|
|
|
|---|---|
|
- "Som en gammal Amazon", sa besiktningskillen och nickade. CO-halten låg på 5.8 och lambdavärdet på 0.817. Ska vara under 0.5 respektive 1+/- 0.03. Jag hörde med säljaren jag köpt bilen av och fick reda på att "Den måste vara uppe i 100 grader i oljetemp annars kyls katalysatorn ner för mycket." och "ta ur luftfiltret ifall det inte hjälper". Nu ska bilen in på lagning. Den ska vara tipptopp. Men jag tänkte höra med erfarenhetsbanken här: Har ni haft problem med avgasvärden vid besiktning? Är det "normalt" att behöva ta till semi-fusk för att få bilen igenom besiktningen? Uppskattar allas erfarenheter av E36 M3, inte bara de som haft problem. | |
| Se till att bilen är riktigt varm, så du inte står på parkeringen utanför i en halvtimme och sedan tror att du ska klara dig. Katalysatorerna måste vara riktigt varma när testet utförs. | |
|
ja håller med faltmars.. se till att den är riktigt varm. Ja besiktade min när de va rätt kallt ute och då hade den stått ca 30 min ute innan. Alla värden va helt okej förutom HC som låg över. Detta fixades dock efter en liten åktur. larsson -m3 93- |
|
| På min M3 3,0 sänktes HC från 133 till 2 efter motoroljebyte samt rejäl varmkörning på E4. | |
| Håller med ovanstående. Killen som besiktigade min var kanon, han sa först "ähh... den är inte ordentligt genomvarm" när det var taskiga värden. Så gjorde han allt annat istället först o sen körde vi runt huset ett varv till sist o prova igen det sista vi gjorde. Då var alla värden som de skulle :-) | |
| Jag hade problem med min, det visade sig vara en av lamdasonderna som var kass. Lamdavärdet kan också vara helskumy om avgassystemet läcker och drar tjuvluft nånstans. Motorn påverkas inte, men det värde man mäter i avgasröret. Nu verkar det inte vara ditt problem eftersom COn är för hög också, men lamdasonderna kan det vara.... | |
|
Lambdavärdet låg väääldigt lågt..... Har för mig att ett lågt värde betyder att den går för fett dvs får för mycket soppa. Inget man avhjälper genom att varmköra bilen såvida du inte har 10meter till besiktningen och bilen gick på kallstartsberikning, men det låter mycket ändå! Kan vara lambdasonden som är dålig. M.V.H. |
|
|
Bilprovningen i mölndal var riktigt schyssta mot mig. Killen som besiktigade körd nog en tio varv runt byggnaden. Mätte. Körde tio varv till. Mätte. Och sen fem varv. Mätte, och vips så hade den nästan nollvärden! han blev förvånad själv. Men han visste att m3:an ofta måste riktigt varm för att klara normerna. Så tipset är som ovanstående. Hls xpoze. |
|
|
xpoze: Besiktningsmannen kanske bara ville köra lite M3 :-) önskar köpa sido M kjolar till E30 83-87 |
|
|
Han är skyldig att göra det, det ingår i hans jobb. Jeppe |
|
|
Hmmm... kanske vissa besiktningsnubbar gillar att ta några extra varv runt kvarteret med en M3'a när dom är trötta på alla volvosar dom får se varje dag ;-) /Magnus T --------------------------------------------- Fyrdörrars familjebil till SALU: M3 limo Massa bilder o info: Länk |
|
|
Kompisens M3:a hade för höga HC värden. Han hann byta ut det mesta på den innan vi lokaliserade felet på hans bil. 1:a grejen du ska byta är filret till vanosen. Det sitter en mutter i framkanten på vanosen och i änden på den sitter det ett litet filter. Resevdelsnummer 11361401973 (filterskruv) ca 70 kr hos BMW, köp med packningen till dito. Detta var nu inte felet på bilen utan vi var tvungna att köra den i en Check på en Mekonomen verkstad som en kompis till oss äger. Det visade sig att Motronicboxen hade för dåliga jordar. I och med det så fungerade knappt någonting i bilens avgasrening. Lamdavärden var felaktiga och allt var jätteknepigt. Efter ett samtal till supporten för mekonomen så tyckte dom att vi skulle dra om alla jordpunkter till boxen. Det slutade med att han fick jorda om boxen och vips så gick bilen klockrent igen. Det är med öl och whisky som med bilar, ibland häpnar man över vad andra väljer! |
|
M3-Mackan |
Hade skyhöga värden(mellan 300-500) på min M3a när jag besiktade den. Efter att jag vart ute och dragit på med den var alla värden 0. Testa det först innan du börjar felsöka och byta ut grejjer -Mackan- |
|
Många bra tips. Jag tror att Andreas gissar rätt med att den går fett. När man ger gas från tomgång så börjar den med ett kort bludder innan varvet stiger. Jag känner igen det från min ungdom med en Taunus som fick olika blandning beroende på om den skulle besiktigas eller ej. jxp: Vad är det för vanosfilter? Vad gör det? Första gången jag hör talas om det. Jag har lyssnat av med några bilverkstäder också och en förklaring är att när någon sensor är trasig så ställer sig elektroniken i ett "säkert" läge vilket innebär fet blandning. Jag hoppas på lambdafel och önskar slippa svårdiagnostiserade jordfel. Bilen ska in nästa vecka på verkstad och jag återkommer med vad som gjorts och vilken skillnad det gjorde. PeO. |
|
| Filtret sitter som ett skydd till vanos enheten. Vanosen styrs med hjälp av olja och för att inte det ska komma in partiklar med oljan i vanosen så sitter detta filter på enheten. Ska bytas vid inspection 2. | |
|
Såja, då var problemet löst. Båda lambda sonderna behövde bytas. Den ena var trasig och den andra reagerade långsamt. Därtill nya stift, filter och någon justering av gaswiren eftersom någon mikrobrytare inte slog till som den skulle. Nya CO-halten blev 0.05 (5.80), HC 79 (280) och lambdavärde 0.998 (0.817). 6200:- för detta plus en inspektion 2 hos en duktig fd BMW verkstadskille. Den går mycket mjukare och tystare vid tomgång. Svarar snabbare på gaspådrag och det känns lite som man slängt bort svänghjulet. Sedan verkar det ha vaknat en 50-70 hästar till vid 5000 varv och uppåt. Aldrig tidigare har den på daggvåt väg slitit loss bakhjulen körande rakt fram på trean i 130 km/h. Munnen sträcker sig från öra till öra. |
|
|
Ja somliga har tur andra inte.. Får se hur det går för mig på måndag.. ----------------------------- Killen: Får man kalla konstapeln gris?? Konstapeln: NEJ! Killen: Får man kalla en gris konstapel?? Konstapeln: Ja, det får man. Killen: Tack då konstapeln |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.