AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
641

Startproblem 525 -92

Jo
9
JoNy
525iT -92
Hej!
startmotorn drar ej,jag får inte fram nån spänning til någon av de "klena" kablarna till startmotorn, var sitter startrelät?
Är det ett av de gula under baksätet?
Finns det några kabelskarvar e.dyl under bilen? jag frågar ,för igår tvättade vi underredet i en automat-tvätt , bilen startade som vanligt efter tvätten och den gick oxå igång utan problem när frugan skulle till jobbet imorse.
Ikväll när frugan skulle köra hem tjuvstannade bilen en gång , det skedde i samband med att alla varningslampor började blinka , kupéfläkt och elhissar funkade ej , men bilen gick att starta och hon kunde ta sig hem , men nu är den "död".
Konstigt nog funkar elhissar och kupéfläkt igen.
Tacksam för tips
Hälsningar
Jonas

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Testa denna:
Länk
perry_ mason
JoNy:Har varit ute för samma felaktigheter på min var det glapp i billarmet...startspärren i larmet spökade
Har du billarm..i så fall vilken sort,,,Defa, carguard.
Man kan i så fall koppla förbi startspärren för att testa om det funkar då....

perry_ mason
JoNy: Du har väl laddat upp bilbatteriet efter ev, urladdning...? kolla även om du har någon liten lampa på...som äter ström...innerbelysning någonstans....
kollas med fördel kväll....Du kan dessutom mäta upp
laddningen på batteriet med en multimeter ett fulladdat batt skall hålla 12,72 volt till skillnad
mot ett helt urladdat som håller 11,92 volt.

perry_ mason
dessa volt värden ovan gäller då motorn är avstängd...

perry_ mason
Kom på en grej till: Kolla jordledningen till batteriet
även från batt till jordpunkten i karossen...lossa och
vrid så blir det förhoppningsvis kontakt....

Jo
9
JoNy
525iT -92
Hej Alla!
Jag tackar för alla tipsen , men jag är nog ganska övertygad att det faktiskt är startmotorn som är kass.
Min teori är att det först har blivit en kortslutning som orsakade alla fenomen och sedan ett avbrott någonstans i startmotorn.
Avbrottet gör att när jag nu mäter så har jag 12 V när nyckeln vrids om, och jag har god jordförbindning, startrelät klickar , men startmotorn är helt död.
imorgon ska jag plocka bort den och kolla kol etc, vid samtal med BMWmekaniker så säger han att de alltid byter hela startmotorn , men kan man inte dela den och kolla på kol, lager etc?
Hur gör man lättast för att plocka bort den?, BMWmekar´n sade att de plockar bort insuget, är det värt det extrajobbet?
Än en gång tack för alla tips
Jonas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.