sedan försvinner förmodligen är det dom hydraliska ventillyftarna som spökar är det ett vanligt fel? vad kostar det att åtgärda? Janne.A |
|
Är antagligen kammen o lyftarna, hade samma sak på min 318i -90. Kamaxelsats finns på www.bildelsimporten.se ska nog göra susen. |
|
|
Är antagligen kammen o lyftarna, hade samma sak på min 318i -90. Kamaxelsats finns på www.bildelsimporten.se ska nog göra susen. |
|
|
Ta bort ventilkåpan och se hur kamaxeln se ut. Knackningar är vanligt på dessa motorer men det är inte alltid som kammen är boven. M40 motorn är kräsen när det kommer till oljor. Man skall välja en olja som inte är för tunn typ 0-30 mfl. En 10-40 olja brukar fungera men även fetare oljor gynnar dessa motorer. Själv kör jag med Magnetic 10-40 från Castoil, samt STP tillsats. Motorn går som en klocka men visst kan det rassla till lite när det är kallt trots att toppen är nyrenoverad. Det bör tillägas att kammen på de flesta äldre BMW bilar brukar knacka sig trött runt 15000 mil. |
|
|
Jag tippar på de hydraliska lyftarna. Om det skramlar först och tystnar efter någon sekund är det fullt normalt. Tar en stund innen man får upp trycket i lyftarna. Min sida: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.